Reklama

Reklama

Vřískot

  • Česko Vřískot 5 (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

25 let po brutálních vraždách v městečku Woodsboro se na scéně objevuje nový vrah, který si nasadil na obličej kultovní bílou masku. Tentokrát se zaměří na teenagery, oživí tím dávno pohřbenou noční můru a opět odkryje strašidelnou minulost města. (Forum Film CZ)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (442)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"The fucking hand sanitizer?!" _____________ Neeeeee, neříkejte mi, že tvůrci měli tak velký koule na to, aby natočili něco tak meta.... Už od úvodní scény – která je prostě geniální [Jenna Ortega ftw!], co si budem – je zřejmý, že tady se sice pojede na jistotu, ale tak hravým, překvapivým a atraktivně (post)modernizovaným způsobem, že mi fakt stačilo málo k tomu, aby moje skepse, že tohle fakt nemůže za žádnou cenu fungovat, okamžitě zmizela. To, jak tvůrci nápaditě a přesto až sebeparodicky ohýbají žánrová klišé [scéna s dveřmi], archetypální charaktery, docela triviální premisu, popkulturní odkazy [hlavní postava se neironicky příjmením jmenuje Carpenter], divácké očekávání, a hlavně onen meta-hororový rozměr [viz. pomrkávání na fiktivní sérii Stab], se jen tak ze dne na den prostě nevidí. To vše jsou elementy a schémata, který byly, jsou a navždy budou nedílnou součástí a jakousi DNA prvního Scream [potažmo celé franšízy; ale pokud jste stejně jako já krom jedničky ostatní díly neviděli, vůbec to nevadí]. To vše však zároveň dělá i z pátého Scream neskutečně zábavnej výsměch fenoménu legacyquelů a extrémně uvědomělej meta-slasher, který se vymyká klasický béčkový škatulce, který vůči řadě letošních hororů nemá konkurenci [přestože jde spíš o komedii než horor], a u kterýho jsem se stěží nepochcal smíchy. Za mě fakt výborná satira, která nemilosrdně vráží kudlu do zad všem hororovým klišé..... Verdikt? Španělská vesnice pro diváky bez nadhledu; skvělá pocta kultu Wese Cravena; prvotřídní halloweenská podívaná. ()

Big_Boss 

všechny recenze uživatele

Takže po 11ti letech se vrací král meta slasherů, ale tentokrát bohužel bez režiséra Wese Cravena, kterej nám umřel v roce 2015. Samozřejmě jsem měl obavy, protože Wes doteď režíroval všechny díly a nevěřil jsem, že někdo dokáže navázat na jeho práci, ale překvapivě se to novejm režisérům, kteří nám dodali Krvavou nevěstu fakt povedlo. A co víc, kdybych nevěděl, že Wes umřel, tak bych klidně věřil, že natočil i tenhle aktuální díl. Myslim si, že by bylo teda dobrý vidět všechny předchozí filmy z týhle série, než se pustíte do tohohle nejnovějšího kousku, ale pokud vás tlačí čas, tak by měl první a čtvrtej díl bohatě  stačit. Doufám, že tohle nebudete považovat za spoiler, když řeknu, že stejně jako všechny předchozí díly je i tenhle dost meta, což je v poslední době oblíbený slovo, ale kam se na tenhle film hrabe Matrix Resurrections. Stejně jako se první díl vysmýval hororovým klišé, dvojka zase zbytečným pokračováním, trojka trilogiím a čtyřka remakům… tak si pětka zas utahuje z takzvaných requelů, což je sice slovo, který jsem nikdy předtím neslyšel, ale označuje to přesně ty pokračování už tak dlouho zdímanejch frančíž, kerý úplně ztratily svoje kouzlo. Takže nebojte, ani pátej díl se nedrží zkrátka a i u tohohle slasheru se párkrát zasmějete, jak je to už u týhle série zvykem. Z příběhu tady nebudu moc prozrazovat, ale řeknu, že jsem byl fakt rád, že není opět středobodem děje Sidney, ale nová parta teenagerů z Woodsboro, což film aspoň za mě trochu oživilo – za mě byla nejlepší dvojice z Odessy. Jako Sidney se samozřejmě taky dočkáte, ale ta vstoupí do děje trochu později. A přestože je hrdinka téhle série v tomhle filmu vedlejší postavou, tak její vtažení do děje mi přišlo rozhodně přirozenější než v předchozích dílech. No a když mluvim o Sidney, tak se vrací i staří známí jako Gale Weathersová a Dewey Riley. David Arquette mi přišel z téhle navrátilší trojice překvapivě nejzajímavější postavou, což bych nevěřil že kdy řeknu. Dál tu pochválím vraždící řádění Ghostface, ale rovnou vás schladim, když řeknu, že ty vraždy nejsou tak super jak je zahraniční recenze hajpovaly. Je to prostě klasický vraždění nožem v Ghostface stylu - nic moc inovativního jsem v tomhle filmu oproti ostatním neviděl. Nový maso na porážku je jako fajn, ale pořád to nepřekonalo postavy z prvního a čtvrtýho dílu, kde mi na nich fakt záleželo – tady mi bylo fakt jedno, kdo umře jako první. A když nad tim tak přemejšlim, tak zrovna série Vřískot má hodně udržitelnou kvalitu, což z ní dělá nejlepší slasher sérii za poslední skoro tři dekády. A i když třeba pořád považuju třetí díl za nejslabší, kvůli novému scénáristovi a událostech ve světě, tak to pořád není taková katastrofa jako třeba Halloween: Vzkříšení, Poslední Pátek – Jason jde do pekla nebo Freddyho smrt – Poslední noční můra. A ano, chápu, že se to dá odůvodnit tím, že tyhle slashery už tu jsou dýl a mají taky víc pokračování, ale v tom je to kouzlo Vřískotu, protože vyjde vždycky novej díl jenom když má co novýho říct o současnym Hollywoodu. Takže je vlastně ta 11tiletá pauza mezi čtvrtym a pátym dílem opodstatněná. Pokud by tímhle dílem série Vřískot navždy skončila, byl bych spokojenej. () (méně) (více)

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

První Vřískot byl originální tím, že si dělal srandu z hororové šablonovitosti a sebe sama, ten pátý (jež nepochopitelně nemá v názvu číslo, zatímco ten šestý ano 🤷🏻‍♂️) to docela umně replikuje a poměrně chytře se snaží znovu mást diváka, i když jasně poukazuje, jak se věci mají. Jenže, já evidentně nejsem cílovka, slashery nakoukávám jen sporadicky, 2-4 jsem neviděl a i přesto mi loňský díl přijde vyčpělý a moc mě nebavil, i když jak řikám má poměrně chytře napsaný scénář. Jen se bojím, co si tvůrci přinesli do 6, tam už to chtělo změnit směr. Také mě fascinovalo, jak zbytečně jsou tu zakombinovány starší postavy a že se objeví jen v poslední třetině, návrat Neve Campbell mě ještě celkem potěšil, ale dívat se na napíchanou tvář (kvůli plastickým operacím) Courteney Cox bylo vážně otravné. Šestce ještě pokus dám a zbytek už opustím, předpokládám, že úspěch v kině se po takové době dostavil pouze dočasně. ()

2-Xtreme 

všechny recenze uživatele

No ja neviem.. filmu som od začiatku moc neveril a milo ma potešili nadšené recenzie po premiére, ale.. nechápem ich. Posledný Wesov Scream bol ďaleko lepší. Bol hravý a prispôsobil sa modernému divákovi s hrou na pravidlá. Tento requel v tom len pokračuje a teda o dosť slabšie. Postavy úplne bez charakteru, hlavná trojka na čele so Sid žiaľ nevyužitá a pre film zbytočná. Chválim, že Ghostface bol iný a v dobrom. Killy sú zaujímavé a okorenili sériu.. no inak len priemer. Prekombinované, nezaujímavé a návraty z pôvodného filmu.. uf. Žiaľ pri nedocenenej 4ke nechápem nadšene recenzie pri tomto.   Nechcem ďalší diel.. už tento bol zbytočný. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Wes Craven nejdříve v roce 1984 představil světu Freddyho Kruegera v Noční můře v Elm Street a světu tak nadělil jednoho z nejznámějších slasherových zabijáků. V roce 1996 poté Craven nakopl novou vlnu zájmu o slashery, kdy se chopil snímku Vřískot, který si z velké míry utahoval z hororových klišé a právě díky sebeuvědomění pravidel žánru a vyspělosti šlo o kritický a především divácký hit, který se dočkal celkem tří pokračování, které pokračovali směrem utahování si z klišé a především klišé v rámci slasherových pokračování. Wes Craven měl poté v plánu chopit se i pátého Vřískotu, v roce 2015 ovšem opustil svět a Vřískot 4 z roku 2011 tak zůstal jeho posledním celovečerním filmem. Po dekádě se nicméně série Vřískot opět vrací, kdy se režie chopila dvojice Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett zodpovědná za snímek Ready or Not/Krvavá nevěsta. Stojí návrat za Vřískotu za pozornost nebo má Wes Craven důvod k obracení se v hrobě?   Pátý Vřískot pracuje s tím, že od posledního Vřískotu uplynula celá dekáda a s tím si v jisté formě prošel vývojem hororový žánr. Zdrojový kód zůstává víceméně zachován a nový Vřískot dokáže vyvolat pocit, že přesně takhle nějak by ho natočil samotný Wes Craven. Betinelli-Olpin a Gillett Cravenův odkaz ctí a servírují nejspíš přesně to, co se dá od Vřískotu očekávat. Nebál bych se ovšem pátý Vřískot označit za nejchytřejší díl série právě od původního filmu a díky tomu i celkově nejlepší. Předchozí pokračování totiž prakticky s metahumorem již neznali míru a většinu času vlastně až příliš sázeli na to, že mohou být blbými filmy, protože si pořád tak trochu uvědomují, že spadají do kategorie blbých filmů. Nový Vřískot ovšem přichází s částečně čistým štítem, kdy sice sází na návrat staré známé trojice Dewey-Gale Weathers-Sidney Prescott, pozornost tu ovšem má především moderní generace teenagerů, která na horory pochopitelně pohlíží z tak trochu jiného úhlu než hrdinové v původním filmu.   I pátý Vřískot tak zůstává věrný odkazování na ostatní horory či přístupu Hollywoodu k slavným značkám. Dojde tak na řešení toho, že jsou jistá pokračování až přímo odkloněna od originálu, že jisté filmy radši ignorují filmy předchozí a také na to, že posedlost originálem může být někdy až nebezpečná. Pod slupkou typického hloupého slasheru se tak schovává další sofistikovaný horor, který odkazuje na Riana Johnsona, Jordana Peleea či horory s přesahem. A tím nový Vřískot bezpochyby je.   Původní čtveřice filmů se v podstatě točila kolem tří ústředních hrdinů, kdy o takové Neve Campbell v roli Sydney Prescott šlo snadno říci, že již od druhého Vřískotu nemá co hrát. Vztah reportérky Gale a policisty Deweyho poté v podstatě pořád fungoval na úrovni kolovrátku a o charakterním posunu těchto tří ústředních postav vlastně toho vlastně nebylo mnoho co říct , ani když se Vřískot v roce 2011 vrátil po 11 let dlouhé pauze. Ani páté řádění maniaka s Ghostface maskou se bez stálic série neobejde, protože je pro ně řádění tohoto maskovaného zabijáka pořád až příliš osobní (a nejzajímavější postavou ze staré gardy je ve finále Dewey, který má v rámci pátého Vřískotu nejlepší charakterní oblouk), pátý Vřískot se ovšem věnuje zcela novým postavám z generace Z. I nová generace má poté svého odborníky na horory, možná až očividně podezřelé osoby a především nové ústřední postavy, které zároveň rozšiřují mytologii. Rodinné historie či stěžejní pojítka jsou přitom zapojena smysluplně a přitom vlastně pořád následují stopy typických WTF zvratů v rámci žánru.   I pátý Vřískot dokáže obstát jako vyložený slasher, zároveň lehká mysteriózní detektivka a také i jako satirický komentář. Divák, který bude chtít čistou hororovou řezničinu se dočká, protože nový zabiják v masce Ghostface se na svých obětech umí vyřádit. Ošizen ovšem nezůstane ani ten divák, který chce i něco víc. Přesně něco jako původní Vřískot. Je zvláštní si uvědomit, že má pátý Vřískot k tomu prvnímu nejblíž ze všech pokračování a to i přes to, že se režijní židle vyměnila až popáté. Svěží přístup je ovšem poznat a především se ukázalo, že byla rozumná volba s dalším Vřískotem počkat dekádu. A možná by se vyplatilo, aby se Vřískot vždy vracel v obdobích, kdy si žánr projde tak razantním vývojem.   Nový Vřískot dokáže pracovat s napětím a i z něj si v jistých momentech utahovat neskutečně chytrým způsobem. Stejně jako po vzoru původního Vřískotu se dokáže pracovat s očekáváním ohledně toho, kdo přesně se vlastně pod maskou skrývá a až do posledních chvil dokáže Vřískot za pochodu šokovat. V jistých momentech sice dojde k momentům, kdy je opět hra s metahumorem a sázením na to, že jde o film držící se pravidel hloupých filmů na hraně, většinu času ovšem pátý Vřískot je skutečně chytrý a souboj s hranicí mezi utahováním si z blbých filmů a regulérně blbým filmem zvládá skutečně nejlépe ze všech pokračování Vřískotu.   Pátému Vřískotu možná dělá problém slabší rozjezd a zakomponování Gale a Sidney do scénáře Jamese Vanderbilta a Guye Busicka možná mohlo být tak trochu více sofistikovanější a rovnou bych si dovolil říct, že se mohl pátý Vřískot obejít bez původní Final Girl. Nové postavy totiž ve finále dokážou dostatečně obstát sami o sobě a jediný Dewey se skutečně dočkává nějakého alespoň trochu zajímavého charakterního archu. Noví herci jsou ve svých rolích velmi dobří, na poměry slasheru až nadstandardně dobří. V některých případech jsou sice nové postavy vyloženě variací na postavy jako Randy či právě Sidney a některé nejsou ve finále k ničemu jinému, než aby měl i tentokrát Ghostface tučné konto obětí, přesto Vřískot většinu času nelpí čistě na staré gardě a je to jen dobře.   Vřískot se po letech vrátil v podobě svěžího startu, který dokazuje, že dekáda je přesně ta ideální pauza, kterou tahle série potřebuje. I přes svěžest ovšem ctí odkaz Wese Cravena a je téměř chytrá, zábavná a šokující jako klasika z roku 1996. Dodává vlastně přesně to co se dalo od nového Vřískotu očekávat, ovšem skutečně v sympatické formě. Craven nemá důvod k tomu se v hrobě obracet, naopak se jeho duch nejspíš široce usmívá..... Viděno v kině: 3x () (méně) (více)

Galerie (54)

Zajímavosti (33)

  • Sidney Prescott (Neve Campbell) a Sam Carpenter (Melissa Barrera) mají mimo hlavní roli ve franšíze společnou ještě jednu věc – dva členové jejich rodin byli vrahy v minulých filmech Vřískotu. V případě Sidney jde o jejího nevlastního bratra Romana Bridgera (vrah ve filmu Vřískot 3, 2000) a její sestřenici Jill Roberts (vrah ve filmu Vřískot 4, 2011), v případě Sam to byl její otec Billy Loomis (vrah ve filmu Vřískot 1, 1996) a její babička Nancy Loomis (vrah ve filmu Vřískot 2, 1997). (kesinaa)

Související novinky

Sedmý Vřískot vítá staré známé

Sedmý Vřískot vítá staré známé

12.03.2024

Kolem vřískající série bylo v nedávných měsících poměrně velké rušno. Poslední Vřískot 6, jenž měl premiéru zhruba před rokem, v kinech vydělal slušné peníze, stejně jako jeho předchůdce pátý díl,… (více)

Sedmý Vřískot střídá post režiséra

Sedmý Vřískot střídá post režiséra

03.08.2023

Oblíbená hororová řada opět mění tvůrčí tým. Poté, co otěže nad sérií původních čtyř filmů z let 1996 až 2011 v režii legendárního Wese Cravena v roce 2022 převzalo režijní duo Matt Bettinelli-Olpin… (více)

Reboot Spy Kids našel hlavní hvězdy

Reboot Spy Kids našel hlavní hvězdy

27.06.2022

Po úspěchu snímku Můžeme být hrdinové režiséra Roberta Rodrigueze (Alita: Bojový Anděl, Spy Kids: Špioni v akci) se Netflix rozhodl prodloužit spolupráci se známým tvůrcem, a to rovnou do takové míry… (více)

Diverzita ve filmech vede k vyšším tržbám

Diverzita ve filmech vede k vyšším tržbám

25.04.2022

Co si fanoušci mohli už dávno domyslet, nyní potvrdila nejnovější studia. Jedním z největších témat moderního Hollywoodu je v posledních letech tlak na smysluplnější rozmanitost ve filmovém průmyslu.… (více)

Reklama

Reklama