Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Douglas KochHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman, Tanaya Beatty, Don McKellar, Lihi Kornowski, Yorgos Pirpassopoulos, Welket Bungué, Nadia Litz (více)Obsahy(1)
V blízké budoucnosti se lidé v průběhu vývoje pokusí přizpůsobit syntetickému prostředí. Zatímco někteří využívají neomezený potenciál transhumanismu, jiní se jej snaží ovládat. Saul Tenser (Viggo Mortensen) je výkonný umělec, který přijal „syndrom zrychlené evoluce“, když z jeho těla vyraší nové a nečekané orgány. Tenser společně se svou parťačkou Caprice (Léa Seydoux) promění odstranění těchto orgánů v show pro své věrné fanoušky, aby si užili živé divadlo. Mezitím si toho všimne vláda a podivná subkultura; pak musí Tenser zvážit, jaký je jeho nejpůsobivější výkon. (TommyZR)
(více)Videa (7)
Recenze (161)
SPOILERY Cronenberg by si ty moje čtyři hvězdy obhájil víc, kdyby vystříhal všechny vatové scény a dialogy (a hlavně tu sexuální scénu Saula a Caprice, protože v souvislosti se závěrem vůbec nedávala smysl), které tu často byly jen proto, že se prostě vyžívá v úchylárnách. Pak by to asi mělo něco málo přes hodinu, tak 80 minut max, ale víc by vyniklo to stěžejní. Ono se to nezdá, ale Zločiny budoucnosti jsou především podobenství. Podobenství, při kterém když divák odhalí jeho mechanismus, stane se pro něj děj krapet předvídatelným (už jen kvůli tomu, že Saul tu už od začátku působí jako nejnormálnější postava - sice se "novému umění" věnuje taky, ale jako jediný k tomu má určitý odpor a téměř nulové sexuální potěšení), ale mě osobně to zase vynahradila jeho promyšlenost, která sice není úplně dokonalá, ale v porovnání se současnými artovými filmy je myšlenkově mnohem hutnější, než drtivá většina z nich. Celé je to vlastně kritika zvrácenosti současného světa, ve kterém jsou mnohé brutální a úchylné činy natolik běžně a obyčejně zobrazované, že už málokoho šokují - přičemž před 50 lety by byly ještě obrovským tabu. A tady se celý příběh odehrává v blízké budoucnosti, kam vše pokročilo tak daleko, že mnoho lidí vzrušují šílené samoúčelné genetické modifikace a operace prováděné při plném vědomí. Není to však jediné téma celého filmu, kritizuje se zde i to, že pokrok a technologie sice jdou neustále dopředu, ale často jen k ulehčování lidských životů, ne k tomu, aby zajistili přežití lidské rasy při nějaké případné celosvětové katastrofě. O tom je celý děj filmu a překvapivě tu Cronenbergovi vše do sebe zapadne včetně úvodu filmu, chování Saula (který skutečně všechny nakonec přechcal) i příchodem plastožroutů. A po dlouhé době jsem viděl od něj něco, kde drtivá většina jeho úchylných nápadů vlastně dává smysl, třeba všechny ty moderní vynálezy vypadající jako orgány nebo kosti - máloco je totiž propracovanější a dlouhodobě funkční jako právě tyhle části lidského těla. A ukrytá tu jsou i další, "běžnější" témata, takže to je i celkem vrstevnaté. Dost se mi líbil i výběr lokací a filmařská stránka taky byla dost slušná, stěžejní scény navíc pro mě měli dost slušnou atmosféru, jenže ta žel nefunguje celkově, kvůli vší té vatě. Bez té by to bylo opravdu něco, ale ty slabé čtyři hvězdy nakonec stejně dám, protože v rámci současných artových filmů je to opravdu jeden z těch lepších a hlavně se dneska už moc nevidí, že by měl režisér tak ujasněno a promyšleno, co vlastně chce říct. I přes všechny ty mínusy. Slabé 4* ()
"Skalpel se do kůže noří, vzrušením tabu se boří." Nostradamus byl žabař. A Sibyla? Ta to jen zkusila. Zato úchylný vizionář Cronenberg, ten ví. Konečně se nám vrátil, v celé své zrůdné parádě! Náš uctívaný guru všemožných tělesných i crashových perverzí, panečku, ten do lidí vidí, do nás bídných červů. Vidí do našich hlav, šmátrá prackou nenechavou v našich dutinách břišních, laská nám šourek či pysky a dobře ví i to, jaké Mouchy má technický pokrok lidstva, zmítaného odvěkou existenciální úzkostí, dnes marně přehlušovanou eXistenZiálními úniky k herním konzolím. Tentokrát to ale režisér krapánek přepísk, protože kromě Saulova břicha rozříznul napůl i mé oblíbené uživatele. A jejich hodnocení taky. Viz JASON_X "Nezáživný, nudný, plytký, pozérský, zbytečný..." versus "Výtvarně vytříbený bizár se zajímavou dystopickou vizí společnosti, vtahující hudbou... a sexuálně neodolatelně ujetou Kristen Stewart... Zvláštní a fascinující film." Což, spolu s dalšími superlativy, napsal POMO. A napálil 5 hvězdiček. Cha! Vlastně nenapálil. Dal pouhé 3. Po takovém komentu... Seriously? K tomu si Polobůh cival odplivne dvěma hvězdami, přidá se obvyklý konformismus csfd uživatelů a máme tu jen 50%. Co už. Pro milovníky umělecké chirurgie tu mám KVÍZOVÉ OKÉNKO: [][] Mortensenovsky vytuněný Omnibus byl loni pod skalpelem proč? A) Aby pak mohl sbalit Kristen Stewart, na svou 19 cm dlouhou jizvu. B) Aby mu na konci jizvy vzniknul druhý pupík (tzv. dabl mutace). C) Aby si zdarma, na účet VZP, užil úchylný sex na sále. [][] Správná odpověď je H) čili hospitalizace. Pět. Orgasmus žádný, ale není divu, ten většinou nemívám ani při automobilových bouračkách. Holt stará škola. Jen na klasiku. Natočeno v budoucnosti, podle skutečné události. ()
Cronenberg je hvězda body horroru minulého století a za jeho minulé snímky si určite uznání zaslouží, ale nyní je mu už skoro 80 a těžko říct, jestli je to tvůrcí vyhoření, senilní demence a nebo jen nucená touha vysílat do světa nevkusné braky, ale tohle je teda obrovský průser. Očekával jsem originální scifi svět, ve kterém se orgány budou řezat po stovkách, k tomu charismatického Viggo Mortensena a celkovou pointu s filozofickým přesahem a místo toho jsem dostal naprosto přesný opak všeho zmíněného. Svět je nefukční, Viggo je průměrný až tuctový a myšlenka je jednoduše katastrofální - respektive samotná myšlenka špatná rozhodně není, nicméně její zpracování zde je. Gore se skoro nedočkáme, což je už úplný přestřel v tomhle subžánru, a když už na scéně je, tak stojí za hov*o. Nulová uvěřitelnost, levné béčkové vizuální provedení a nerespektování a výsměch lidské anatomii. Těžko popsatelné zklamání. ()
Nesourodá směsice zajímavých myšlenek, nápadů, filosofování a dějových linek, trestuhodně špatně poskládaná do sebe a ještě mnohem trestuhodnějc nedotažená do konce. Promarněnej potenciál, kterýmu by možná daleko víc sedla minisérie, kde by se pro každýho člověka našlo mnohem víc času k pitvání a pochopení jeho i světa kolem, čímž by pak zamejšlený pointy pointovaly mnohem víc a gore gorovalo mnohem silnějc, páč by nebylo tak odosobněný. Navíc ani nechápu ty první zhrozený reakce, protože tu nic vyloženě hnusnýho vážně nebylo. ()
Napriek tomu, že Cronenberg robí body horrory odjakživa, stále v nich vie byť originálny. V hlave si asi pitve, transplantuje a znovu zašíva úryvky stále rovnakej témy. Tu sme taký proces mohli vlastne vidieť doslova. Inak je to ale mdlý film, ktorý je imho príliš málo artový, aby si mohol dovoliť byť tak málo priamočiary. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (9)
- Na premiéře v Cannes získal film sedmiminutové ovace ve stoje. (NiWi)
- Viggo Mortensen chtěl údajně hrát roli Wippeta, ovšem režisér David Cronenberg ho přímo dotlačil do role Saula Tensera. (NiWi)
- David Cronenberg předpovídal, že lidé budou ze sálu odcházet hned v prvních pěti až deseti minutách kvůli tématu filmu a explicitnímu zobrazení násilí. A nemýlil se. (NiWi)
Reklama