Reklama

Reklama

The Wire - Špína Baltimoru

(seriál)
  • USA The Wire
USA, (2002–2008), 59 h 27 min (Minutáž: 55–93 min)

Tvůrci:

David Simon

Hrají:

Dominic West, John Doman, Clarke Peters, Frankie Faison, Deirdre Lovejoy, Wendell Pierce, Lance Reddick, Andre Royo, Sonja Sohn, Seth Gilliam, Aidan Gillen (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(5) / Epizody(60)

Tento realistický kriminální seriál z produkce HBO, jehož autorem je scenárista David Simon, tvůrce trojdílné minisérie The Corner, oceněné prestižní cenou Emmy, vypráví o vyšetřování případů spjatých s drogami a vraždami v Baltimore. Sleduje je z nejrůznějších úhlů, jak očima policie, tak těch, co stojí proti ní, a zachycuje svět plný úskoků i stálého sledování, v němž lze snadno překročit tenkou hranici mezi dobrem a zlem, zločinem a trestem. První řada se soustřeďuje na leckdy marné úsilí policie infiltrovat se do drogového kartelu v západním Baltimore, v jehož čele stojí Avon Barksdale a jeho pobočník Stringer Bell. (HBO Europe)

(více)

Recenze (379)

Silas 

všechny recenze uživatele

Nevyhnu se srovnání se Shieldem, jelikož si jsou tyto seriály velmi podobné tematicky i formou zpracování. Zde sledujeme jak černošské gangy, tak práci policie, oběma rovinám je věnováno rovnoceného času. Na jednu stranu je to klad, na stranu druhou není možné nijak zvlášť s někým sympatizovat. Chybí hlavní tahoun(i) + celkem špatný casting nevýrazných typů. Shield oproti tomu sází na jasně vyprofilované postavy, těžkou psychologii a tah na bránu, toho se tady nedostává. Dokumentaristický přístup, špína ulic a nevybíravá mluva jsou oběma seriálům vlastní, takže v součtu nemám důvod pokračovat ve sledování Wire (po 1.sérii), pokud jsem viděl Shield, jelikož bych musel značně kvalitativně klesnout. ()

Ice.dog 

všechny recenze uživatele

Další výborná perla mezi seriály v produkci HBO. Ve srovnání s mým dalším oblíbeným Policejním odznakem, mi tento seriál přijde hodně syrovej a ryzí pouliční špínou. Charakterově geniálně vybrané postavy, úžasně zahraný jsou ozdobou všech 5ti sérií. Jimmy McNulty - Cocksucker, Drunk, Whore-hopper první třídy, Daniels velitel alá Mirek Dušín, z kterýho se vyvine taky solidní ranař a prcíř, Carver pan naivka, lehce přitroublej Herc, lesbická detektivka Kima, která mě štvala od první série čím dál víc, největší mazák Omar, Mr. Business - Stringer a konec konců moje oblíbená squadra 3B. Bunk - pan styl, opilec s věčně zapálenym doutníkem Bubbs - lehce vyjetej feťák, kterej by vám prodal i svojí bábu, kdyby moh a konec konců Bunny - kterej ví jak zatočit s drogama. Zlegalizovat je v určitejch ulicích. První série 100%. Druhá - 90%, třetí 90%, čtvrtá 100%, pátá 100%. - "You follow drugs, you get drug addicts and drug dealers. But you start to follow the money... and you don't know where the fuck is going to take you." True! ()

Reklama

Pumiiix 

všechny recenze uživatele

Skvělý seriál, jak je psáno ve zdejších komentech, vše platí. Trochu vlažnější start a vlastně celé tempo seriálu, které nakonec je jen pro dobro věci. Strašně real proti některým (většině) konkurenčních seriálu. 1. Série - 8/10*, 2. Série - 10/10*, 3. Série - 8/10*, 4. Série 9/10* hlavně poslední epizoda ,,Grande Finale,, byla excelentní. Tak a bohužel je konec, hodně sem si na tenhle seriálek ve svém odpolední volné chvilce zvykl, co se dá dělat no. Poslední série je takový ,,Wire,, standart a hodnotil bych ji lehce plus 8/10*. Je mi líto jak dopadl Omar, ale chápu tvůrce, že to chtěli udělat nečekaně. Marlo mě taky pořádně naštval a přišlo mi to nefér, alespoň Bubbles to měl fajn. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

"Listen carefully" The Wire naplno využívá možnosti seriálové formátu vyprávět příběhy, které pro svou komplexitu mohou být srovnávány s klasickými díly literárního realismu (Dostojevskij, Zola). Realismus, daný pozornosti věnovanou detailům legálních i ilegálních činností (mezi nimiž nevede zřetelná hranice), má přednost před tím, aby seriál plynule šlapal a držel diváka v neustálém napětí. Tvůrci si naopak si mnohokrát dovolí zvolnit tempo a věnovat zvýšenou pozornost zdánlivě marginálním skutečnostem, které však v širším kontextu mohou být klíčový význam pro životy autenticky nedokonalých postav (které nezapadají do známých typových škatulek). Zohlednění komplikované sítě vztahů, kde téměř vše viděné souvisí s něčím/někým jiným a jednotlivé úrovně (svět zločinců, policistů, politiků) se neustále prolínají, nám brání ve zjednodušeném vnímání např. policejního vyšetřování, které kromě akčních konfrontací se zločinci zahrnuje taky hromadu papírování, všelijaké kličky, využívání známosti, uplácení apod. Boj se zločinem je ukázán jako běh na dlouhou trať, v němž jsou často rozhodující maličkosti, ne heroické skutky. Nejistá cesta ke spravedlnosti vede skrze byrokratické bludiště i spleť antipatií a sympatií. Kriminalisté se musí hodně snažit, aby se nedostali do konfliktu se zájmy mocnějších. Od odhalení pachatele nikdy nevede přímá cesta k jeho dopadení. Ve hře je tolik protichůdných sil, že zločin nakonec nemusí být vůbec potrestán, což je stejně deziluzivní a pravdivé jako celá procedurální rovina seriálu. Kriminalistická práce v The Wire je v zásadě realistická díky tomu, co by hollywoodští producenti mohli považovat za komerční sebevraždu – díky pomalosti, složitosti a neustále přítomné nejistotě, že vyšetřování k něčemu povede. Fakt, že téměř každý krok je nahlížen v širším kontextu společenském, politické nebo ekonomické, také tvůrcům brání sahat po zjednodušujících vyprávěcích kličkách a usnadňovat si práci. Díky odmítání tradičních vyprávěcích schémat nemůžeme kalkulovat s tím, že se určitá postava zachová určitým způsobem, že některé postavy zaručeně přežijí do další série. Seriál je tak příjemně nepředvídatelný a dokáže i v silné konkurenci kriminálek neustále něčím překvapovat. 100% Zajímavé komentáře: Isherwood, viperblade, Ai.ma ()

jahol 

všechny recenze uživatele

Po první sérii: Nikdy bych nevěřil, že tak rychle narazím na seriál, který se v řadě ohledů minimálně vyrovná skvělému Dexterovi. Zatímco Dexter je na první pohled vybroušená, velmi přitažlivá pohádka (se stále více pohádkovými prvky zvláště v dalších sériích, což může představovat problém, protože nás dospělé, co si budeme povídat, pohádky dříve nebo později začnou nudit, a pro děti Dexter rozhodně není), The Wire stojí na až fotografickém zobrazení ryzí reality - a představte si, že v těch tisících fotografií každodenní policejní práce není snad žádná nudná, naopak - každý díl obsahuje několik scén, kde si budete říkat omfg, to je skvěle udělaný a budete si je vracet v přehrávači několikrát (jako třeba již v komentářích zmíněná scéna s rekonstrukcí vraždy, skvělá scéna z odvykacího centra nebo úžasná scéna se zmatkem poté, co to SPOILER koupila Sonja Sohn a ta následná s hromadou poldů poslouchajících nahrávku přepadení nebo scéna s rybími akvárii nebo scéna SPOILER s Wallacem po návratu z výletu atd.atd. ). V Dexterovi je pár originálních a divácky velmi vděčných postav, tady je sice možná ne tak originálních, ale o to realističtějších a stále velmi zajímavých postav, se kterými budete prožívat jejich osudy doslova minutu po minutě, několik desítek(!), respektive není tu snad jediná, která by vám příšla navíc nebo účelově vytvořená pro diváka. Zatímco Dexter ve vás zanechá pocit skvěle odvedeného díla a brilantní thrillerové zábavy s hrdiny, které jste si (většinou) hodně oblíbili, The Wire vás zahltí kolosální propracovaností obrovského divadla o dvou navzájem prostupujících jevištích se dvěma paralelně účinkujícími orchestry, z nichž jeden má na programu symfonii na bicí z policejních fucků a shitů a druhý do mnoha akordů rozprostřené variace úžasného černošského slangu. A na závěr - úmyslně porovnávám s Dexterem, protože uboze průměrné Kriminálky, CSI a podobné pro porovnání vůbec žádné styčné body nenabízejí. A berte to i jako varování - pokud máte CSIshity rádi pro jednoduchost, rychlost a námětovou prostotu, díky které můžete při sledování paralelně psát esemesku, neztrácejte s The Wire čas - ztratíte se v ději během čtvrthodiny a nikdy nepochopíte, o čem to tady jahol nadšeně vykřikuje. ()

Galerie (595)

Zajímavosti (35)

  • Postava Williama "Bunka" Morelanda (Wendell Pierce) je založena na skutečném detektivovi Oscaru 'Rick'/'The Bunk' Requereovi. Také on neustále žvýkal doutník. (Sonnik)
  • Zvučka v otváracej scénke sa každou sériou mení, no text ostáva taký istý. (Kaceris)
  • V 5. sérii Omar Little (Michael Kenneth Williams) při nepovedeném přepadení vyskočí z balkónu a poté odkulhá pryč. Ačkoli to působí neuvěřitelně, tak je tato scéna inspirována skutečnou událostí. Reálný kriminálník Donnie Andrews, kterým byla postava Omara Littla inspirována, udělal totéž, jen v reálu neskočil ze čtvrtého patra, ale dokonce z šestého. Jelikož měla budova, kterou tvůrci vybrali pro natáčení, pouze pět pater, tak zvolili pro skok čtvrté patro, aby to působilo věrohodněji. Andrews se v seriálu objevil jako jeden z Omarových pomocníků a byl přítomen i při natáčení "svého" skoku. (Hoonza)

Související novinky

Lance Reddick zemřel ve věku 60 let

Lance Reddick zemřel ve věku 60 let

17.03.2023

Šok a obrovská tragédie. Tak nějak by se dala popsat nečekaná zpráva o smrti herce Lance Reddicka, jemuž bylo pouhých 60 let. Hvězda nespočtu seriálových a filmových rolí se zapsala do paměti diváků… (více)

Zemřel herec Michael K. Williams

Zemřel herec Michael K. Williams

07.09.2021

Ve věku 54 let tragicky zemřel známý charakterový herec Michael Kenneth Williams. Jeho nejslavnější rolí se jednoznačně stala postava Omara z chváleného seriálu The Wire – Špína Baltimoru. Objevil se… (více)

Tvůrce The Wire chystá nové policejní drama

Tvůrce The Wire chystá nové policejní drama

08.03.2021

Snad žádné jiné policejní drama nestojí v tolika seriálových žebříčcích na prvním místě, jako epická drogová sága The Wire – Špína Baltimoru. Její tvůrce David Simon začínal jako novinář pokrývající… (více)

Reklama

Reklama