Reklama

Reklama

Černý telefon

  • USA The Black Phone (více)
Trailer 4

Finney Shaw je normální třináctiletý kluk, kterému změní život sadistický vrah, jenž ho unese a uvězní ve zvukotěsném sklepě, kde nemá smysl volat o pomoc. Jenže pak zazvoní na zdi visící odpojený telefon a na Finneyho začnou ze sluchátka mluvit předchozí únoscovy oběti. Ty mají jeden společný cíl – postarat se o to, aby Finneyho příběh neskončil tak tragicky jako ten jejich. (Cinemart)

(více)

Videa (5)

Trailer 4

Recenze (455)

BMW12 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitně natočený film. Samozřejmě nemám rád, když nějaký psychopat vězní malé kluky, to mi je opravdu proti srsti, ale co se týče filmového hlediska, tak děj filmu mě bavil, bylo to napínavé, vítám i trochu nadpřirozena a scény ze školního prostředí byly také fajn, že se to neodehrávalo jenom celé ve sklepě. Scott Derrickson potvrdil, že je kvalitní režisér. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

"Čierny telefón" (The Black Phone) je v poradí siedmy titul zo zbierky poviedok amerického spisovateľa Joe Hilla (Joseph Hillström King), ktorá vyšla v roku 2005 pod názvom "Bobby Conroy vstáva z mŕtvych a iné strašidelné príbehy" (20th Century Ghosts). Poviedka "Čierny telefón" vznikla v roku 2004. O sedemnásť rokov neskôr (v roku 2021) sa toto literárne dielo dočkalo filmovej adaptácie. Bol vyprodukovaný rovnomenný celovečerný kinofilm. Natočil ho režisér Scott Derrickson. Je to dramatiký príbeh trinásť ročného chlapca, ktorý padol do rúk nebezpečného šialenca. Je uväznený v temnej pivnici, kde na stene visí starý čierny telefón, prostredníctvom ktorého komunikuje s mŕtvymi obeťami sadistického únoscu. Zhruba dvadsať stranová poviedka bola prevedná do zhruba sto minútového filmu. Poviedka sa mi páčila, a tak isto aj film. **** ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Je to zlobivej kluk, ten Ethan, ale přiznejme si, že bez jeho masitýho glam rockera by tohle byla sotva trochu strašidelnější epizoda Macha a Šebestový, který průběžně dochází kredit. Nápadů je tam pár, ale nejsou úplně nejvíc dotažený. U Derricksona trochu překvapí kolísavost tónu, ty goofball elementy jsou fakt úplně mimo. Celkově z toho fakt nejsem nijak unesenej, dávám spíš černej balónek. Deliver Us From Evil bylo možná corny jako prase, ale mělo hutnou atmošku. Tohle osciluje mezi roztomilou Stranger Things baladou a nanicovatým žánrovým hybridem. Příště už mu to nevezmu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér a scenárista Scott Derrickson si filmy V moci ďábla či Sinister vybudoval pozici jednoho z nejvýraznějších hororových tvůrců 21. století. Později ovšem následoval přechod k blockbusterové produkci, konkrétně k první sólovce Doctor Strange. I díky Derricksonovu pojetí je Doctor Strange dodnes právem vnímán jako jeden z nejlepších marveláckých originů, nic tedy nebránilo návratu Derricksona i k režii druhého Strangeovy sólovky, kdy Derrickson slíbil první horor ze světa Marvel Cinematic Universe. Po kreativních neshodách se ovšem rozhodl svou pozici přenechat Samovi Raimimu a sám se vrátit ke kořenům. Nový nadpřirozený horor Černý telefon vznikl dle stejnojmenné povídky Joela Hilla (syn Stephena Kinga), ze Sinistera se vrátil Ethan Hawke a nyní jen stačilo doufat, že Derrickson dostojí své pověsti a natočí jednoduše skvělý horor. A naštěstí to dokázal. Černý telefon se zdá jako naprosto ideální podívaná pro každého fanouška hororového žánru. Derricksonův nový horor totiž dokáže vyvolat velice nepříjemnou atmosféru a mrazení v zádech. Černý telefon je nezměrně intenzivní a Derrickson se v něm jen za pochodu prokazuje cit pro žánr. Pod kapotou nadpřirozeného hororu se ovšem skrývá i chytře vystavěná coming-of-age story. Velmi vzdáleně může Černý telefon připomenout první To, ještě vzdáleněji poté třeba Stranger Things nebo Super 8 J. J. Abramse. A to především kvůli jedné věci. Retro atmosféra. Píše se totiž rok 1978, hitparády plní Fox On The Run, fenoménem jsou zrovna arkádové hry a nejlepším filmem všech dob je tehdy přece Texaský masakr motorovou pilou. 55-letý Derrickson jakoby se vzpomínkami vracel do svého dětství a dokázal díky tomu tu retro atmosféru naprosto skvěle prodat. Právě Derrickson poté se svým častým  spoluscenáristou C. Robertem Cargillem (Sinister, Doctor Starnge) roztáhli Hillovu 30-stránkovou povídku do celovečerní podoby, zůstali přitom samotné předloze dostatečně věrní a přitom této adaptaci dodat dostatečnou vlastní IP. Už z trailerů na sebe dokázal strhnout veškerou pozornost Ethan Hawke. Dost možná jeden z největších hollywoodských sympaťáků nehraje záporáka poprvé ve své kariéře, v Černém telefonu z něj jde ovšem naprostý strach. Ethan Hawke přitom nepřichází o své charisma, jeho děsivá maska, vizuální vizáž a děsivé zvuky spojené s děsivým přízvukem z jeho Drapáka dělají jednoho z nejděsivějších záporáků za hodně dlouhou dobu. Derrickson a Cargill přitom sází na to, že se toho o Drapákově identitě a motivacích zase tolik neví a to skvěle funguje. Na rozdíl od takového Pennywise je poté Drapák ukotven v realitě a především se v průběhu jeví jako více a více amorální postava. Postava, která ovšem i v jeden stěžejní moment dokáže, že má cosi jako pocity, jen je projevuje tak trochu zvláštním způsobem. Hawke si ovšem se samotnou rolí neskutečně vyhrál. Hawke byl ovšem předem tak trochu herecká jistota, větší překvapení jsou ve finále dva skvělí dětští herci. Mason Thames jako hlavní hrdina Finney a Madeleine McGraw jako Finneyho sestra Gwen. Celé vyprávění z velké části sází na dětskou naivitu a nevyzrálost, vzdáleně může Černý telefon připomenout i dobrodružné filmy Stevena Spielberga z 80. let. Právě herecké výkony obou stěžejních dětských herců jsou poté skvěle, pomáhají se ještě více vcítit do děje a mrazivosti toho, co se děje na plátně. Jsou to pořád děti, jen díky brutálním domácím podmínkám tak trochu vyspělejší a to je další zajímavý faktor. Přitom všem se v průběhu vyprávění vcelku pohotově a rychle nakreslí všechny vztahy důležitých postav (zmínku si zaslouží i Jeremy Davies jako alkoholický otec dvou hlavních dětí) a i třeba motiv o tom, že člověk pořád nemůže sázet na to, že mu někdo bude krýt záda. Právě tento klíčový faktor příběhu splňuje onu coming-of-age šablonu a splňuje jí naprosto skvěle.   I přes nadpřirozené prvky poté zůstává Derricksonův film komorní a víceméně v realitě ukotvenou záležitostí. Derrickson poté usvědčuje svůj talent, kdy nejen, že na samotné lekačky sází poměrně málo, ale každá z nich je poměrně funkční a i docela nepředvídatelná. Atmosféře poté skvěle přispívá i soundtrack Marka Korvena, který podporuje povedená hudební dramaturgie. Stěžejní je ovšem přesně to skvěle budované napětí a skvěle rozšíření předlohové povídky do celovečerní podoby. V jádru je to celé přesně tak znepokojivé a pocitově nepříjemné, jak člověk od ryzího hororu čeká. Klíč jeho úspěchu netkví v nezměrném goreu, ale schopnosti se diváka emociálně dotknout. A to Černý telefon zvládá skvěle. Kdyby se měl Černý telefon stát do pár let kultovní klasikou, osobně bych se tomu vůbec nedivil. Scott Derrickson se ke svým hororovým kořenům vrátil v plné formě. Skvělá hororová podívaná, která nestojí jenom na skvělém Ethanu Hawkeovi, ale i brilantní atmosféře a skvěle vystavěnému scénáři. Sám Derrickson poté prohlásil, že Joe Hill přišel s tak skvělým námětem na druhý díl, že by ho rád realizoval. Těžko říct, jakým směrem se druhý film vydá, Derrickson si ovšem po prvním Černém telefonu rozhodně zaslouží plnou důvěru.... Viděno v kině: 2x () (méně) (více)

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Asi som od toho očakával priveľa, bol som nadmieru sklamaný. Ak máte radšej hlbšie výlety do temnoty sadistovej duše, prípadne mystickejšie príbehy, nedajbože filmy s nejakou pointou, potom tu budete asi sklamaní, pretože záver nás zanechá s pár otázkami, ktoré sa vôbec neobťažuje vysvetliť. Atmosféra je sľubná a záver výživný, ale bohužiaľ, podčiarknuté a sčítané - málo Ethana Hawkea a veľa nezmyslov alebo odbytých dejových liniek. Tento hovor zostane najskôr zmeškaný. ..Čierny telefón vznikol na základe poviedky Joea Hilla, syna Stephena Kinga, ktorá však v origináli má len sotva tridsať strán. Ako z toho postaviť scenár k celovečernému filmu? No, nie je to úplná hračka, ako nás presvedčí režisér Scott Derrickson. (25.7.2022) ()

Galerie (23)

Zajímavosti (14)

  • Podlouhlá skvrna nacházející se ve sklepě, kde je držen Finney (Mason Thames), je odkazem na plakát k filmu Sinister (2012). (NiWi)
  • V čase 01:11:58 je v úvodu scény, která líčí příběh Vance Hoppera (Brady Hepner), vidět název obchodu GrabNGo. Je to přímý odkaz na vraha, který se v originále nazývá The Grabber (Ethan Hawke). (A7X92)

Související novinky

Hraný remake Jak vycvičit draka má obsazení

Hraný remake Jak vycvičit draka má obsazení

31.05.2023

Hraná adaptace animovaného hitu studia DreamWorks Animation Jak vycvičit draka konečně našla své lidské představitele. Oba herci pak údajně byli vybráni i proto, že by se mohli v sérii zdržet i na… (více)

Černý telefon, ideální hororové mrazení

Černý telefon, ideální hororové mrazení

13.07.2022

Třináctiletý kluk uvězněný sadistickým vrahem ve zvukotěsném sklepě. Na jeho stěně visí odpojený černý telefon. Ten však jednoho dne zazvoní. Ve sluchátku se ozývají předchozí vrahovy oběti, které… (více)

Reklama

Reklama