Reklama

Reklama

Bílé peklo

  • Česko Bílé peklo Piz Palü (festivalový název) (více)

Obsahy(1)

Unikátní snímek vypráví příběh horolezce Kraffta, jehož žena při jednom ze společných horských výstupů kvůli jeho lehkomyslnosti zahyne. O deset let později se Krafft, který se dosud se smrtí ženy a s vlastní vinou nevyrovnal, setkává v Alpách s novomanželským párem Karlem a Marií. On sám nikdy nevystoupal na severní stěnu Piz Palü. Dozvídá se, že nějací studenti z Curychu se na ni právě vypravili. Domnívá se, že právo vystoupat tam jako první náleží jemu a protože mladí snoubenci ho nechtějí nechat jít samotného, všichni tři se společně vydávají na výstup. Když studenti zjistí, že je Krafft před nimi, rozhodnou se jít přímo svahem, kde je strhne lavina a oni zahynou. V Krafftově skupině dojde k rozepři pro žárlivost Karla na starého horolezce. Karel chce místo něj skupinu vést, ale protože není tolik zkušený, zraní se na hlavě a Krafft si při jeho záchraně zlomí nohu. V tu chvíli jsou uvězněni v horách a začíná boj o život.
Piz Palü je 3901 m vysoká hora, ležící v Berninských Alpách. První pravděpodobně úspěšný výstup na její hlavní a nejvyšší vrchol se uskutečnil v roce 1866. (ájulinka)

(více)

Recenze (24)

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Přece to všechno nespadne, zrovna dneska." Přestože do svých komentářů nikdy nezahrnuji místa projekce ani jména festivalů, tentokrát udělám vyjímku. Také jsem totiž tento dechberoucí snímek viděl se skvělým hudebním doprovodem pražské skupiny "Ufajr", když byl ve vyprodaném sálu Divadla Archa mimořádně promítán z restaurovaného 35mm filmu v rámci jedenáctého ročníku festivalu německy mluvených filmů "Das Filmfest". A byla to opravdu mimořádná událost. Spojení historického snímku s novodobou muzikou je doslova nadčasové, ale rovněž samotný film bude sám o sobě velkolepý jako alpská pohoří, struhující jako sněhová lavina či mrazivý jako kostka ledu, protože jeho příběh doplněný typicky nízkokontextovými německými mezititulky, které vyvolávají nechtěný smích, zůstane stále aktuální připomínkou lidské žárlivosti, ješitnosti i soupeřivosti. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Hory jsou zde záludné jako v každém druhém filmu a majestátní jako v žádném jiném. Riefenstahlová se mohla učit od těch nejlepších (Pabst krom režie nepočetných interiérových scén radil Fanckovi s dramaturgií) – zkuste si namísto skalisek představit nacisty nebo atlety. Bílé peklo stejně jako Hanebný pancharti, kteří mne na jeho stopu společně s biografií Riefenstahlové navedli, nevypráví nijak skvostný příběh, ale (stejně jako Pancharti) je zrežírováno tak zručně, že si to nejspíše uvědomíte až dlouho po skončení. 90% ()

Reklama

PetraMishka 

všechny recenze uživatele

Mohlo to být opravdu kratší, protože například začátek se poměrně vlekl, ale druhá část byla tak dobře natočená a zahraná, že tomu není co vytknout. Herecké výkony ústřední trojice jsou skvělé, záběry na horskou krajinu rovněž. Ve scéně s první záchrannou akcí, kdy dochází k vyzdvižení těl, mně šel mráz po zádech, a to se mi u filmu už dlouho nestalo. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Dějově nabouchaná podívaná uhání kupředu v přesně vypočítaném rytmu, který šlape jako motor Rolls-Royce. Nejen Pabst, ale v tomto případě zejména Arnold Fanck má cit pro vytvoření atmosféry ledového pekla i pro skvělé vedení herců: exceluje zde zejména pozdější režisérská hvězda Leni Riefenstahl. O Bílém Peklu na Pitz Palu jsem předtím (vědomě) nikdy neslyšel... a přece jen ANO! Tarantino film přímo cituje v "pub scene" v Hanebných panchartech. Což je nádherný odkaz. Dejte !! ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Film z čias, keď sa podobný námet nedal natočiť reálne bez toho, aby sa netočilo v pravých lokáciách. A práve preto ide o majstrovské dielo, kde sa herci nemohli pretŕčať pred neutrálnym pozadím, aby sa nakoniec v postprodukcii trikový špecialisti vybláznili so CGI. Je viditeľné, že šlo o komerčný projekt, ale je aj badať že tu mal niekto srdce a odvahu natočiť niečo, čo tu ešte nebolo. A to sa podarilo, aj napriek tomu, že námet nieje z rodu tých originálnych, teda ale možno len pre nás dnešných divákov. P.S. Originálna hudobná zvuková stopa ( Willy Schmidt-Gentner ), je vraj stratená, ale myslím si, že soundtrack ( Ashley Irwin ) z reštaurovanej verzie by zrejme neprekonal. Ide totiž o niečo v štýle starých dobrých, majestátnych hudobných doprovodov druhej polovice 20. storočia. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Po nástupu nacistů bylo židovsky znějící jméno Karl Stern změněno na Hans Brandt a z filmu musely být rovněž vystříhány všechny scény s židovským hercem Kurtem Gerronem, který byl zavražděn v Osvětimi. (Matty)
  • Původní verze Bílého pekla nebyla k nalezení až do roku 1996. Film byl posléze zrestaurován Federálním filmovým archivem. Originální hudbu Willyho Schmidt-Gentnera se dohledat nepodařilo. (Matty)

Související novinky

Egon Schiele, Anne Franková

Egon Schiele, Anne Franková

19.10.2016

Bezmála čtyři desítky filmů od historických dramat, přes thrillery, žánrové a artové filmy až po komedie nabídne již příští týden festival DAS FILMFEST. Přehlídka německojazyčných filmů odstartuje ve… (více)

Reklama

Reklama