Režie:
Mike NicholsKamera:
Giuseppe RotunnoHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer, James Spader, Kate Nelligan, Richard Jenkins, Eileen Atkins, Christopher Plummer, Ron Rifkin, David Hyde Pierce, Om Puri (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Redaktor newyorského nakladatelství Will Randall je jedné noci na opuštěné silnici pokousán vlkem. Zpočátku se zdá, že se zranění obejde bez následků, ale Will si brzy uvědomí, že se v jeho těle děje cosi podivného. Cítí se neobyčejně svěží, až nepřirozeně se mu zbystřil sluch a čich. Vlk mu předal své schopnosti a co víc, i svou povahu. Will je náhle rozhodnější, tvrdší, agresivnější. Jen díky tomu dokáže vzdorovat situaci, v níž se ocitl. Jeho šéf se chce schopného a inteligentního redaktora zbavit, nejlepší přítel mu svedl manželku... "Starý" Will by se před ranami osudu pasivně sklonil, "nový" Will se rozhodne situace razantně řešit a postavit se na odpor. Jeho dny jsou vyplněny osnováním plánů, jak si udržet práci, a rodícím se milostným vztahem k šéfově krásné dceři Lauře. Noci jsou zahaleny tajemstvím. Will se probouzí zkrvavený a ve svých kapsách nachází důkazy hrůzné skutečnosti, že jeho život po setmění ovládá vlčí vášeň... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (370)
Vlk je čisté psychologické drama a one man show Jacka Nicholsona. Z hororu si bere jen motiv lykantropie, strašidelný však není. Nicholson předvedl uvěřitelnou proměnu člověka ve vlka, což s jeho charismatem nebylo zas tak těžké. Zdárně mu sekunduje Michelle Pfeifferová a trojici doplňuje slizký James Spader. Co je člověk ochoten udělat pro to, aby získal co nejlepší pozici ve firmě? Někdy všechno! Hororovou atmosféru má úvod, kdy se Nicholson vrací domů noční krajinou, kde na silnici srazí vlka, a pak až samotný závěr. Souboj vlkodlaků ctí žánr a patří k nejpovedenější části filmu. Pfeifferovou pak kromě zdokonaleného čichu prozradí žloutnoucí panenky... Zajímavost - k zabití vlkodlaka nebylo potřeba stříbra. Speciální efekty měl na starost mistr Rick Baker, který se proslavil nejen prací na Americkém vlkodlakovi v Londýně či Vytí vlkodlaků. K původním třem hvězdám jsem nyní přidal čtvrtou. ()
Je hanba, že niektoré ukrutne béčkové hororové pokusy z osemdesiatych rokov sú na podobných stránkach vyššie hodnotené ako tento film. Pretože tu nejde len o bezduché zabíjanie nejakým štýlovým nadprirodzeným záporákom, ani tu nejde len o vyčínanie človeka meniaceho sa na vlka. Sú tu vykreslené ľudské vlastnosti a ich ekvivalent s pridaním neľudskej odvahy, nielen zvierací pud v človeku, ale aj ľudský pud vo zvierati, ktoré vie aké je to byť človekom. Ide tu aj o herecké výkony a myšlienku, to sú prvky, ktoré predtým spomínané záležitosti nepoznajú. A potom sú tu ešte oči Michelle Pfeiffer... Jediné, čo mi vadilo, boli spomalene natočené akčné scény, ale to tiež nie vždy a bude to asi tým, že Nichols nie je režisér akčných filmov (našťastie). 85% ()
Ač hollywoodský biják, přesto film s inteligentním scénářem, který využívá formát hororu velmi důmyslným způsobem. Nadpřirozené jevy zde neslouží ani tak k vyděšení diváka, jako spíše k zachycení strachu hlavních postav z vlastních nekontrolovatelných instinktů. Proměna ve vlka je tu symbolem pro podlehnutí zvířecí vášni a zatímco u postavy Jacka Nicholsona je tato transformace spojena na jednu stranu s osvěžením, vyvolává v něm též strach o dobře zavedený rodinný a kariérní život. James Spader naopak své zvířecí podstatě dává dobrovolně celou kontrolu, čímž se jeho jediným morálním kompasem stává zákon džungle, kde vyhrává pouze ten nejsilnější. Jeho postava slizkého kariéristy nemá chybu. Celkově bych vyzdvihl herecké výkony. Michelle Pfeiffer mi pravidelně bere dech a tento kousek není výjimkou. ()
Tedy žádná sláva. Tohle je přesně ten druh hororu, který mě nijak výrazně nezasáhl. K dispozici byli zajímaví herci, ale dohromady nepředvedli nic tak výjimečného, ale na vině je především necitlivá režie Mikea Nicholse, kterému se nepodařilo za celou dobu navodit hororovou atmosféru, a je dost znát, že to není žádný hororový specialista. A tak se film tak nějak nesnesitelně vlekl a ožíval ve scénách, kdy za úplňku Jack Nicholson absolvoval svou proměnu a ulovil i nějakou tu srnku v lese, pak zase nuda, a zase ta obvyklá proměna. A takhle se to střídalo, až do celkem ucházejícího finále, ale ani na okamžik to nebyl horor, ale film o chlápkovi, co se proměňuje ve vlkodlaka. 60% ()
Nicholsova sofistikovaná lykantropní hříčka umně kličkuje mezi žánry, přičemž se nejvíc opírá (a taky tak trochu otírá) především o starou dobrou hororovou klasiku. Kromě zajímavého námětu se film může pochlubit bezchybně budovanou atmosférou, zajímavou hudbou Ennia Morriconeho a dokonale padnoucím obsazením. Při pohledu na řádění charizmatické smečky ve složení Nicholson, Pfeiffer, Spader si kdekdo možná začne myslet, že být vlkodlakem může být docela fajn. PS Nemusím snad dodávat, že nejlépe se na „Vlka“ kouká pod vlivem úplňku. PPS Pozornému divákovi by neměl uniknout David „Ross“ Schwimmer v pidiroličce lehce zmateného policejního pochůzkáře. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (18)
- Ve scéně, kdy se Will (Jack Nicholson) objeví poprvé v práci, nasazuje si brýle a zapaluje dýmku. V dalším záběru ale již brýle nemá. (StropS)
- Natáčelo se od 7. dubna do 28. července 1993. (Varan)
- Christopher Plummer sa po rokoch zmienil o tom, že sa do úlohy v tomto filme tak vžil, že v jednej scéne dal Michelle Pfeiffer skutočnú facku namiesto hranej. (Arsenal83)
Reklama