poster

Červený stan

  • Itálie

    La tenda rossa

  • Sovětský svaz

    Krasnaya palatka

  • Sovětský svaz

    Krasnaja palatka

  • Sovětský svaz

    Красная палатка

  • anglický

    The Red Tent

  • Slovensko

    Červený stan

Dobrodružný / Drama

Itálie / Sovětský svaz, 1969, 158 min (Alternativní: 121 min)

  • Snorlax
    *****

    Psychologický snímek o strachu ze sebe sama, z vlastního zklamaní, o sebemrskačské potřebě vkládat jiným do úst pohrdání a také o touze přežít je spíše dramatem než dobrodružným filmem. Zamrzí snad jedině to, že Běhounka nehrál nějaký Čech, ale Jurij Vizbor. Ale to je jediná výtka, kterou k filmu mohu mít. Kalatozov opět sází na skvělou kameru, která není tak objevná jako v Já Kuba, ale zato je mnohem emotivnější. Spolupráce nejlepšího italského skladatele filmové hudby se spoluautorem původní dokonalé muziky k Jen počkej, zajíci! také dopadla na výtečnou, i když hudební doprovod filmu překvapivě inklinuje spíše k ruské filmové klasice.(25.5.2014)

  • Pohrobek
    ****

    Hluboký snímek o hrdinství střetávajícím se s odpovědností, o riskování, touze po úspěchu a drtivé konfrontaci s realitou. Generál Nobile a jeho odpovědnost za osud, jenž potkal jeho muže, výčitky a nezodpověditelné otázky, které ho pronásledují desítky let po prožitých událostech. Scény z pohodlného Nobileho bytu, kde on a jím vyvolané přízraky řeší abstraktní, ale samozřejmě velmi důležité, otázky viny, ostře konstrastují s krutou arktickou realitou, kde se snaží vzdušní trosečníci přežít, jak se jen dá, v těch nejhorších podmínkách. Dramatická místa jsou velmi funkční a zdařilá, ovšem hlavní síla snímku spočívá ve výborné typologii postav, jejichž pohnutky jsou podrobně rozebrány a jejichž charaktery jsou víc než načrtnuty. Peter Finch jako generál Umberto Nobile je pochopitelně postavou nejrozporuplnější, on je tu taky souzen, on představuje ztělesnění problému, kam lze zajít v riskování cizích životů a co to znamená být za někoho zodpovědný. Sean Connery si zahrál "vysloužilého" Amundsena, odvedl perfektní práci a jeho ztělesnění skutečného charakteru a moudrosti, pomáhá při hodnocení Nobileho postavy. Claudia Cardinale představuje společně s Eduardem Martsevichem zdravě živou, obětavou a nesmírně silnou postavu - ovšem realita neříká, že tyto vlastnosti zajišťují přežití. A Hardy Krüger jako letec Lundborg ukazuje, že jeho nehraná elegance - která byla Hardymu vždycky vlastní - zrovna to nejdůležitější není, když se ukáže, že pokud je jenom obalem člověka, nemusí znamenat vůbec nic - k takovému obnažení dochází ve scéně s Claudií Cardinal i při závěrečném přiznání motivu Lundborgovy snahy vzít do letadla právě toho, koho vzal. Působivý Morriconeho hudební doprovod pak je také velmi podstanou součástí snímku. Existují patrně dvě verze filmu - delší ruská, a kratší mezinárodní - namluvená anglicky.(17.12.2007)

  • D.Moore
    *****

    Strhující mezinárodní filmařská spolupráce s řadou nesmírně atmosférických a bravurně natočených scén. Viděl jsem dvouhodinovou verzi a doufám, že se někdy dostanu k té 195minutové, protože tohle byla vážně senzační podívaná. A ten Conneryho závěrečný monolog... A ta Morriconeho hudba... A ta scéna s hrobkou... A vůbec to všechno.(13.8.2012)

  • dopitak
    ****

    Viděna kratší (dvouhodinová) verze, v českém, původním, skvělém dabingu. Vystřihl bych scénu, ve které Eduard Marcevič (Luděk Munzar) opouští příběh, její celkové vyznění je děsně nevhodné (SPOILER: žádat o vykoupání hrobu a pak tam poskakovat a čekat, až to chudáci utahaný sekerou vytesají, protože já jsem moc unavený a musím tu zůstat - to prosím vymyslel kdo?). Conneryho jsem několik minut nepoznal, o dabingu Martina Růžka nemá smysl polemizovat, stejně tak skvělý je i Josef Větrovec (Peter Finch). Ve filmu se objevují silnější momenty, do příliš hlubokých katastrofických vod se scénář nicméně nepouští. Působivá hudba na konci.(10.1.2015)

  • Rocky62
    *

    Nejen Artkida je pro zocelené muže. Totéž platí i i o Červeném stanu, jehož znázornění o morální síle člověka a zdůraznění nezlomné vůle přežít mě zcela minulo obloukem. Vinu přikládám nejenom halucinogennímu hávu, ale i celkové roztříštěnosti děje. Celá záchranná akce působí neuceleně a emoce tak vyznívají do prázdna, což je vzhledem k tématu dosti velký nedostatek. Nevím jak je na tom kratší verze, nicméně mnou viděná ruská by skvěle posloužila jako náhražka léku na nespavost, protože díky této "nervydrásající" operaci jsem dvakrát úspěšně zavítal do říše snů, ve kterých už ale Claudia Cardinale bohužel nebyla... :-)(9.12.2013)

  • - Kvůli historické přesnosti se na filmu podílel i samotný Umberto Nobile, kterému v té době bylo osmdesát čtyři let. (Zdroj: kniha The Films of Sean Connery - Lee Pfeiffer, Philip Lisa). (Locksley)

  • - Film měl premiéru dne 24. prosince 1969 v Římě. (Cucina_Rc)

  • - Film měl premiéru 24. dubna 1970 v Moskvě. (Cucina_Rc)