Nastala chyba při přehrávání videa.
  • molotov
    ****

    Bylo to lepší než jsem čekal. Všichni hrají skvěle, i ty nejmenší role jsou hvězdně obsazeny. Trochu prostříhat by sice neškodilo, ale i tak je to mnohem lepší než Gangy New Yorku.(24.3.2005)

  • Douglas
    *****

    Konečně došlo na téma, kterému Martin Scorsese skutečně rozumí... film. V geniálním Letci tak konečně mohl uplatnit své neuvěřitelně rozsáhlé filmové znalosti na zfilmované biografii výrazné osobnosti dějin dvacátého století, Howarda Hughese, který kromě značné angažovanosti v leteckém průmyslu produkoval a režíroval filmy, přičemž udržoval úzké kontakty s Hollywoodem (a jeho herečkami - nějaký čas žil například s Katharine Hepburn). Scorsese zachycuje jeho zapálené nadšení do filmu a letectví s takovou vášní, nasazením a filmařským cítěním, že vytvořil jedno z nejlepších děl posledních let, které v mnohém připomíná jiný přelomový kousek - Občana Kanea. Scorsese si určitou paralelu evidentně uvědomoval, není náhoda, že DiCaprio je polovinu filmu s knírkem od mladého Wellese takřka k nerozeznání, nehledě na jeden takřka doslovný kratičký záběr, kdy se Hughes majestátně tyčí nad po zemi rozházenými plány letadel úplně stejně, jako ve slavném záběru kdysi Charles Foster Kane nad svazky novin. Polohy kamery zabírají hlavního hrdinu často ve výrazných úhlech, ve kterých vévodí celému obrazu a nasvícení jej jakoby vyřezává z prostoru (v ostrých kontrastech proti filmovému plátno, nebo naopak vystupuje z temnoty kolem). Scorsese zcela ignoruje současné vypravěčské postupy (snad až na havárii letadla), a film cele stylizuje do volnějšího tempa kinematografie oněch třicátých až padesátých let, ve kterých se film udává. V dlouhých rámujících záběrech, dlouhých pohledech do tváří hrdinů, nevyhýbaje se občasným barevným experimentům, kdy tráva okolo hrdinů vybledne do charakteristických odstínů technikoloru. Především ale staví na herectví svých hrdinů... Di Caprio předvádí nejlepší výkon svého života (pevně doufám, že si za něj odnese řadu cen), hraje nejen skrze dialogy, ale především pohyby svého těla a očima, stejně jako vynikajici Cate Blanchett coby Katharine Hepburn, Alan Alda jako senátor... a další. Scorseseho film není zcela jednoduché sledovat, pohrává si s pečlivým vývojem postav (postupné Hughesovy přeměny jsou úžasné, obzvláště když v sobě odkryje ješitného megalomana - vynikajicí scéna je mrazivě klidná hádka v pracovně, nebo nervově labilního génia) a nevykládá karty na stůl hned, nechá diváka napínat až do posledních minut, kdy divák skutečně neví (pokud nezná dějiny), jak to bude s Hughesem dál... Letec je možná Scorseseho nejlepší film, ačkoliv zdaleka nejméně agresivní a animální, dílo vyzrálého génia, který už nemá takovou potřebu šokovat, ale vypráví dokonalé příběhy, ve kterých řekne mnohem víc.(6.1.2005)

  • flanker.27
    ****

    Pro mě výjimka mezi všemi těmi životopisnými dramaty "based on a true story" především proto, že je o opravdu zajímavém člověku. Přiznávám, že jako fanda letectví jsem o Hughesovi věděl maximálně konstruktérské úlomky z jeho života, samozřejmě především zkonstruování Herculesu. Co se čistě filmové stránky týče, jde o naprosto vyprecizovaný film s dokonalým obrazem, zvukem a vizuálně i dramaticky propracovanými scénami, např. natáčení Hell's Angels. BTW jde o film, od kterého jsem začal uznávat Leonarda jako dobrého herce, Cate Blanchett za dobrou herečku a vlastně jde o první viděný film od Scorseseho. I když se mi Skrytá identita líbila, jestli měl dostat Oscara, spíš za tohle.(4.10.2005)

  • Jossie
    *****

    Nádherný film se skvělými efekty , letecké scény jsou dechberoucí ( a to mi nikdy nic neříkaly ) , scéna , kdy jde Hughes po červeném koberci a šlape po žárovkách a všude kolem oslňující světla , je skvělá , připadalo mi , jako bych tam šla s ním. Herecké výkony jsou úžasné v čele s Di Capriem ( jestli někdo umí zahrát duševní chorobu tak on ) , přes absolutně odporného senátora Alana Aldy až k vynikající Cate Blanchett. Její výkon mě zaujal nejvíc ; přestože není vůbec Kate Hepburnové podobná , byla to přesná Kate - její výrazy , její chování , byla prostě dokonalá. Narozdíl od Gangů Letec pro mě neměl hluchá místa.(28.2.2005)

  • hirnlego
    ****

    (OBSAHUJE SPOILERY) No, tak teď opravdu nevím, jak začít - od Letce jsem čekala (já vím, člověk nemá od filmu očekávat prakticky nic - ale to se občas prostě neubráníte) standardní "velkolepou" podívanou ve stylu hollywoodských velkofilmů - krásnou vizuální stránku a velmi jednoduchý, až možná lehce plytký děj. Potvrdila se mi polovina domněnky - a zkuste hádat, která. Ano, Letec je vizuálně nádherný - záběry ve vzduchu dozajista zvedají lidi ze sedaček v kinosále (já se dívala doma na svém pc a zvedalo mě to taky) - a třeba scéna s Howardovou osudnou havárií je jedna z nejúchvatněji natočených nehod, jaké jsem kdy viděla - po celou dobu, kdy se Howard snažil dostat ven z letadla, jsem byla ztuhlá, což je známka toho, že ta scéna mě prostě dostala. A teď druhá polovina mé domněnky - ta špatná a současně, k mému velkému překvapení, i mylná. Musím se přiznat, že do oné zmiňované havárie běžel v mých očích děj filmu tak pěkně v lehkém nadprůměru a byl na krásné 3* - ale po té havárii pro mě nabral úplně nový dech a já se nestačila divit. A jestli někdy někdo promluví křivého slovíčka o herectví Leonarda DiCapria, osobně mu půjdu rozbít hubu - protože co on tady předvádí, to je prostě neuvěřitelné!. Jeho postupně se prohlubující šílenství, charisma a šarm jeho postavy - no nechci zabředávat do nějakých trapných superlativů, ale tady mi Leo jasně potvrdil, že je jedním z nejlepších herců současnosti - bez diskuse. Sice mi malinko přišlo, že první příznaky jeho zhoršujícího se psychického stavu (promluva s Kate, která následně říká, že to "vezme za něj", pokud to bude nutné) byly až moc okaté (možná to není úplně to pravé slovo) - ale nevadí, beztak to nebyla jeho chyba, měl to ve scénáři. Krom zmiňované scény s havárií mě dostala i ta, kdy nahý Howard propadá šílenství, osamocen v kinosále - až mi, kdoví proč, na mysl na chvíli přišel i Lynch a jeho uzavřené psychoprostory. No a závěr filmu, ten jsem opravdu nečekala - žádný typický happyend a ani smrt hlavního hrdiny - prostě jen...konec. Dobrý konec (a slovo "dobrý" si vyložte jak chcete). Myslím, že ty 4* si ode mě Letec za vše výše zmíněné asi opravdu zaslouží - překvapil mě a já teď svým hodnocením překvapuji sama sebe - což se nestává moc často, a tudíž za to Scorsesemu (a hlavně DiCapriovi) patří můj vřelý dík.(26.10.2006)

  • - Původní scénář byl inspirován knihou "Howard Hughes: The Untold Story" autorů Petera Harryho a Pata H. Broeska. (HellFire)

  • - Scorseseho opus získal 11 nominací na Oscara 2005, přičemž tvůrci už měli doma Zlaté glóby za Nejlepší drama, Nejlepší hudbu a jednu zlatou zeměkouli si na poličku vystavil i Leonardo DiCaprio. (imro)

  • - Skutečný prototyp obřího transportního letounu Hercules byl udržován v letuschopném stavu až do smrti Howarda Hughese v roce 1976. Dnes ho je možné spatřit v leteckém muzeu Evergreen Aviation Museum v McMinnville, stát Oregon. (Foxhound#1)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace