Reklama

Reklama

Divoké včely

  • angličtina Wild Bees (festivalový název) (více)
TV spot

Obsahy(1)

Osmnáctiletý Kája bydlí ve vesnici kdesi na severní Moravě s otcem-filozofem a s energickou babičkou. Pracuje se ženskými v lese a tajně zbožňuje svou vrstevnici, prodavačku v místním krámku Božku. Ta však chodí s frajírkem Laďou. Když do vesnice přijede z Prahy Kájův starší bratr Péťa, který se živí jako cesťák, začnou se vztahy mezi jednotlivými postavami proměňovat. Zatímco Božka, pociťující snad nejvíce vesnickou nudu a beznaděj, nakonec zůstává, Kája, který přišel o panictví, odjíždí s bratrem... (Magic Box)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (275)

mchnk 

všechny recenze uživatele

První celovečerní film Bohdana Slámy nám krásně naznačuje, jaký styl lze od tohoto skvělého režiséra čekat. Vynikající herecký tým, jednoduchý, ovšem skvělý, citlivý scénář i nádherné prostředí, vytvářejí už v této prvotině budoucí "slámovskou" atmosféru, jež je nepochybně originální a režisér si ji dokázal udržet dodnes. ()

Raven0 

všechny recenze uživatele

Parádní přenesení humplácké, primitivní atmosféry vesnice/maloměta do filmu. Člověk v tom prostě vidí tu bídu a degeneraci, která se rozprostírá všude kolem nás... Samozřejmě, v Divokých včelách je vše tak trochu nadsazené a přehnané, možná ale o to působivější. Škoda jen, že příběh plyne od nikud nikam a celkově, filmu škodí jakási nevyváženost. ()

Reklama

ivishka 

všechny recenze uživatele

**Venkovské komedie se od dob Slunce seno Zdeňka Trošky (a možná i dříve, ale tyhle jsou nejznámější) staly oblíbeným námětem filmařů. Co mi ovšem není jasné je o čem to vlastně bylo? T.Vilhelmová se pořád s někým pelešila nebo tupě zírala do prázdna, Vanda se zase snažila přežít s manželem, Marek Daniel si vyjel na výlet do rodného vesnického kraje, Liška si hrál na Michaela Jacksona - čímž mě ze začátku celkem pobavil, ale pak mi šel celkem dost na nervy. Prazvláštní komedie s hořkým koncem okořeněna něčím čemu asi nerozumím...snad to navazující Štěstí bude trochu o něčem jiném.//5*. S odstupem času měním své hodnocení už jen díky tomu, že jsem několik let žila ve vesnickém prostředí a ačkoliv se s ním neztotožňuji a již v něm nežiji, tak jej mám ráda s ráda na tyto časy vzpomínám. Dokonce jsem v končinách bývalých Sudet taky prožila část života a byla jsem se i podívat na místo, kde se film natáčel. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ten, kdo žil alespoň chvíli mimo satelitní městečko v nějaké české vesnici, cítí a ví, že Bohdan Sláma ve svém celovečerním debutu nepodvádí, ani nelže. Jeho film je tak autentický, že jsem ve svém okolí při jeho prvním zhlédnutí byl schopen identifikovat téměř všechny postavy z něj. Je to sice mírně stylizovaný, ale velmi realistický obrázek zapadlého a polozapomenutého světa, o kterém si lidé z Prahy myslí, že už ho dávno odnesl čas. Je pravda, že je to obraz posunutý tak do data vzniku tohoto snímku, dnes již se situace hodně mění, ale zajeďte si někdy na hasičský ples někam do Sudet či navštivte třeba jen na pár hodin takový Květušín na hranicích vojenského pásma Boletice...a náhle budou kolem vás chodit postavy z této trpké komedie. Nedějovost je záměrným tvůrčím prvkem, jelikož přesně odráží zakonzervované bezčasí zobrazovaného prostředí. Sláma navíc exponuje panoptikum postav, většina z nich je sociálně či existenčně handicapovaná, jediné, co je spojuje, je silná síť sociálních vazeb, které také určují pevnou společenskou roli. Výčet je skutečně přesný - ten, který dokázal z daných poměrů odejít (Marek Daniel), arogantní sebestředný macho (geniální Jaroslav Dušek, v té době ještě na mediální vlně), vesnický frája, který se vyzná, umí se otáčet a má před sebou zajištěnou budoucnost (dokonalý Pavel Liška), nepraktický a ve svém konání směšný zhrzený intelektuál - ,,zapadlý vlastenec" (Cyril Drozda), mladá pohledná, ale dosud svobodná matka (Vanda Hybnerová), neustále vitální a rázná postarší dáma atd. atd. Co odlišuje Slámův vynikající a popisný debut od podobně tematicky usazených lidových komedií Troškových? Především upřímnost, neokázalost, syrovost, doslova antikomerčnost... Tam, kde chce Troška především populisticky bavit své publikum, tam se Bohdan Sláma snaží cosi popsat, na cosi poukázat, zachytit genia loci, vydat svědectví... To samé dělali režiséři české nové vlny, zvláště pak Miloš Forman, který, stejně jako Sláma, jako místo, kde se nejlépe zobrazí vesnické charaktery (tedy dojde k dějové katastrofě), vnímá taneční zábavu (potažmo tedy hasičský ples). Sláma ji inicioval dokonale (to stejné zopakoval později i ve Venkovském učiteli) a je to, podobně jako v Hoří, má panenko, umělecký i dějový vrchol filmu. Pod rouškou zábavy se něco pozvolna mění...i když možná vlastně ani ne... Nehledě na to - taneční ,,číslo" lokálního Majkla (dostávající rychlým vývojem děje úplně nové konotace) je skutečně silným obrazem... Tak kdyby už nic jiného, tak jsou Divoké včely v tuzemsku filmem s tím nejoriginálnějším hudebním doprovodem - kde jinde zaslechnete slovenské lumeny Tornádo Lou či neodolatelnou coververzi Hlavsových Muchomůrek od zábavové kapely Pohodovka?:-) Podobné filmy: Indiánské léto, Mistři, Hoří, má panenko, Venkovský učitel, Utrpení mladého Boháčka, Intimní osvětlení, Dým bramborové natě ()

dex2man 

všechny recenze uživatele

Film bez děje i bez herců. Směsice beztvarých postav bez jakékoliv "hloubky", jak by řekl hrdinův tatíček pseudofilosof, potulujících se odnikud nikam. V mnoha komentářích jsem se dočetl, že je to snad Slámův záměr pro zvýšení autentičnosti. Možná je to mým nedostatkem zkušeností s vesnickým životem, ale nedokážu si prostě představit, že někdo takovým způsobem a v tak otřesném prostředí žije v 21.století. Pro mě dlouho mezi odpadem a 1*. Tu nakonec přeci jen dávám za Duška, který jako jediný něco předvedl. A tím "něco" nemyslím přirození! ()

Galerie (8)

Zajímavosti (13)

  • Film byl vybrán jako zástupce českého filmu, který se ucházel o Oscara v sekci cizojazyčný film za rok 2002. (orkadimenza)
  • Ve scéně, kdy do vesnice přijíždí mladý inženýr Petr (Marek Daniel) s kolegou (Tomáš Matonoha), hraje v autě soundtrack k filmu Samotáři (2000). Konkrétně skladba "Wounds on a Cherry Tree" od kapely Ohm Square. (mchnk)
  • Natáčeno v Jiříkově a Albrechticích na Rýmařovsku. Jelikož hygienici ještě před natáčením filmu zavřeli rozpadající se hospodu v Jiříkově, musel ji štáb vybudovat v kulturním domě. (M.B)

Reklama

Reklama