Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jacku Crabbovi je asi sto dvacet let, když reportérovi začíná vyprávět příběh svého života. Jako malý kluk byl po přepadení skupiny osídlenců západu vychován kmenem Čejenů. Pak se vrací zpátky mezi bílé a stává se pistolníkem a obchodníkem. Později si bere za ženu indiánku. Když je kmen, mezi jehož členy žije, vyvražděn, nechává se najmout jako stopař armády, kterou vede úhlavní nepřítel indiánů – generál George Armstrong Custer… Scénář k slavnému filmu napsal Calder Willingham podle románu spisovatele Thomase Bergera. Společně s ním režisér Arthur Penn pojal svůj western velmi neobvyklým způsobem. Prokládá vše humorem, ironií a burleskními prvky. Příběh Jacka Crabba přitom zachycuje část americké historie druhé poloviny devatenáctého století bez příchuti všech zbytečných mýtů. Podobně jako jiný slavný snímek Tanec s vlky, opouští tradici hodných bělochů a zlých indiánů, kreslí americké občany rudé pleti jako důstojné lidské bytosti, jako národ s vlastní civilizací, který musel projít nelítostnou genocidou. Film zaujme zpracováním, realistickou i poetickou kamerou, hereckými výkony a dodnes patří mezi nejlepší díla tohoto žánru. Roli Jacka Crabba pozoruhodným způsobem ztvárnil Dustin Hoffman. V dalších úlohách se představí Faye Dunawayová a Martin Balsam. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (394)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Já ten film viděla asi jako dvanáctiletá, o prázdninách na Slovensku, u dědy. Dávala to slovenská dvojka, která už tehdy měla programovou skladbu jinou než televize česká. Já na ten příběh zírala jako zjara, byl to vlastně jeden z prvních velkofilmů, co jsem kdy viděla. Co se týče indiánů, jednoznačně mě zajímal akorát Vinnetou a najednou Dustin, kterému jsem se smála v Tootsie? To víte, to mě začalo zajímat. Film se mi líbil tehdy a líbí se mi dosud. ()

Drolin 

všechny recenze uživatele

Tématem filmu na motivy stejnojmenné knihy Thomase Bergera jsou sociální i kulturní rozdíly mezi původními obyvateli, indiány, a kolonizátory z Evropy a jejich dopad na osobu, mladého chlapce Jacka Crabba, který se ve svém životě pohybuje díky okolnostem u obou z nich.  V raném věku je nucen změnit, nebo lépe přizpůsobit, své hodnoty indiánskému nahlížení na svět. V širším kontextu je nastíněna destruktivní povaha bílých přistěhovalců a opačné smýšlení indiánů, kteří ve všech hmotných i nehmotných věcech spatřují život a harmonii koloběhu života. Tradiční způsob života „lidských bytostí“, jak si indiánské skupiny přezdívají, však v konfrontaci s chováním bílých osadníků je předurčen k zániku. A při jedné z potyček mezi kmenem, jenž se ujal Jacka Crabba, a kavalerií je mladý běloch vychovaný indiány odveden ke křesťanskému pojetí života. Tato událost znamená celou řadu sociálních diferencí, zvláště v pojetí rodiny a role jednotlivce ve společnosti obecně. Stejně i v řadě nepravdivých předsudků, které jsou Jackovi předkládány jako samozřejmé od lidí, kteří dané indiány ani nezahlédli. Sled situací ale hlavní postavu, Jacka Crabba, nenechá setrvat v navrácených křesťanských kořenech a v určitou chvíli je postaven před další změnu své role. Adoptivního syn respektované rodiny pastora se v poměrně krátkém čase stane pistolníkem, vojákem federace a znovu se i navrátí k indiánskému stylu života. A to vždy negativními či pozitivními vlivy společnosti a ve své snaze zachránit život blízkých i vlastní, což se mu nejednou stane osudným. Mimo samotného života Jacka Crabba je blíže antropologicky rozpracován život a tradice indiánského kmene Pónýů, který se v určitých sociálních aspektech odlišoval od jiných kmenů. Jednou ze zajímavostí prezentovanou ve filmu je role takzvaného „opačníka“, který úkony i mluvu provádí v antagonickém pojetí. Zcela odlišné od hodnot bílých osadníků je i pojetí smrti a smíření s nastávajícím děním. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Po všech stránkách velice dobře zvládnutý film u něhož mi ale nesednul poměr humoru a dramatu. Malý velký muž sice funguje dobře jako komedie i jako drama, ale dle mého názoru nefunguje úplně perfektně jako mix těchto žánrů. Přeci jen, když se humorné scény s indiánem chodícím pozpátku a obšťastňováním 4 manželek míchají s brutální krutostí nájezdu kavelérie generála Custera, je tento kontrast až příliš markantní a tyto filmové části vedle působí nekonzistentně. Předpokládám, že to byl tvůrčí záměr, ale na aby ten humor k té vší hrůze lépe seděl je scénář málo cynický, téměř vlídný. Jinak ovšem po všech stránkách kvalitní dílo se Dustinem Hoffmanem v obrovské herecké formě. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Nechápem, ako niekto môže prirovnávať sentimentálneho Forresta s IQ húpacieho koníka k westernu, ktorý si už na začiatku nevyjasnil, kde je sever a kde juh. Dobre, nejaké analogické črty by sa našli - obaja naši hlavní hrdinovia mali život pestrejší než prezidenti, guvernéri, senátori USA za 20 storočí, ale problém spočíva najmä v podaní príbehu a tu sa tie cesty jednoznačne rozchádzajú. Dustin Hoffman je len komický pandrlák, pobehujúci medzi Indiánmi a bielymi a za celý film nevieme, či je jeho osobnosť podriadená mestským krutovládcom alebo šamanovi - dedkovi inteligentnejšiemu než je Boh na nebi. V podstate mi bol ukradnutý jeho život, tá nekonečná polemika o malom človeku a veľkom srdci, ten obsahový chaos, ktorý divákovi neumožní vkročiť na jasnú cestu s jasnou myšlienkou a navyše kombinovanie westernu s komédiou ma minulo oblúkom - pričom vo Forrestovi boli tieto ingrediencie vyvážené. Keď si spomeniem už len na dojemný Tanec s vlkmi s tak úžasne vyzdvihnutými charaktermi Indiánov či celkovým prístupom k danej látke, búri sa mi krv v žilách a to Arthur Penn nemusel využívať slzopudné praktiky. Malý veľký muž má švih, je zábavný a chytrý, no postavy v ňom sú prázdne, bezpredmetné a ploché, a to mi nikto v porovnaní so zmysluplnou postavou Forresta nevyvráti. Arthur Penn sklamal, Malý veľký muž je omyl, scenárista sa pomiatol, Dustin Hoffman zaváňal cynizmom. Sklamanie nad sklamanie. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„No tak nás chytili. Je tam toho.“ Divoký západ je častokrát vo westernoch akoby natruc podávaný „anti“ (NEZMIERITEĽNÍ, PROPOSITION) a jeden taký "anti" nakrútil aj Arthur Penn (BONNIE A CLYDE). V jeho réžii sa nekonečná step ponára až do rozčuľujúceho ticha, len málokedy narušeného rachotom rútiaceho sa stáda vymierajúcich bizónov. Indiáni sú líčení ako jemní, s prírodu mocno spriaznení ľudia, kým generál Custer je namyslený zbabelý psychopat, ktorým ostatne pravdepodobne aj v skutočnosti bol. Bohužiaľ, Dustin Hoffman (POLNOČNÝ KOVBOJ, ABSOLVENT) sa do úlohy muža, ktorého bieli chceli zabiť za to, že bol červený a červení za to, že patril k bielym, podľa mňa vôbec nehodí (v teen verzii pôsobí vyložene zle a rušivo). Prekvapivo ani toto nevhodné herecké obsadenie nezničí výsledný dojem, ktorý je silný a miestami strhujúci (masaker kmeňa) a vtipný (hrdinov červený brat, zaviazaný mu naprieč desaťročiami životom, čo ho veľmi, ale naozaj veľmi štve). Najsilnejšou devízou na hereckého Oscara nominovaného eposu (o sošku bojoval Chief Dan George, pôvodne rolu ponúkli Marlonovi Brandovi) je originálny scenár. Titulného hrdinu postretol extrémne dlhý život, počas ktorého bol pištoľníkom (pôvabná krčmová scéna s Divokým Billom), Indiánom, belochom, neviditeľným, pustovníkom a chvíľu mal štyri ženy. Ak sa vám páčil film, bude aj knižka Thomasa Bergera (vyšla i v českom preklade). Je hrozne vtipná. ()

Galerie (87)

Zajímavosti (21)

  • Film bol štartom k tomu, že tvorcovia začali pomocou westernu prezentovať svoj liberálnejší názor voči Indiánom. (vander19)
  • Režisér Arthur Penn si robil pred nakrúcaním rozsiahle výskumy. Sám priznal, že bol výsledkami šokovaný. (classic)
  • Štúdio MGM kúpilo práva na knihu v roku 1964, scenár bol napísaný v roku 1967 a na samotnú realizáciu došlo až po veľkom úspechu filmu Bonnie a Clyde (1967). (classic)

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Smutný týden v Hollywoodu

Smutný týden v Hollywoodu

01.10.2010

V uplynulých dnech se Smrtka postarala o značnou část smutného sestřihu, který každoročně vídáme na Cenách Akademie. Především odešel legendární Tony Curtis, kterého všichni (kdo ne, ať si doplní… (více)

Reklama

Reklama