Režie:
Jon FavreauScénář:
Jeff NathansonKamera:
Caleb DeschanelHrají:
Donald Glover, Seth Rogen, Chiwetel Ejiofor, Beyoncé, James Earl Jones, Alfre Woodard, Billy Eichner, John Kani, John Oliver, Florence Kasumba, Eric André (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Snímek Lví král od studia Disney, jenž režíroval Jon Favreau (Kniha džunglí), se odehrává v africké savaně, kde se narodil budoucí panovník všeho živého. Malý lví princ Simba zbožňuje svého otce, lvího krále Mufasu, a připravuje se na svou budoucí vládu. Avšak ne všichni se z malého Simby radují. Mufasův bratr Scar, původní následník trůnu, spřádá své vlastní, temné plány. Souboj o Lví skálu plný intrik, dramat a po nečekané tragédii skončí Simbovým vyhnanstvím. Za pomoci dvou nových přátel musí Simba dospět a stát se tím, kým je mu souzeno být. (Falcon)
(více)Videa (23)
Recenze (535)
Aneb jak skloubit epesní facelift s totálním vopruzem. Poznámka k lokalizaci: český dabing je fajn, zato písničky jsou k nepřežití - hodně k nepřežití (pokud to pouštíte mláďatům, je to asi jedno). Půl hodiny navíc - PROČ? Vleče se to jako ušlapaný lev (takže vůbec). Novinky proti originálu? Putující chomáč chlupů je OK. Vizuál každým záběrem uchvacuje, kór když si člověk uvědomí, že je kompletně animovaný. I tady ale nastávají bizarní situace. Nejlépe to vystihuje scéna, v níž se začne rvát lev s lvicí, oba strašlivě řvou (jako skutečná zvířata)... a do toho zničehonic začnou mluvit lidskými hlasy a chichotat se jako retardovaní puberťáci. Křeč. Dokud zvířata jen tak někde stojí / leží / chodí a komentují věci kolem, pak to docela jde, i když má člověk pocit, že kouká na zvláštní dokument o afrických zvířatech (nikoliv na remake legendárního filmu). Absence mimiky i dalších rozlišovacích prostředků - mělo to být realističtější? Je, ale proč, když jde o emocionální příběh se spoustou šaškujících zvířátek? Odpadá mnoho původního humoru, jelikož "realistická" zvířata některé věci samozřejmě nemohou provádět. Problém je to o to větší, že s ničím novým nikdo nepřišel. Favreau režíroval už jednu předělávku Disney animáku - podstatně lepší Knihu džunglí. Byla pestřejší, nápaditější, kratší a mluvící zvířata dávala větší smysl, jelikož měl lidského ústředního hrdinu, který byl přírodou vychován a komunikoval s ní. Lví král bývá doporučován těm, kteří neviděli původní film. Jen tedy nevím, proč nedoporučit právě ten původní film, že jo. ()
Guse Van Santa jsme kdysi za otrocký remake Psycha tepali, ale Disneymu budeme tleskat. Inu, budiž. Ale i kdybych se smířil s "pouhým" updatem (jedna nápaditější scéna s hovniválem, ač milá, to rozhodně neospravedlní), výsledek zanechává podivnou pachuť. Jde o poměrně zvláštní tvůrčí rozhodnutí udělat vizuálně realistický film, který v dobré třetině záběrů vypadá jako dokument, a doplnit ho o mluvící zvěř a rozjuchané písničky. Působí to jako prazvláštní patvar, který nechce pořádně nakročit ani na jednu stranu. První půle je díky tomu emocionálně vyprázdněná, protože i když herci hodně čarují hlasem, zvířata působí většinou ve výrazivu netečně. Hodně se to zvedne s příchodem Timona a Pumby, kde se konečně autoři trochu uvolní (hlavně v písni In the Jungle, the mighty jungle), ale pak dojde na osudové znovu setkání s Nalou (které tu z nějakého důvodu působí neupřímně uspěchaně) a je v podstatě konec. Ve chvíli, kdy běží Simba domů za vizuální montáže z National Geographic a do toho mu zpívá Beyoncé ve mně něco téměř umřelo. A pak... pak už všechno bylo jedno. Jako technologické demo je nový Lví král jednoznačně fascinující. Ale buď to mělo být více stylizované, aby písně a vůbec dialogy nepůsobily jako pěst na oko, nebo naopak ještě umírněnější. Takhle jsem se většinu času cítil dost nekomfortně, protože jsem sledoval něco hodně nepřirozeného. Úplně stejný pocit mám při pohledu na plastickou Nicole Kidman v Sedmilhářkách, ale tam jde o jeden element, kdežto tady na tom stojí celá podívaná. 50% P.S. Přijde mi trochu nefér, že u režie není uveden i Rob Minkoff, když remake řadu scén z jeho originálu vykrádá doslovně i formou záběrování. ()
Vizuálně absolutně překrásná 3D CGI kopie (ne pouze remake, ale fakt echt kopie) 2D tradičně animovaného originálu. To je v podstatě asi jediná výtka - logicky ale zcela zásadní. Vztah diváků k této verzi se bude nejspíše odvíjet primárně od toho, jak moc rádi mají tu původní. Z ní si Favreau a spol. vzali vše dobré a podstatné (děj, scény, postavy, písně) - z uměleckého hlediska je to samozřejmě extrémně kontroverzní a možná až za hranou morálky, mnoha lidem to ale pravděpodobně bude fuk (obzvlášť pochopitelně dětem, kteří "starou" klasiku neviděli a po tomhle nejspíš už ani nikdy neuvidí). Skutečná výzva by bylo natočit to s reálnými zvířaty - jenže to by asi tvůrci skončili u soudu za týrání zvířat. ;-) Čistě z hlediska zážitku bych dal možná i 90 %, ale za to regulérní obšlehnutí scénáře z principu nemůžu dát víc než 70 %. P. S. Seth Rogen se pro nadabování Pumby snad opravdu narodil. :-) ()
// Takhle, původní Lví král je moje srdcovka, protože daddy issues, každopádně geniální film, na kterém de facto není co zlepšit. A když na něm není co zlepšit, rozhodli se tvůrci nové verze, že ten originál prostě 1:1 zkopírují, přidají na realismu zvířat a prostředí, seženou nové boží hlasové obsazení a pošlou to do kin v té "vyděláme miliardu za dva týdny" exkluzivní Disney verzi pro rok 2019. Vadí mi to? Ne, pořád jsem si v kině pobrečel jako malý kluk, písničky mi na Spotify jely tři dny a jsem schopen přijmout, že budou existovat filmy dva a mé future děti si budou moct vybrat, který se jim líbí víc. Zároveň ale nedám víc jak 8/10, protože největší zásluhu na tom všem mají pořád tvůrci filmu z roku 1994, a já jim to nechci upírat. Takže tak. ♫ ♩ "Can you feel..." ()
Když přišla do kina Favreauova Kniha džunglí, sbírala podstatně pozitivnější recenze, bylo to zase totiž něco úplně jiného a člověka to z hlediska vizuálu dokázalo ohromit. Remake Lvího krále jde stejnou cestou (označení hraného remaku bych vynechal, na rozdíl od Knihy džunglí tu chybí jediná skutečná postava), vypadá dechberoucně, ne-li přímo fotorealisticky a neinformovaný člověk by si při nevyhnutelné repríze v televizi mohl myslet, že se jedná o přírodopisný dokument, pochopitelně do té doby, než začnou zvířata mluvit. Samozřemostí je, že i tentokrát Disney těží z ikonických, leč přezpívaných písniček letitého animovaného muzikálu a příběh v podstatě úplně kopíruje ten původní. I proto jsem byl rád a doporučuji i ostatním, že jsem klasiku z roku 1994 už hezkých pár let neviděl a nepamatoval si všechny detaily, o to více na mne ono připomínání fungovalo. Taktéž pomůže, pokud nejste úplně fanatickými fanoušky této série (navíc jsem viděl už jen dvojku), ti totiž budou, hádám, o něco rezervovanější. Pamatuji si, že jsem takhle před pár měsíci brblal u Aladina, kterého jsem viděl snad 100x...jsou to však pouze drobnosti, které Disneyho nijak neohrozí v honbě za další utrženou miliardou v kinech. Nová cílovka je zkrátka obrovská a další CGI/hrané adaptace známých animovaných klasik setsakra lákavé. ()
Galerie (71)
Photo © Walt Disney Pictures
Zajímavosti (27)
- V úvodnej scéne má malý Simba modré oči, neskôr hnedé. Toto však nie je chyba, autori len odrazili skutočnosť, že v prírode majú levy po narodení oči modré a neskôr sa ich farba mení. (andinhovsen)
- Napriek tomu, že film vyzerá ako natočený na savane, je s výnimkou úplne prvého záberu (východu slnka nad Afrikou) celý animovaný. Jedná sa tak o prvý film s čisto fotorealistickými efektami bez použitia reálneho prostredia alebo herca. (Krnac)
Reklama