Obsahy(1)
„Finální forma ‚Šíleného boha‘ není film samotný, ale vzpomínka na něj poté, co ho vidíte. Přináší vás do okamžiku těsně po probuzení ze sna, kdy se vracíte k útržkům vlastní rozklížené mysli předtím, než se rozplynou ve stínech. Přesně ten moment. ‚Šílený bůh‘ je způsob, jak se do něj dostat.“ Takhle režisér, animátor a dlouholetý mistr speciálních efektů Phil Tippett popisuje svůj celovečerní animák Šílený bůh. Tippett je známý hlavně jako člen slavného trikového studia ILM a tvůrce efektů pro Hvězdné války, Indiana Jonese a Chrám zkázy, RoboCopa, Jurský park a další filmové klasiky. Ve svém srdcovém projektu se ale vydal na vyloženě otrlý terén. Šílený bůh vznikal s přestávkami třicet let a dokončený byl v covidovém lockdownu. Výsledkem je řádně vymazlená i mazlavá procházka krajinou nočních můr. Film nemá žádné dialogy ani vysvětlující komentáře, ale klidně se bez nich obejde. Bohatě nám postačí, že sledujeme cestu hlavního hrdiny krajinou stojící na hraně postapokalypsy a pekelné říše monster, kterou sám Tippett popsal jako kombinaci Hieronyma Bosche a Bustera Keatona. Osmdesátiminutová erupce chorobných fantazií je zároveň milostným vyznáním analogovým speciálním efektům a animaci. Ostatně animačních a trikových technik Tippettův film vystřídá úctyhodné množství. Abyste se mohli dostat do bodu, kdy budete na Tippetovu noční můru vzpomínat, musíte ji nejdříve vidět. (Festival otrlého diváka)
(více)Videa (1)
Recenze (83)
Subjektivně vzato bych býval byl raději, kdyby to zůstalo pouze v animované rovině a obešlo se bez občas zbytečně prvoplánového trkání (zejména to nácíčkování už začíná být poslední dobou opět dosti otřepané), nicméně přesto je třeba poznamenat, že není houbař jako houbař! Když se třeba takový Zack jal vizualizovat výhřezky své fantazie, šlo o rozhodně lepšího štědrovečerního kubu než v případě posledního počinu jistého Villného pána, kterému po vynikajícím Bledém Ranrovi opět zduřelo ego tak, že se jal sebestředně vizuálně masturbovat nad mou nejoblíbenější knihou (o nejmenovaném pacientovi z Dánska ani nemluvě). Tahle smaženice má naštěstí blíže k prvnímu jmenovanému případu a i přes jisté výhrady ji k finální čtyřhvězdě dotlačila zejména má láska ke klasické animaci (byť ta zde není tak technicky precizní jako třeba u Laiky) a rovněž Blonďákův outfit v šatně pana domácího. A doufám, že to třeba vyhraje i zlaté dildo – Bártovi by pak někdo snad konečně nasypal na Golema… ()
Možno by prepracovanejší príbeh pridal filmu na pútavosti, mohol rozšíriť paletu emócií prežívaných pri filme aj na niečo iné ako úžas nad dekadentnou víziou a jej spracovaním. Aj s absenciou komplexnejšieho naratívu však musím zaokrúhliť hore, pretože takýto animovaný film sa vyskytne raz za pár rokov, možno raz za dekádu. Skvelá vec! 4.5*. ()
Mad God Tippett uvádí: Apocalypse Know (between Freud and Jung). Tři dekády práce, aby byla prostřednictvím mile archaického stop motion nabídnuta spousta momentů evokujících tvůrčí styly (v abecedním pořadí od Bosche až po Zemana) a pár docela děsivých výjevů o obratech prachu v prach. Nic mě ale mezi těmi střípky nočních můr nerozložilo tolik, jako ten zpomalující se tikot hodin.. ()
Nočná mora oscarového trikového mága Phila Tippetta? Alebo len utrhnutie z reťazí jeho dizajnérskej čaty? Každopádne to nieje snímok pre konzumného diváka a ja som sa na neho pozeral nie z tej obsahovej stránky ( ktorá vlastne ani neexistuje ), ale z tej trikovej ( ktorá je mimochodom úžasná a zo starej školy ). Mať to nejaký presah ( možno je predsa len nejaký, ale skrytý ), tak idem na maximum hodnotenia. ()
Dramaturgicky to miestami viazne, ale vadí to, ak je to výtvarne tak dychvyrážajúce, že si nepamätám ambicióznejší stop motion projekt za posledných 10 rokov? Nerobí to kompromisy a ja s tým nemám problém. Fanúšikom odporúčam skuknúť aj Morganovho Bobby Yeah, ktorého pol hodina stopáže taktiež vznikala tri roky. ()
Galerie (9)
Photo © Carlotta Films
![Šílený bůh - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/167/401/167401825_95c39a.jpg)
Reklama