• ripo

    Jednoduchý příběh tohoto filmu, líčící, jak tři plavečtí veteráni, o kterých by každý řekl, že už nic nesvedou, zachrání našemu národnímu hospodářství statisícové hodnoty, svádí leckoho k pochybnostem: je vůbec záměr tohoto filmu správný? Což je správné dávat v dnešním filmu za vzor staré lidi jako průkopníky odvážných myšlenek a přitom na druhé straně proti nim postavit vlastně celou mladou generaci, svazáky i straníky, a ukazovat je div ne jako zpátečníky? Nuže, aby nebylo zmatků v názorech — takto otázku klást nelze. Třebaže „Plavecký mariáš" chyby a nedostatky má, tohle jeho chybou ani nedostatkem není. Příběh starého Váni a soudruhů z „Plaveckého mariáše" je především příběhem lidsky jímavým a přesvědčivým, pritom příběhem stranicky podávaným, takže není třeba mít pochybnosti o jeho ideové správnosti. Cožpak příběh starého Váni a soudruhů z „Plaveckého mariáše" není zahanbujícím příkladem pro všechny lidi, kteří, ač by mohli docela dobře pracovat, zahálejí; kteří, ač jsou fysicky s to přiložit ruku k našemu společnému dílu, spokojeně žijí ve své osobní skořápce, a hledí na naše budování jako na cosi vzdáleného, co se jich už netýká? A takových lidí je dost. A což tento příběh není zahanbujícím příkladem pro lidi, kteří, ač zaměstnáni, neplní svůj plán, vymlouvajíce se na vysoké normy, není zahanbujícím příkladem pro všechny, kdo se odvolávají na „objektivní příčiny"? Zdánlivě nepřekonatelné lze překonat, když člověk chce a začne trochu namáhat mozek, aby vymyslel, jak na to — to říká tento film. — A pokud jde o mládež: tu jsme v našem filmu viděli většinou vždy jen jako avantgardní příklad. „Plavecký mariáš" tím, jak ukazuje mládež, pravdivě kritisuje některé nedostatky v mládežnické práci. — A nakonec: „Plavecký mariáš" je oslavou staré poctivé české práce, dnes málem zapomenuté, plavectví. Získává tím hodně na poesii. — Je jen na škodu, že scénář tohoto filmu je tak vratký (jsou zde na přiklad tak nefunkční postavy jako je Božka); kdyby byl scénář lépe, důsledněji rozpracován (neboť jeho příběh v jádře je dobrý), mohl z „Plaveckého mariáše" vzniknout jiný film než takový, o kterém se dá říci jenom: průměrný, zajímavý, s vynikající fotografii. Filmový přehled 9-14/1953(16.9.2008)

  • Ded@M@tes
    **

    Nedivím se nízkého hodnocení, příběh o splavování dřeva dnes už ani nezaujme. Děj zachraňuje jen Marvan. ( Hodnocení: 3/10 )(17.4.2012)

  • fragre
    ***

    Lze jen litovat toho vlezlého, povinného budovatelského nadšení, které celý film shazuje (obvzláště uvědomělý óbrsvazák Vilém Besser je zralý na komisionální utracení). Herecký um pánů Plachého, Fialy a hlavně Marvana leccos zachaňuje, ale je to boj s přesilou. Plusem jsou ještě záběry zachycující přírodu (v doprovodu působivé hudby) a mizející vorařské řemeslo.Za tyto klady si film 3 hvězdičky zaslouží.(30.1.2011)

  • nash.
    ***

    Většinou jsem ve filmech zrozených za socíku schopen všelijaké to soudruhování pětiletkování a schůzování zdařile ignorovat, tentokrát mě však rušilo. Možná proto, že to jinak byl nádherně lidský a poetický příběh o mizejícím světě a labutí písni jednoho řemesla. Rozehraný navíc skutečným mistrem hereckého kumštu. Lehce, s nadhledem a dokonale vybalancovaným sentimentem, kterému kupodivu ten okolní idylický optimisus a pracovní elán příjemně sedl.(20.7.2012)

  • Angerr
    ***

    Pokud nezavrhnete "budovatelský" film a jeho klišé z principu, dá se na to koukat jako na docela průměrnou zábavu, která je občas zábavná i nechtěně. Marvan je výborný. 6/10(29.5.2006)

  • - Za hercov pri záberoch na vode zaskakovali profesionálni splavovači dreva a pltí. (Raccoon.city)

  • - Komparz dostal honorár 100 Kčs, čo boli na vtedajšiu dobu dosť veľké peniaze. (Raccoon.city)

  • - Nezostrihaná verzia z kina sa veľmi líši od tej, ktorú poznáme z televízie. Na tej pôvodnej je vidieť, ako herci nevedia poriadne vziať do ruky veslá. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace