Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Psema
    ****

    Rozmýšlím se, jestli 4 nebo 5*. No, než se rozhodnu tak vyložím karty na stůl. Martin Scorsese se tentokrát chopil tématu, které je pro americkou veřejnost zajímavé více než dost. Howard Hughes, nadšený filmový tvůrce, výrobce letadel, letec, business man, který byl ikonou své doby. Pro českého diváka možná zajímavý méně, ale to není důvod si tento film neužít. Scénář snímku adaptuje pouze část života. Začíná se při natáčení Pekelných andělů, kdy se HH podařilo vniknout do Hollywoodu, přes jeho pletky s Katherine Hepburn, kdy byl na vrcholu, přes pá do hlubin, v době kdy se projevila v plné síle jeho psychická choroba až po jeho lehké postavení se na nohy. To v čem MS vyniká je vizuální stránka. Přes kamerové okružní jízdy, přes nálety kolem letadel až po dobovou stylizaci působí každý záběr famózně a naprosto dokonale. Podstatné pro film takového formátu je zapotřebí solidního hereckého obsazení. Marty je starej mazák a vsadil na Lea DiCapria, který ho rozhodně nezklamal. Spolu s Cate Blanchett, Alanem Aldou či Alecem Baldwinem tvoří historii s takovou samozřejmostí a úchvatností, že je těžké se odtrhnout, a to i přes dlouhatánskou stopáž. Takových 20 minut dolů by neškodilo.(30.7.2006)

  • Gemini
    ***

    Zvláštní, někdy má člověk pocit, že mocní v Hollywoodu mají paměť kratší než voliči KSČM, a pak najednou přijde něco jako Letec a vás napadne, že to s nimi možná v tomhle ohledu nebude tak zoufalé. I když, kdo by si nepamatoval takového geeka jako podle všeho byl Howard Hughes. No, možná to podpořily ty Hughesovy prachy bez kterých by si tohle obdivuhodné šílenství nemohl dovolit;) Pridlhý film s neskutečnou výpravou, úchylným filtrem zelené barvy, Leonardem DiCapriem připomínajícím cosi mezi pokusem Timothyho Daltona hrát Rhetta Butlera a Paddy Kellym (schválně, kdo si ještě vzpomene, co to bylo zač), naprosto výjimečnou, skvělou, úchvatnou, "schopnou vytvořit iluzi krásy, je-li toho pro její roli třeba" Katherine Hepburn a několika dalšími pozoruhodnými vedlejšími rolemi či roličkami (hey Jude, refrain). Někoho (jako třeba mě) zarazí počet Oscarů a na jazyk se dere spojení "další akademické přecenění", ale pak se podíváte na ty kategorie a musíte chtě nechtě uznat, že je to hájitelné. Ale jinak - film je pro mě především o zážitku, ne o formě, a tady jsem se s Letcem jaksi nepotkal.(30.7.2006)

  • Matty
    ****

    Letec je mnohem zajímavější svým stylem a formou než obsahem. Na otázku, kdo vlastně byl Howard Hughes, neodpovídá, ale po celé „skorotřihodiny“ baví. Mám dojem, že Scorsese měl potřebu si tak trochu (megalomansky) zablbnout. 80% Zajímavé komentáře: Douglas, kleopatra, Adrian, Melies, Djkoma, Lynn, ShaQuan(1.3.2005)

  • Renton
    ****

    Scénář: John Logan .. Protentokrát Scorsese zase bez Oscara. Ale svým způsobem je to i dobře, dostat jej za Letce se mi nezdálo zrovna nejvhodnější. Podle mě byl nejblíže s Mafiány, ten film považuji za vrchol jeho tvorby.. Snad natočí ještě něco ohromujícího, protože kdyby odešel do věčné síně slávy bez Oscara, byl by to jeden z mála tvůrců nedoceněných oním plešounem.. I když na druhou stranu nám opravdovým fanouškům Martyho to zas tolik nevadí, že? Hlavní je pro mě zážitek a nějaká cena až druhotná. Tím pádem, že Letec je zase zážitek, snad jen scénář je trochu nedotažený.. Po řemeslné stránce je určitě na co koukat, výprava je úchvatná. Stejně tak výkon DiCapria a Blanchett. A zákulisí Hollywoodu, to je tedy síla ať už to dobové nebo i to dnešní.. Ale dokonalý Letec není - jako by parafráze s Howard Hughesem. Velká škoda a „jen“ 80%.(28.2.2005)

  • Douglas
    *****

    Konečně došlo na téma, kterému Martin Scorsese skutečně rozumí... film. V geniálním Letci tak konečně mohl uplatnit své neuvěřitelně rozsáhlé filmové znalosti na zfilmované biografii výrazné osobnosti dějin dvacátého století, Howarda Hughese, který kromě značné angažovanosti v leteckém průmyslu produkoval a režíroval filmy, přičemž udržoval úzké kontakty s Hollywoodem (a jeho herečkami - nějaký čas žil například s Katharine Hepburn). Scorsese zachycuje jeho zapálené nadšení do filmu a letectví s takovou vášní, nasazením a filmařským cítěním, že vytvořil jedno z nejlepších děl posledních let, které v mnohém připomíná jiný přelomový kousek - Občana Kanea. Scorsese si určitou paralelu evidentně uvědomoval, není náhoda, že DiCaprio je polovinu filmu s knírkem od mladého Wellese takřka k nerozeznání, nehledě na jeden takřka doslovný kratičký záběr, kdy se Hughes majestátně tyčí nad po zemi rozházenými plány letadel úplně stejně, jako ve slavném záběru kdysi Charles Foster Kane nad svazky novin. Polohy kamery zabírají hlavního hrdinu často ve výrazných úhlech, ve kterých vévodí celému obrazu a nasvícení jej jakoby vyřezává z prostoru (v ostrých kontrastech proti filmovému plátno, nebo naopak vystupuje z temnoty kolem). Scorsese zcela ignoruje současné vypravěčské postupy (snad až na havárii letadla), a film cele stylizuje do volnějšího tempa kinematografie oněch třicátých až padesátých let, ve kterých se film udává. V dlouhých rámujících záběrech, dlouhých pohledech do tváří hrdinů, nevyhýbaje se občasným barevným experimentům, kdy tráva okolo hrdinů vybledne do charakteristických odstínů technikoloru. Především ale staví na herectví svých hrdinů... Di Caprio předvádí nejlepší výkon svého života (pevně doufám, že si za něj odnese řadu cen), hraje nejen skrze dialogy, ale především pohyby svého těla a očima, stejně jako vynikajici Cate Blanchett coby Katharine Hepburn, Alan Alda jako senátor... a další. Scorseseho film není zcela jednoduché sledovat, pohrává si s pečlivým vývojem postav (postupné Hughesovy přeměny jsou úžasné, obzvláště když v sobě odkryje ješitného megalomana - vynikajicí scéna je mrazivě klidná hádka v pracovně, nebo nervově labilního génia) a nevykládá karty na stůl hned, nechá diváka napínat až do posledních minut, kdy divák skutečně neví (pokud nezná dějiny), jak to bude s Hughesem dál... Letec je možná Scorseseho nejlepší film, ačkoliv zdaleka nejméně agresivní a animální, dílo vyzrálého génia, který už nemá takovou potřebu šokovat, ale vypráví dokonalé příběhy, ve kterých řekne mnohem víc.(6.1.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace