Režie:
Jan ProkopKamera:
Jiří MacákHudba:
Daniel FikejzHrají:
Martin Zounar, Lucie Benešová, Marián Labuda st., Valerie Kaplanová, Ladislav Potměšil, Vendula Křížová, Miroslav Zounar, Bohdan Tůma, Martin Faltýn (více)Obsahy(1)
Ani studium vysoké školy nechrání před pokušením - mladistvý hrdina přestane rozlišovat hranici zákona, ale kupodivu mu ani vzdělání nepomůže, aby včas odhalil podvod na něm spáchaný. Student vysoké školy ekonomické Michal Najman si přivydělává jako deratizátor. Poté, co je obviněn z vyhubení drahých nutrií, podepisuje dluhopis na značnou částku. Důvěřivé se upíše ke splácení vysoké dlužné částky, aniž si ověří její opodstatněnost. Peníze nemá a rozhodne se je získat vekslováním a později i krádežemi. A tak se zpočátku bezúhonný mladík propadá stále hlouběji a hlouběji... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (138)
První díl Frýbortovy volné vekslácké trilogie vyšel v roce 1988, tedy v době, kdy bylo jeho téma ještě aktuální, byť už dávno propíchnuté Johnem a Olmerem v BONY A KLID. Já se k ní dostal o deset let později na brigádě v knihovně a co se matně pamatuju, šlo o odpočinkové akční čtivo o vekslu, podvodech, vydírání, vloupačkách, skořápkách a jiných ryze českých i globálních formách gaunerství. I film, který mě k literární předloze přivedl, se mi tenkrát docela líbil. S odstupem času a i díky srovnání s nedávno opět zhlédnutými BONY A KLID (na které si hrdina zajde ve filmu do kina) musím říct, že VEKSLÁK je hodně zoufalý počin. Producent Rudolf Mos (SLUNCE, SENO, EROTIKA či obě PLAYGIRLS) a celovečerně debutující režisér Jan Prokop spíš než natočili tak levně (10 milionů korun) spíchli podle Prokopova a Frýbortova krajně naivního scénáře lacině a šedivě vypadající rádoby atraktivní komerčák, který by si hrozně přál být druhými BONY A KLID (obzvlášť zřetelné je to v počtu sexuálních scén), ale chybí mu aktuálnost, přesah a styl a Zounarův herecký výkon je otřesný. Pro zajímavost - tvůrci chtěli zfilmovat i další dva díly, ale z finančních důvodů od toho upustili. VEKSLÁK byl první český film, který v Cinemě obdržel nula procent (od Fuky). ()
Velice nepovedený film. U některých postav se nelogicky mění chování a charakter. Zounar je smolař, který pokazí, na co sáhne. Hlavní problém mu nastane, když údajně zaviní vyhubení chovu nutrií a způsobí škodu 150.000. To byl tenkrát 60ti násobek průměrného platu 2.500,-- Kč. Hmmm asi stejné, jako by dnes někdo způsobil škodu takřka 1.500.000….. Nicméně Zounar si nic neověřuje a hned se horečně pouští do vekslování, zcela ho pohlcuje mamon a klesá níž a níž. V hlavě mu to asi přeskakuje, když napřed zavrhuje myšlenku vzít si poběhlici ze zahraničního obchodu („to si opravdu myslíš, že si tě vezmu, když máš mezi nohama vyjetou dálnici…. „ atd. tak nějak podobně uvažuje) a po pár dnech skoro škemrá, aby s ním zůstala. Napřed dovoluje půjčování bytu a pak se zlobí, že je tam nepořádek (asi s ním nepočítal…). Odhalené vnady dvou hlavních protagonistů film určitě nezachrání. Spíše je nadbytek sexu naobtíž. (Zounar se nám v tom trysku staletím pěkně zakulacuje od seriálu Chlapci a chlapi přes Veksláka až k VKV) Řezník má nepřekonatelnou touhu jet do Japonska, Labuda při krádeži neodbytně trvá na sovětské televizi Rubín, ze psa se vaří guláš, Rom kupuje maringotku a odjíždí, nahá účastníce párty zvoní na sousedy, osamělý sexuální turista si Martina evidentně oblíbil, zloději se vzájemně okrádají, babička žárlí na dědečka i po smrti, zlatá mládež má vzor ve vekslu, podvodech a ráda znečisťuje bazény … samé hloupé nápady, případně snaha šokovat (v roce 1994 se Nova s „Peříčky“ teprve rozbíhala) ….. Asi nám chtěl autor naznačit, že toho nemáme po novém navrátivším se (kapitalitickém) společenském řádu moc chtít, když nám socialismus tak zahníval. A že to bude trvat dlouho, než se někam pohneme. Jestli jsme se od roku natočení filmu někam pohnuli, to si musí každý odpovědět sám…. Gek a Čuk ()
Veksl byl jeden ze způsobů obživy. Jakmile jste se jednou dostali do kolotoče dluhů, tak vám nezbývalo nic jiného. Martina Zounara moc zrovna nemusím. Film vychází z předlohy Pavla Frýborta. "Kde jsem udělal chybu? Nevím. Vím jen, že jsem nechtěl nic špatnýho. Chtěl jsem si žít dobře. Okolnosti byly proti mě." Ano, ano, okolnosti jsou i proti to mu to filmu. ()
Komentáře moc nepochopím. Film ukazuje velice dobře, jak je možné (nejen kdysi, ale i dnes) naletět podvodníkům a dostat se do koloběhu průšvihů, které nakonec končí zabitím. Vekslování, pak krádeže, nakonec... Martin byl smutným hrdinou, který příliš důvěřoval lidem, tím mi byl velmi blízký, dlouho jsem netušil, že Vašek Knop škodu v JZD finguje a říkal jsem si, no, co sis, Martine natropil důvěrou v Lájoše, to máš. Pak důvěra a slepá zamilovanost k vypočítavé kurvičce, která ho vodila za nos. Vždyť to bylo ohromně pravdivé. A skvělý výkon Mariána Labudy. ()
Kniha skvělá.V euforii jsem si přečetl od Frýborta všechna jeho "díla" a dnes ho považuju za jednoho z nejhorších spisovatelů všech dob.No jak už jsem psal, Vekslák byl kult a každý ho chtěl číst.Ale ten "film"....tak to je katastrofa.Herecké výkony Zounara a Benešové jsou naprosto odstrašující a to tak, že by to mělo být prezentováno na DAMU jako lekce " Jak nehrát před kamerou". ()
Galerie (4)
Photo © Krátký Film Praha / Rudolf Mos
Zajímavosti (9)
- Děj se odehrává v roce 1986, ovšem v některých záběrech jsou zaparkovaná auta značky Škoda Favorit, který se do prodeje dostal až v roce 1988. (Mr.Hudson)
- Martin Zounar si ve filmu zahrál se svým otcem Miroslavem Zounarem. (majky19)
- Ve scéně, kdy řezník Dlask (Stanislav Tříska) podvede Michala Najmana (Martin Zounar) a dá mu méně peněz, než jak původně zněla domluva, můžeme v pozadí slyšet song písničkáře Jiřího Zmožka Už mi lásko není 20 let. (majky19)
Reklama