Reklama

Reklama

A.I. Umělá inteligence

  • USA A.I. Artificial Intelligence (více)
Trailer 2
USA, 2001, 146 min

Obsahy(1)

Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)

(více)

Recenze (915)

Jirkacek 

všechny recenze uživatele

Snímek A.I. Umělá inteligence z roku 2001 jsem si ke sledování nevybral náhodou, protože žánr sci-fi je jednoznačně můj nejoblíbenější, jelikož mi umožňuje uniknout z reality současného šíleně zrychleného světa. V tomto filmu se sice nejednalo o lepší stránku budoucnosti, která by mne přenesla do růžového světa, spíše naopak, protože v něm přírodní zdroje pomalu docházely a technologie naopak nezadržitelně expandovala. Kvůli tomu vlády světa omezily porodnost a tak každá rodina mohla mít jen jedno dítě. Pro mne to byla naprosto šílená představa, neboť mám rád volnost, svobodu a chci si dělat co se mi zlíbí a ne si nechat od někoho poroučet a řídit se debilními zákony. Snad se takového světa nedožiji, i když to k takovému systému bohužel spěje. V téhle budoucnosti ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil, což vedlo ke zmíněnému omezení porodnosti. Namísto lidé byli vyvíjeni dokonalí roboti, kteří nemuseli jíst, pít a spotřebovávat suroviny. Roboti navíc už dosáhli takové úrovně, že byli lidem k nerozeznání podobní a rok od roku dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby (William Hurt) byl tak dokonalý, že byl schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Měl podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David (Haley Joel Osment) a společnost ho předala manželům Henrymu (Sam Robards) a Monice (Frances O'Connor) Swintonovým. Jejich syn Martin (Jake Thomas) ležel v nemocnici v umělém spánku v mrazícím boxu, kde čekal, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Jeho otec Henry jednoho dne dovedl domů dítě - robota, jako náhražku za nemocného syna, za což mu jeho žena Monika předvedla hysterický výstup. Robot se jmenoval David a manželé si ho měli vyzkoušet, a pokud by se rozhodli si ho nechat, měli aktivovat jeho emoce pomocí několika za sebou vyřčených slov. Profesor Hobby však manžele varoval, že si to mají dobře rozmyslet, protože to byl krok nevratný. Monika si jej ovšem časem zamilovala, hrála si s ním a dala mu Martinovy hračky. Dostal také plyšového medvídka Tedyho, který se mi líbil nejvíc z celého filmu a chtěl bych takového mluvícího a chytrého plyšáka mít doma. Pak se však stalo to, co nikdo nečekal a Martin se uzdravil. Velmi záhy se ukázalo, že pro dva chlapce není v rodině místo a kvůli několika incidentům mezi nevlastními bratry Monica malého, vroucně milujícího robota odvezla do lesa daleko za město, kde ho vysadila a odjela. Šokovaný David se spolu s Teddym potloukal lesem, kde potkal jiné roboty. Touto situací byla uzavřená první část filmu, která připomínala spíše rodinné drama než sci-fi a která trvala poměrně dlouho a moc mne nebavila. Začala druhá část, jež byla mnohem akčnější s pořádnou dávkou událostí, napětí a bavila mne podstatně více. Když jej opustila matka, vzpomněl si David na pohádku o Pinocciovi, ve které se z loutky stal normální kluk, když jej proměnila Modrá víla. David se rozhodl vílu najít, poprosit ji proměnu a poté se chtěl vrátit k mamince, kterou opravdu miloval. Jenže nejdříve byl v lese chycen spolu s ostatními roboty a odvezen do bojové arény, kde byli roboti v rámci divokých her ničeni lidmi, kteří umělou inteligenci nenáviděli. Majitelem arény byl lord Johnson-Johnson (Brendan Gleeson), který tak chtěl dát větší prostor lidem. Ti chodili do arény sledovat, jak byli roboti trháni na kusy, spalováni či políváni kyselinou. Když se totéž mělo stát u mučednického kůlu i Davidovi, měl chlapec štěstí, neboť volal úpěnlivě o pomoc a protože vypadal jako člověk, lidí jej zachránili. Spolu s ním uprchl i s jiným robotem jménem Joe (Jude Law), který předtím dělal profesionálního giggola, ale jednoho dne na něj žárlivý manžel jedné ze zákaznic navlékl vraždu své ženy. Tak Joe musel utéci a proto se setkal s Davidem, jehož následně doprovázel na cestách při hledání modré víly, která by z Davida udělala člověka. Joe zavedl kluka do města, kde předtím začínal svou milovnickou kariéru a v němž měl sídlo také doktor Vím. Doktor však nebyl skutečný, spíše se jednalo o počítačový program, který za peníze odpovídal na různé otázky. Davidovi s Joem se podařilo od doktora zjistit, že modrá víla existuje na zatopeném Manhattanu, kam chtěl David sám zamířit. Když vyšli ven od doktora zatkla Joea policie za vraždu, s pomocí Davida, který ukradl policejní obojživelný vrtulník, se jim podařilo odletět na zpola zničený Manhattan, kde záhy přistáli. Vzápětí David našel kancelář a laboratoř doktora Hobbyho, který mu vysvětlil, že byl nejlepším robotem, kterého vytvořil a že modrá víla je pouze pohádky, takže se z něj nikdy nemůže stát normální kluk. Zklamaný David poté v laboratoři našel několik stejných robotů jako byl on a když jej doktor na chvíli opustil, skočil do vody. I když se nemohl utopit, tak jej z vody zachránil Joe, který jej naložil do vrtulníku, jenže vzápětí se zde objevila policie, Joe zatkla a to bylo naposledy, co jsme ho viděli. Vzápětí se s vrtulníkem ponořil do vody, kde se mu povedlo objevit sochu modrovlásky, kterou prosil o pomoc. A prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil a prosil až uběhlo 2000 let a vše zamrzlo, lidé vyhynuli a na Zemi přistáli mimozemšťané. Tak začala třetí a nejkratší část filmu, kterou si podle mne mohli tvůrci v čele s legendárním Stevenem Spielbergem už odpustit. Mohlo tak zůstat u nesplněného chlapeckého snu o fungující rodině, vše mohlo skončit hluboko pod hladinou oceánu a takhle jsme ještě sledovali 20 minutovou nástavbu, kde vše dospělo k rozhodnutí. Jak to dopadlo už pochopitelně prozrazovat nebudu, ale není o co stát. Bohužel jsem se často u filmu nudil, hlavně v úvodní pasáži, ale stále jsem byl zvědav, kam to celé bude směřovat. Druhá část s dalšími roboty konečně přinesla pořádnou napínavou zábavu a zajímavé pátraní po modré víle, která ještě více zesílila mou zvědavost o vyvrcholené tohoto filmového počinu. Nu a třetí část byla zbytečná. Suma sumárum, A.I. Umělá inteligence ode mne dostala tři inteligentní hvězdy ***. () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Napoprvé zklamání, ale napodruhé už velmi dobré. Jsem zvědav, co bude po další projekci, protože tohle dílko asi musí vyzrát. Určitě to není Spielbergova ostuda. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

A.I. Umelá inteligencia je pozoruhodný, extravagantný futuristický film, ktorý chce byť na jednu stranu rozprávkou pre masy a na druhú sa snaží filozoficky rozoberať najzložitejšie témy miesta umelej inteligencie v našom svete. Formálne je dokonalý. Hudba Johna Williamsa opäť brilantná, výkon Haley Joela Osmenta, ktorého prechod postavy veľkým vnútorným vývinom je kostrou príbehu, je vynikajúci a dizajn futuristického sveta (obzvlášť záverečného „mesta plačúcich levov“) je dych berúci. Ale z komplexného režijného hladiska je snímka podivná a chaotická. Keď už sa látky chopil Spielberg, mal sa v nej zamerať na to, čo je jemu blízke a mal z nej spraviť snové, emocionálne pútavé a hrejivý dielo. Kombinovať neskombinovateľné sa nevypláca. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Osmentík je prototyp snového dítěte každé matky a může to být v civilu fracek frackovitá, ten kluk umí hrát a v kterémkoli filmu dojímal, tohle je jeho dětský zenit a kéž mu to i v dospělosti vydrží - umět vkusně dojmout. A pokud jde o to, jestli by ten film byl i bez něj takový, jaký je, těžko říct, ale mě v tom nejlepším slova smyslu odrovnal. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Opět jsem jednou nedal na kritiky a dobře jsem udělal. A.I. je excelentní film, po jehož zhlédnutí jsem z kina odcházel s hřejivým pocitem u srdce. Dle mého je naprostá hloupost hledat v tom Kubricka. Je to prostě citlivý Spielberg se vším všudy. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Zajímavé sci-fi, připadalo mi trochu netradiční na Spielberga, ale přesto perfektně udělané. Trošku mi vadil ten dlouhý, rozvláčný a příšerně přeslazený happy-end, ale třeba technická stránka filmu (kamera, triky), hudba Johna Williamse nebo Osmentův výkon jsou výrazně nadprůměrné. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Já chci taky takovýho medvídka:P A.I. je po dlouhé době film o jehož ději jsem nevěděl vůbec nic (ani to že tam hraje William Hurt, ale to se mi u něj stává celkem často...naposledy třeba u Dark City) a tak jsem si ho správně užil od začátku až do konce...kdyby tak tohle viděl maestro Asimov...o maestru Kubrickovi ani nemluvě...i když mám jisté pochybnosti, že by tento film pojali právě tak jako Felký Stýfn, k jehož dílu mám dost obtížně vysvětlitelný vztah:) Skvělé herectví obzvlášť u Haleye Osmenta, od Jude Lawea se ani nic jiného nečeká;) Na Manhattan hned tak nezapomenu, ostatně to asi na celou poslední třetinu filmu... 80% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Nechme slzopudnému, co je slzopudné a Kubrickovi, co je Kubrickovo. Že by Kubrick nemohl natočit vnímavý film? O to přece nejde. Spielberg vytvořil úžasně dojemné dílo, které dojemné bý zkrátka MÁ! ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

S Kubrickem z toho mohla být velkolepá hardcore scifi (v určitých momentech je to tam velmi cítit - pokřivené vztahy v rodině, lidská nezodpovědnost za stvořenou umělou inteligenci, možná paralela s bohem), se Spielbergem máme doják pro celou rodinu. Nadávat ale protentokrát nebudu, protože to se mnou celkem hlo a na konci jsem brečel jak malá holka :-D ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Spieleberg to se mnou prostě umí, nechápu jak jsme se s tímhle filmem takhle dlouho mohli míjet, ale vastně je to dobře, protože přes jeho ten příběh plný fantazie a zajémavých témat k zamyšlení bych dříve neviděl to hlavní jakou obrvskou porci lidské lásky a citu v sobě tenhle příběh má. Hudba Johna Williamse opět dokonale přesná k pocitům, které ve mě A.I. Umělá inteligence vyvolala. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Působivý příběh dětského robota v nehostiném futuristickém světě se zdá být ihned na první pohled, ale je zřejmé, že se zde střetávají dva určité faktory. Původně si námět na zpracování připravil Stanley Kubrick, čekal na vhodný čas, kdy se zdigitalizování dostane na vrchol a než se tomu tak stalo, odešel. A tak mu spolupracovník Steven Spielberg, který na tom příběhu spolupracoval, pomohl a později ho i jemu věnoval. V A. I. je jasně vidět, že se Kubrick snaží o zásadní pointu, která má šokovat, tak jak to známe i z jiných filmů. Spielberg z nesnesitelného světa udělal tak akorát místo, které pro roboty není, ale i tak je možnost, že je dokáží milovat, respektive je to takové rodinnější než by se zdálo. No a přes řadu velice slušných herců, kterým pro mě vévodil Jude Law, měnící se z Drákuly okamžitě na Davida Bowie, hrál nejlíp a malému hrdinovi s radostí pomohl. Není to sice film pro každý den, závěrečná pointa je značně zdlouhavá, ale povedená no a jestli by měl Kubrick radost? To je otázka na dlouhou diskuzi. Možná že ano, možná že ne. Já bych se obrátil k té první možnosti. Proč také ne, natočené je to opravdu dobře, akorát mi to v jistých chvílích příliš nesedlo. -- Tvoří ho optická vlákna - Ale na venek vypadá opravdově, jako dítě - Je to robot - Ale dítě. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Ne, nečekal jsem zázraky, což bylo dobře, neboť se žádné nekonaly. Emoce příběhu o "snícím robotovi" udržuje hlavně bezchybný Osment, škoda jen, že Spielberg jaksi zapomněl, jak se dělá konec. Stejně jako Minority Report i A.I. je natažený do trapného happy-endu. Kdyby se titulky vynořily o pár minut dříve, byl by to výtečný film, ale nabídnutý konec je pekelný nesmysl. Škoda. Vizuálně i herecky přesvědčivé sci-fi s maličko přemýšlivějším podtextem, ale Spielberg umí lépe. Přičtěte si ke třem hvězdičkám ještě půlměsíček. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Dětská hra ve světě budoucnosti. Nechci urazit mistra Spielberga,ale myslím si, že kdyby toto natočil Kubrick, trvalo by to tak 5 let,ale bylo by to dílo možná i úměrné 2001.To se bohužel nekoná,ale tento film není tak špatný. Je velmi zajímavý, svět je různorodý a poselství je však nejednoznačné a lehce slabě vyjádřené. ()

Související novinky

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Zemřel herec William Hurt

Zemřel herec William Hurt

13.03.2022

Svět filmu dnes opustil další z velkých talentů. Pouhý týden před svými dvaasedmdesátými narozeninami zemřel držitel Oscara, uznávaný americký herec William Hurt. Smutnou zprávu médiím předal hercův… (více)

Spielberg zpracuje Kubrickova Napoleona

Spielberg zpracuje Kubrickova Napoleona

07.03.2013

Měl to být další Kubrickův historický velkofilm po Spartakovi. Legendární perfekcionista začátkem šedesátých let po dlouhém studiu historických faktů napsal scénář k filmu o francouzském vojevůdci z… (více)

Reklama

Reklama