Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
Jedna z mých filmových lásek! NÁDHERA. Dokonale obsazená ústřední čtveřice: Hugh a Alan, Emma a Kate,...Hugh Laurie ve vedlejší roli :), Patrick Doyle a jeho krásná HUDBA, snové anglické prostředí, úžasně napsané dialogy, vtip i dojetí. Nezapomenutelná závěrečná scéna s Emmou Thompson (už toho na ni bylo moc :)) That My heart is, and always will be....yours. :) http://www.youtube.com/watch?v=Xjo4KIVLrXM * http://www.youtube.com/watch?v=S1bRamJA1Qo ()
Spolu s Pýchou a předsudkem mé nejoblíbenější zpracování románu od Jane Austen. Film, který dokáže člověka zahřát u srdce, protože i sám film v sobě to srdce ukrývá. Ve svém žánru by tento film jen těžko hledal konkurenci, rovnat se mu asi doopravdy může pouze pozdější "Pýcha a předsudek" Joea Wrighta. Skvělé vyobrazení staré Anglie a společnosti. Výborný scénář a hlavně výborné herecké výkony. Skutečně nevím, které herecké jméno bych tady vyzdvihla. Film má sice přes dvě hodiny, ale u tohoto filmu se zkrátka nelze nudit. Já si film pustím kdykoliv znovu. Bravo. ()
Upřímně řečeno, netuším, co to do mne vjelo, že jsem vůbec pomyslel na to si takovýhle film pustit. Naděje na úspěch byly mizivé, jak se ostatně posléze (ani ne tak posléze, jako spíš hned) potvrdilo. Zůstávám tak nadále věrný názoru, že točení dobových romantických dramat je plýtvání celuloidem, kterému by se talentovaní tvůrci měli obloukem vyhýbat. ()
Nic proti Ang Lee, ale sakra jak mohl Taiwanec žijící v Americe natočit něco o čem bych řekl, že to bylo - so echt british? Tohle byla dokonalost sama. Jako by jste v té době Jane Austenové žili. Viktoriánská éra nebyl žídný med, pokud jste nepatřili k nejvyšší šlechtě. Příběh nás ale zavádí do rodiny té nižšší. Po smrti živitele rodiny a držitele věškerých financí pak pozůstavší byli dost závislí na dědické závěti a výči roční renty, kterou měli po určitou dobu dostávat. Navíc tehdejší život šlechty byl neskutečně složitý díky velmi kompliované etiketě, kterou když jste nedodržovali, tak s vámi byl ve společnosti ámen. Velmi jednoduché a očividné věci se tak nedali vůbec říci ani nazančit díky čemuž došlo k nejednomu endorozumění a i tragédii. ženy to v tomto společenském uspořádání, které řídili muži měli obzvláště těžké. Prakticky mohly jen sedět doma, vyšívat, hrát na harmonia a shánět jakýkoliv nový drb ze společnosti kdo s kým a proč. Tady asi někde začla ta zuřivá touha žen po tom aby mohli řídit firmy, jezdit s tanky a bagry. A aby toho nebylo málo tak pro změnu chlapi taky mohli rodit, být na mateřské a vůbec dělat všechny ty donedávna čistě ženské práce a úkony. Místa ve filmu byla vybrána dokonale a i když v těch kamenných barácích an pobřeží asi byl neustále průvan a v zimě tam musela být kosa i když v každém pokoji hučel krb, okamžitě bych se tam doživotně odstěhoval. Prostě nádhera. Pokud nám úděl rodiny Dashwoodových připadá složitý a je nám líto, že nemají do čaje cukr a mohou si dovolit jen sva služebné, pak bych připomenul život prostých lidí tehdy. Tam to ještě bylo o několik levelů dál. Ano to je ta doba, dky hladové dítě někde ukradlo kus chleba a byla za tojízdenka do nové kolonie jménem Australia bez zpáteční jízdenky. Vždycky jsme měl rád kate Winslet, ale tady veškerou pozornost na sebe strhává nádherná Emma Thompson. Já být plukovníkem, tak Shakespeara čtu jiné dámě! :-) . Nádherné, dokonalé! Doporučuji vidět. Dávám za 5 šálků čaje. * * * * * ()
Určitě se jedná o nejlepší filmové zpracování příběhu od Jane Austen. Ang Lee je profík a tak nenechal nic náhodě. Vsadil všechno na tehdejší britskou hereckou smetánku a ta se mu odvděčila jedinečnými hereckými projevy. Hugh Grant, Kate Winslet, Emma Thompson a Alan Rickman tu pro mě předvádí absolutně nejlepší role z filmu, čímž nechci říct, že jiní by byli slabší. To rozhodně ne. Problém je ale v samotné předloze, která je tak sladkobolná, až to bolí. Vše je samozřejmě absurdně teatrální a chování zdejších postav je za hranicí snesitelnosti. Zde ale vidím, že se to bere s rezervou a tak jsem těch 131 minut dal poměrně s lehkostí. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (71)
- Počas natáčania filmu sa hral tenisový Wimbledon. Alan Rickman a Kate Winslet ako fanúšikovia spoločne sledovali zápasy v jeho prívese. (Arsenal83)
- O roli Margaret Dashwoodové se ucházela také Kirsten Dunst, která měla za sebou dvě úspěšné role ve filmech Malé ženy (1994) a Interview s upírem (1994). Roli nakonec dostala Emilie François. (Nancy...)
- Scéna záchrany Marianne (Kate Winslet) Willoughbym (Greg Wise) v daždi sa podarila až na päťdesiaty pokus. (Elessar.)
Reklama