Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Pětiletý Janek Dobeš (O. Mikšíček) doma trpí kvůli neustálým rozepřím rodičů (I. Vyskočil a K. Macháčková). Jedinou oporu nachází ve svém dědovi (J. Kemr), jenž musel prodat rodné stavení a nastěhovat se k „mladým“. Dědeček bere chlapce s sebou hlídat rodinný vinohrad nebo do hospody. Mimoděk mu přitom předává svou životní moudrost. Sám je nakonec rád, že mu někdo naslouchá. Starý venkovan si s trpkostí uvědomuje rozpory mezi generacemi. Na spoustu věcí se dívá s nadhledem, jiné problémy jsou však pro něj stále živé: například jeho dlouhodobý, nepříliš naplněný vztah k zamilované paní Albíně (J. Jirásková), či věčné hádky s jeho nejlepším kamarádem Hubertem (M. Macháček). Moderní doba se však neúprosně hlásí o slovo a starý svět jí musí udělat místo… (Česká televize)

(více)

Recenze (31)

k.rakonos 

všechny recenze uživatele

Výborný a neprávem opomíjený film se skvělým hereckým obsazením. Tady si někteří stěžují, že je to smutný film. A to je špatně? Není to přece komedie, ale spíše tragikomedie, nebo komediální drama s hořkou příchutí. Řada životních mouder a i pár komických situací. Asi to nenapíšu přesně, ale jeden z Kemrových citátů: "Život je hrozně krátkej, a to si ještě nejméně polovinu radostí zkazíme svojí vlastní blbostí". ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

"Málo čerstvého česneku je v této jihomoravské jitrničce", tak bych charakterizoval chuť tohoto filmového snímku ze smutného období nesmyslné likvidace chovu koní v Jednotných zemědělských družstvech na jižní Moravě. Snaha režiséra vyjádřit všechny možné obecné problémy tehdejšího venkova v 94 minutách dovedla finální výsledek do podivné nesourodé směsi krátkých dějů zbavených jakéhokoliv náznaku životního optimismu. Spisovatel Jan Kostrhun, dle jehož předlohy byl tento film natočen, pravděpodobně pro tentokrát překročil svůj stín a popsal problémy socialistického venkova 70. tých let sice více pesimisticky než by bylo zdrávo, ale zato bez zbytečných oslav naší "vyspělé socialistické společnosti", tak jak mu to občas z pera ujelo. Nedejte se mýlit názvem filmu. O vínu a vinobraní je ve filmu velmi málo, zato konfliktů v mladé rodině, úniků malého chlapce k dědovi, konfliktů a smiřování dvou starých dědků si užijete dost. Nemyslím, že Hynek Bočan dokázal tímto snímkem dobře vyjádřit obsah a poselství knižní předlohy tak, aby bylo divákem přijato s otevřenou náručí. Bylo by jistě zajímavé znát názor samotného autora předlohy... ()

Reklama

KASUGI 

všechny recenze uživatele

Proč někdo tohle vůbec točí? Stojí jim za to čas na tyhle "odnikud nikam" filmy? Jako chápu režiséra, že se musí nějak živit, tak natočí scénář, co mu dají. Proč ale někdo píše takový scénář? To prostě jako týpek sedí za psacím strojem a říká si: "Tak tam mám dědu, co se stará o vnuka, protože se jeho rodiče rozvádí, tak dáme tomu trochu psychodrámu, tak třeba před koncem tam bude pohřeb a děda Kemr vezme vnuka poprvé do školy místo jeho matky... jo a třeba slíbí vnukovi, že pro něho po škole příjde, ale Jožka Kemrů už nepříjde, protože to s koňem a vozem rozfofruje s kopce, narazí do stromu a umře. A kluk před školou čeká a vejrá... a pak tam někdo předčasně pokácí majku... a pak klučina pustí všechny holuby... a pak... já nevím, konec... už mě nic nenapadá, ale lidi půjdou z kina spokojení." ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Bočan zaštítil svůj pokus o ztvárnění generační výměny na prahu normalizace odzbrojující tváří Josefa Kemra. Ta také jediná v celé té polozhroucené stavbičce rozmarně vybraných společenskokritických epizod zpřítomňuje život – život chybujícího, zodpovědného, milujícího, odepírajícího si i přesycujícího se… Vše ostatní kolem míjí, ne však plynule a zvolna a mučivě dusivě, jak tomu ve skutečnosti bývá, ale nevyváženě, právě tak nahodile, jak se ty pokyny vyřinuly z dýchavičného scénáře. Dokládá to již zvuková rovina filmu: Bočan se ji pokusil co nejúčelněji využít, ale v těch nejvypjatějších scénách, kdy se nová doba konfrontuje s tou předcházející novou dobou, až ohlušuje, jak nic nezní, jen vše – to minulé i přítomné – řve. Sama pointa filmu je pak více než vražedná – jako by si nebyl režisér nebyl dost jistý, že všechno dojetí z diváků ještě nevyždímal, a tak sahá po lopatě. Normalizace... ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Hynek Bocan /Soukroma Vichrice, Cest a Slava/ natocil krasny, ale dost smutny normalizacny film, ktory sa odohrava na Morave uprostred tuhej normalizacie. Filmu kraluju vyborni herci ako pan Kemr /Kladivo na Carodejnice/ a Jirina Jiraskova /Svetaci/, ktori v pohode utiahnu aj tento normalizacny snimok. Ono uz roku 1982 normalizacia uradovala v plnej sile a zasahovala vsetky oblasti zivota spolocnosti /noviny, rozhlas, televizia, filmy, hudba/, ale ano : stale tvrdim, ze mam rad normalizacnu filmarsku tvorbu a aj za normalizacie vznikali kvalitne a zapamataniahodne filmy. Je mi jasne, ze charaktery postav boli dost ploche a samotny Bocan nechcel ist do konfliktu s vladnucimi sudruhmi a nechcel ukazovat drsnu realitu /ako Jasny vo Vsichni Dobri Rodaci/, ale v ramci ceskoslovenskej normalizacnej filmarskej jazdy je to film stale na urovni. Medziludske vzthahy boli miestami az prilis schematicke, ale zachranuje to nadherna sceneria Juznej Moravy. Takze za mna slusna nadpriemerna normalizacna filmarska jazda : 78 % ()

Galerie (9)

Zajímavosti (2)

  • Natáčelo se především v Perné, ale také v okolí Lednice. (rakovnik)

Reklama

Reklama