Reklama

Reklama

Rakeťák

Trailer 6

Zkušený člen Vesmírného ochranného sboru Buzz Rakeťák, jeho velitelka Alisha Hlohová a posádka více než tisíce vědců a techniků se vracejí domů ze své aktuální mise. Přibližně 4,2 milionu světelných let od Země je senzor upozorní na přítomnost blízké nezmapované, ale na zdroje potenciálně bohaté planety. Buzz rozhodne, že si jejich průzkumná loď udělá menší okliku a neznámou planetu T’Kani Prime – bažinatou planetu s agresivními liánami a obřími brouky – se vydá prozkoumat. Snaha o rychlý odlet se však zvrtne a vyvrcholí havárií, při níž exploduje palivový článek a Buzz s Alishou a zbytkem posádky na nepříliš přívětivé planetě uvíznou. (Falcon)

(více)

Videa (3)

Trailer 6

Recenze (270)

Tosim 

všechny recenze uživatele

-HOTOVO DVACET PROCENT. -ZE STA?! Dřív, když byly děti malé, jsme na animáky chodili do kina více, teď se snažím dohnat alespoň filmy studia Pixar. Píšu to jistě už po několikáté, ale jejich snímky, byť slabší, o mnoho koňských délek předstihují většinu animáků, když je náhodou někde zahlédnu. A ne, zobrazení lesbického vztahu ve filmu pro děti není důvodem ke snižování hodnocení. 70%. ()

TheEvilTwin 

všechny recenze uživatele

Fajn rodinná odpočinková pohádka, která dospělé publikum nijak výrazněji neohromí, není až tak vtipná a stejně tak nevidím ani větší “pleasure” pro děti, ale i tak se Buzz přežít vpořádku dá. Animace je krásná, příběh sice průměrný, ale celkem to na druhou stranu vynahrazuje poměrně rychlé tempo. Průměr, který neurazí. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

,, V roce 1995 získal chlapec Andy hračku ze svého oblíbeného filmu.... tohle je ten film“. Úvodním titulkem svého filmu se Pixar u svého 26. celovečerního filmu vrací na samotný počátek, do roku 1995, kdy světlo světa patřilo první Toy Story. První film v historii kompletně vytvořený počítačem a první film studia Pixar, bez kterého by ikonické animované studio nejspíš nebylo na tom samém postavení, kde je dnes. Nejvíce ikonické poté zůstává duo složené z kovboje Woody a kosmonauta Buzze Rakeťáka. Rakeťák je poté právě filmem o fiktivním kosmonautovi, který měl sloužit jako inspirace pro kultovní hračku. Už úvod Toy Story 2 ostatně kdysi vybízel k tomu, že by se Buzz Rakeťák mohl dočkat parádního sci-fi akčního dobrodružství, oznámení samotného projektu tak po počáteční prvoplánovém povrchu začalo vybízet k očekávání toho, zda si Pixar existenci svého prvního celovečerního spin-offu dokáže obhájit a zda ve výsledku skutečně nepůjde o pouhou sázku na jistotu. Výsledek je ovšem vyloženě skvělý.   Po jednohubkách Luca a Proměna je u Rakeťáka konečně zase cítit pocit z toho, že se v Pixaru pokouší zajít o trochu dál a skutečně i nadále posouvat hranice samotné animace i vyprávění skrze samotné celovečerní animáky. Sám Brad Bird (režisér obou Úžasňákových i Ratatouille) prohlásil, že animovaný film není žánr, ale médium, které skýtá nespočet možností. A to nejen skrze různé typy animací, ale i skrze fakt, že spousty animovaných filmů střídá lineární vypravěčské postupy, ale i právě žánry. Zkušený pixarovský animátor a celovečerně debutující režisér Angus MacLane poté natočil parádní sci-fi záležitost, která dokáže připomenout nejen Star Wars, ale i například Interstellar Christophera Nolana. Po delší době jde o film, kde může mít divák pocit, že Pixar zašel o kousek dál než většina animační konkurence.   Ve spojení s Paprikou Satošiho Kona z roku 2006 kdysi Manohla Dargis z The New York Times napsala, že japonští animátoři sice míří ke hvězdám, ti američtí se ovšem stále plácají na pískovišti. Šlo spíše o vyjádření vztahující se k tomu, jak o poznání kreativnější japonská animace bývá, do jisté míry šlo ovšem i o komentář ke komplexním příběhům. Satoši Kon dokázal za svůj krátký život (1963-2010) vytvořit pouze 4 celovečerní animované filmy, každý z nich ovšem bývá označován za nejkomplexnější animovaná díla posledních 30 let. Už v roce 2006 měl ovšem Pixar pověst poměrně vyspělého studia, které do svých velkolepých a zábavných animáků dokáže zakomponovat i vážná témata (a to ještě před premiérou Ratatouille, WALL-I, Vzhůru do oblak, třetího Toy Story, V hlavě či Duše). Počátečními předsudky jde poté Rakeťáka odsoudit jako produkt, který se snadno prodá, protože na něj uslyší fanoušci Toy Story. Těžko se ovšem dalo věřit tomu, že by plány Pixaru neměli nějaké opodstatnění a že by je k vytvoření Rakeťáka svadil čistě a pouze kalkul. Pixar si v tomto případě dokáže důvěry skutečně vážit již od prvních momentů a skutečně jen nevsadit na naprosto perfektní animaci, která v jistých detailech koketuje s uvěřitelností reálného světa.   Osobně jsem Rakeťáka dokázal vnímat jako parádní reparát za poslední dvě zklamavší pixarovky, v průběhu jsem ovšem zároveň pociťoval, že mi tak silný zážitek Pixar naposledy nadělil v podobě vynikajícího V hlavě v roce 2015. V průběhu se mě zmocňoval pocit, že jde o jednu z vizuálně nejkrásnějších pixarovek, které skutečně dokáže evokovat pocit, že by v hrané podobě mohlo jít o ryzí parádní sci-fi blockbuster, který by dokázal konkurovat Star Wars. Pokud navíc hrajeme s faktem, že je Rakeťák v podstatě existujícím filmem ve světě Toy Story, začne rázem dávat smysl, proč by se měl Buzz Rakeťák skutečně stát jeho milovanou hračkou. Rakeťák by totiž ve světě Toy Story nejspíš mohl být pro Andyho generaci stejně definující jako pro jiné generace Star Wars či Matrix.   V České republice automaticky zamrzí absence Rakeťáka v pražském IMAXU, protože Rakeťák v mnoha momentech skutečně působí jako film, který do IMAXU povinně patří a i vzhledem k zahraničnímu nadšení z IMAX verze tento fakt skutečně zamrzí. I díky přítomnosti Michaela Giacchina na pozici hudebního skladatele dokáže Rakeťák v pár momentech připomenout také Star Treky od J. J. Abramse, Giacchino poté složil hudbu již pro celkem osmou celovečerní pixarovku a opět se postaral o parádní hudební doprovod, který diváka chytne už v moment, kdy se objeví zámek Walta Disneyho. I díky Giacchinově soundtracku dokáže Rakeťák působit skutečně velkolepým způsobem, celkově pocit, že po audiovizuální stránce dostává péči, kterou by mohl závidět leckterý blockbuster. Při jeho sledování dává naprosto smysl, že si na rozdíl od Lucy a Proměny stáli nejvyšší lidé Pixaru za tím, že se Rakeťák nesmí stát exkluzivitou na Disney+ a vydat se místo toho exkluzivně do kin. Dává to smysl, protože Rakeťák do kin jednoduše patří.   Nejdůležitější ovšem zůstává scénář. Za tím stojí režisér MacLane spolu s Jasonem Headleyem a od počátku dokáží vyvolat pocit, že vědí, že sebevíc ohromující a vizuálně nabité sci-fi dobrodružství neobstojí bez prázdných postav. Na Rakeťákovi tak potěší i péče o ústřední postavy. Buzz Rakeťák se dle očekávání představuje ve zcela novém světle, kdy se s jeho charakterem pracuje skutečně chytře. Buzz dělá chyby, vzhledem k jeho přístupu se s tím těžce vypořádává, jeho příběhová cesta ho ovšem naučí, že se chybami člověk učí a jsou jakýmsi základem pro poučení se a zlepšování se. Rakeťák přitom od pohledu působí jako hrdina, ke kterému by měl malý chlapec jako Andy vzhlížet, dává smysl, že by se měl z Buzze stát stejný vzor jako Luke Skywalker či Neo. S těmito charaktery ho ovšem pojí především ona komplexnost a ukázka, že pod slupkou největšího machra a profíka se pořád může schovávat bytost, která má city a v nejhorším rozpoložení se je nebojí dát najevo.   Rakeťák stejně tak v průběhu své mise musí interagovat s týmem, které lze na první pohled snadno zaškatulkovat. Snílek, který touží o tom, že vykročí v rodinných stopách, nemotorný opak nebojsy či víceméně taková horká hlava. V průběhu Rakeťáka je poznat snaha o poučení toho, že se je týmová spolupráce někdy nutná, že i nesehrané částice mohou dohromady utvořit funkční stroj a že i eso svého oboru se může učit od méně zkušených. Interakce týmu jsou tak díky tomu zábavné, především si ovšem pro sebe prakticky všechny možné momenty krade kočičí robot Sox, který snadno nechá zapomenout i na takového BB-8 z nové trilogie Star Wars. A donutí se k zamyšlení nad tím, proč si Andy vlastně místo Buzze nekoupil právě Soxe.   Pixar přitom v jedné sekvenci dokáže připomenout i nejemotivnější moment filmu Vzhůru do oblak, ten patřil mezi nejsilnější scény v historii Pixaru a tato nová scéna v Rakeťákovi má minimálně potenciál stejným způsobem dohnat diváky k utroušení pár těch slz. Pokud navíc má divák pocit, že mu trailery na nejnovější pixarovku vyzradili veškerá tajemství a na nějaký zásadní zvrat snad ani přijít nemůže..... toho čeká milé překvapení. O tomto zvratu se dá bez spoilerů říci snad pouze to, že se mu na celé vyprávění a vše co se v rámci filmu udalo změnit pohled. Rakeťák je v součtu epická sci-fi záležitost, která si i přes animovaný kabátek vytírá zadek s většinou sci-fi blockbusterů za poslední dobu. Nejen vizuálně, nejen vizuálně, ale i vyprávěním pořádná pocitová šleha od Pixaru, která donutí diváka k zamyšlení nad tím, že je Pixar dost možná skutečně zpět na vrcholu...... () (méně) (více)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Parádní sci-fi dobrodružství. Nedá problém uvěřit, že si ho Andy oblíbil a pak prostě musel mít Buzze - hračku doma. Rakeťákovi bych mohl vytknout snad jen to, že spásný nápad, který postavy dostanou ve finále, tluče do očí už někdy od poloviny filmu, ale proč bych mu to vlastně vytýkal? Vždyť jsem se hodinu čtyřicet neustále usmíval jako v kině už dlouho ne. Klukovsky nadšený jsem se nechal unést testovacím letem, který jako kdyby vypadl z nového Top Gunu, a vzápětí dojmout montáží, která se vyrovná úvodu Vzhůru do oblak. Byl jsem zvědavý, kam příběh míří (samozřejmě kromě toho, že do nekonečna a ještě dál) a kolikrát mě ještě rozesměje geniální Sox, líbilo se mi, že to není hloupé a že je to pořád zábava, která nějaké ty nutné morální hodnoty sděluje naprosto nenásilně a bezbolestně. Super. A ta výprava! Sci-fi jako řemen od pomrkávání na Star Trek, Vetřelce nebo 2001 přes poctivý design lodí a základen po bombastickou Giacchinovu hudbu, která se bez problému zažere do ucha a kterou pak nebudete chtít pustit ven. Díky! ()

Steven47 

všechny recenze uživatele

Pixar se rozhodl experimentovat a nadělil nám snímek, který se v mnoha ohledech vymyká zažité šabloně a stylu. Trailery mě hodně zaujaly, na film jsem se extrémně těšil, a nakonec ve mně převládají dost smíšené pocity. Rakeťák je rozmáchlá sci-fi jízda plná akce, u které si však podle mě tvůrci ukousli příliš velké sousto. Ačkoliv snímek nenudí, tak druhá půlka je výrazně méně zajímavá než ta první a místy se dost táhne a působí jednotvárně. Příběh je v jádru jednoduchý, ačkoliv se snaží vypadat složitěji. Na konci přijde zajímavý zvrat, který však pro mě překvapivě během chvilky vyšumí do prázdna. Co mě však mrzelo nejvíc, byla absence tradičního přesahu, a především chybějící známé Pixarovské srdíčko, díky kterému mě každý film dokáže dojmout. Na konci se dá mluvit o jedné scéně, kdy hrdina asi na minutu nakousne určité dilema, ale to je z nadstavby vše. Emoce taky moc nefungují i kvůli absenci nějakých zajímavějších a prokreslenějších postav – po Buzzovi je nejlepší robokočka, přeberte si to, jak chcete. Kocour Sox je nicméně neskutečně zábavný a při každé jeho interakci jsem se upřímně zasmál. Ve druhé polovině se však přidá pár vedlejších postav a nejednou mi přišlo, že humoru je až moc. Animace, jak už bývá zvykem, je skvělá. Líbilo se mi, že snímek působí nostalgicky, ale zároveň to divákovi necpe na každém rohu pod nos. Dovedu si představit, jak na tohle kouká v roce 1995 Andy z Příběhu hraček a po zhlédnutí chce ihned akční figurku. Nicméně jsem čekal víc. Pixar ve snaze vytvořit velkolepou vesmírnou podívanou pozapomněl na to, co je mu nejvíce vlastní, a i proto Rakeťák často ani nepůsobí jako projekt studia s lampičkou v logu. 6/10 ()

Galerie (30)

Zajímavosti (11)

  • Při uvedení filmu v kině IMAX se Rakeťák stal prvním animovaným filmem v historii, kterému byl upraven poměr stran z 2,39:1 na 1,43:1 ve vybraných sekvencích filmu. (LUKICKK)
  • Na rozdíl od všech čtyř hlavních filmů série Toy Story, které měly rating G, má tento film rating PG. (LUKICKK)
  • Jedná se teprve o první spin-off studia Pixar. (PaTeXx)

Související novinky

Co chystá režisér Johna Cartera a WALL-E?

Co chystá režisér Johna Cartera a WALL-E?

10.10.2022

Scenárista a režisér Andrew Stanton (Hledá se Nemo, WALL-E) se po letech pauzy chystá vrátit za kameru svého nového celovečeráku. Stanton naposledy natočil animák Hledá se Dory pro Pixar, předtím měl… (více)

Nová pixarovka vyhořela

Nová pixarovka vyhořela

20.06.2022

Studio Disney má na kontě po delší době mírné zaváhání. Nová pixarovka Rakeťák s cenovkou 200 milionů dolarů totiž sice sbírá pozitivní ohlasy kritiků i diváků, do kin se ale tentokrát rodiny s dětmi… (více)

Hvězdy Marvelu v nové sci-fi

Hvězdy Marvelu v nové sci-fi

02.04.2022

Jen co streamovací služba Apple TV+ získala Oscara za své univerzálně chválené drama V rytmu srdce, uvolnila společnost dalších 100 milionů dolarů za novou sci-fi Project Artemis s hvězdami Avengers… (více)

Reklama

Reklama