Režie:
Danny BoyleScénář:
Alex GarlandKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
John MurphyHrají:
Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston, Alex Palmer, Christopher Dunne, Luke Mably, Ricci Harnett, Noah Huntley (více)Obsahy(1)
Skupinka aktivistů, která bojuje za práva zvířat, vtrhne do laboratoře, kde vědci zkoumají opice infikované vzteklinou. Ochránci pustí opice z klecí ven, ty je okamžitě pokoušou a nakazí.
Pracovník kurýrní služby Jim (Cillian Murphy) se probudí v nemocnici z kómatu a zjistí, že budova zeje prázdnotou. Zděšený a osamělý mladý muž nemocnici opustí, aby objevil celou hrůzu. Londýn se naprosto vylidnil. Někde jsou vidět umírající. Pak potká Selenu (Naomie Harris) a Marka (Noah Huntley). Virus zlikvidoval téměř celé město. Selena pozná, že i Mark je infikován smrtelným virem, proti kterému není obrany, a v pudu sebezáchovy ho zabije. K malé výpravě se přidává Frank se svou dcerou Hannah. Zásoby pitné vody docházejí. Skupinka hledá východisko. Po vyslechnutí zpráv o počasí získají informaci o vojenské jednotce kdesi mimo město. To by mohla být záchrana. Ale deprimovaní trosečníci netuší, kde na ně číhá ještě větší hrozba.
Režisér Danny Boyle (např. Trainspotting, Pláž) předává prostřednictvím filmu divákům brutální vizi apokalypticky opuštěného Londýna a lidí, kteří se stávají tváří v tvář smrtelnému viru cyniky a ztrácejí emoce. Je to zároveň drsné poselství o tom, jak destruktivní je ztráta přirozené lidskosti.
(oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (850)
Danny Boyle dol tak trochu nový impulz do zombii žánru, keď sa oživlé nestvúry chovajú do špiku kosti nenásytne zbesilo a ich premena po infikovaní prebehne v priebehu niekoľkých sekúnd. V hlavnej úlohe vtedy ešte neznámy Cillian Murphy si počína nadmieru výborne, možno trošku príbeh mohol byť lepšie vystavaný, mohol sa niesť v rovine aká bola naznačená na začiatku filmu a nie sa preniesť na zámok ktorý bránia vojaci, tam my to už tak nesedelo ale aj tak na Holandsko-Anglickú koprodukciu je to viac než vydarení počin, čo zatieňuje aj mnohé podobné filmy vytvorené v Amerike. Čo treba ešte vyzdvihnúť je doprovodná hudba od Johna Murphy a roztrasená kamera, pri zbesilých útokoch zombii, aj keď teda takéto snímanie mierne dopomáha do neprehľadnosti nám ponúkaných obrázkov, dá sa povedať že vyznie to v určitý dejový prospech a tématickú nevšednosť, prekreslenú v úzkosť. ║Rozpočet $8miliónov║Tržby USA $45,064,915║Tržby Celosvetovo $82,719,885║ v USA nečakaný hit /videl v kine: 60%/ ()
Snímek "28 dní poté" by sice striktně řečeno neměl být řazen mezi zombie filmy, protože z povahy původu zdejší apokalypsy by měl spadat spíše mezi nákazové filmy, jenže jednak na mnoha úrovních přímo čerpá z tradice filmů o zombie apokalypse, ale navíc měl jeho mezinárodní kasovní úspěch zásadní vliv na revitalizaci zombie filmů v novém tisíciletí. Zcela evidentní je zde dědictví romerovské tradice zombie filmů, kde monstra a apokalypsa s nimi spojená slouží coby katalyzátory pro drama hrstky přeživších i coby zrcadlo soudobé společnosti a jejích neduhů. Danny Boyle a Alex Garland se konkrétně zaměřili na celosvětový fenomén hněvu, který přinejmenším v Anglii vidí jako výsledek frustrace z nenaplněných ideálů o hodnotě a významu jednotlivce v demokratické společnosti. Užití digitálních kamer pak zpřítomňuje jednak bezprostřední napětí postav, ale také asociuje dnes už nejen britský fenomén masivního rozšíření bezpečnostních kamer, které sice mají občany chránit, ale při tom jen přispívají k úzkosti, pocitu ztráty soukromí, ale také zveřejňováním zachycených kriminálních činů stupňují strach obyvatel. ()
Boyle dokázal, že aj z klasickej horrorovej zápletky sa dá vyťažiť slušná pointa. Už od začiatku veľmi brutálne a chladné, film sa nebojí ukázať krv a to mu ozaj seklo. Scenár a nápad celkom dobrý, až na tú reálnosť v pár scénach. Ale ako horror dosť slušné, boylovsky tradične skvelý audio-vizuálny podmaz, pomohla aj zvláštna, ale dobre vsadená hudba. 80%. ()
Tak tohle se mi líbilo. Konečně zase nějaká realistická apokalyptická vize, kde se scenárista a režisér nezajímá jen o likvidaci zombíků, ale o to jak normální lidé v tomto světě přežijí. Nějak takhle by se to mohlo stát. Životné postavy a smutná depresivní hudba. A dobrá kamera. Velmi, velmi dobré. ()
Příliš dlouhý videoklip, který se dal pojmout v rámci hodinového adrenalinového nášlapu na téma "efektní zombie-gorefest", místo toho trvá hodiny dvě, trpí příběhovou nerozhodností, řeší postapokalyptické lidské vztahy a o zombies v něm vlastně zase tolik nejde. Bohu dík alespoň za Boylův řízný cynismus a smysl pro naturalismus. A samozřejmě za trikuprostý vylidněný Londýn - to se skutečně jen tak nevidí. Pak už si ale skutečně nevzpomenu, co bych ještě mohl vyzdvihnout... ()
Galerie (87)
Zajímavosti (57)
- Použitý motiv zuřivosti coby hlavní symptom nákazy vychází z teorie, že "každá generace dostane takové zombie, jaké si zaslouží". Scenárista Alex Garland a režisér Danny Boyle cítili, že zombie požírající lidské mozky už nejsou v módě, a pro inspiraci sáhli k aktuálnějším hrozbám v podobě antraxu, biozbraní a nemocí šílených krav, resp. po tématu strachu z virů. (HellFire)
- Skladba doprovázející scénu jízdy po dálnici je "In Paradisum" od Gabriela Faurého. (HellFire)
- Scenárista Alex Garland prozradil několik zdrojů, které mu byly inspirací při psaní scénáře: "Den Trifidů" Johna Wyndhama, Noc oživlých mrtvol (1968), Úsvit mrtvých (1978), Den mrtvých (1985) George A. Romera a The Omega Man (1971) Borise Sagala. (HellFire)
Reklama