Režie:
Tarik SalehScénář:
Tarik SalehKamera:
Pierre AïmHrají:
Tawfeek Barhom, Fares Fares, Mehdi Dehbi, Mohammad Bakri, Makram Khoury, Sherwan Haji, Yunus Albayrak, Hassan el SayedVOD (1)
Obsahy(1)
Adamovi, synovi rybáře, je nabídnuto nejvyšší privilegium studovat na univerzitě Al-Azhar v Káhiře, v mocenském centru sunnitského islámu. Krátce po jeho příjezdu do Káhiry náhle umírá nejvyšší náboženský představitel univerzity, Velký imám, a Adam se brzy stává figurkou v nelítostném boji o moc mezi egyptskou náboženskou a politickou elitou. Po analýze egyptské revoluce ve filmu The Nile Hilton Incident z roku 2017 debutoval Tarik Saleh na festivalu v Cannes v soutěži snímkem Chlapec z nebe. Film se inspiroval knihou Umberta Eca „Jméno růže“, ale diváky zavede na univerzitu Al-Azhar v Káhiře, kde smrt Velkého imáma může změnit mocenskou dynamiku země. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (8)
[Katechistický červenec] Nápad propašovat Jméno růže do prostředí současné podoby univerzity Al-Azar je vynikající, Fares Fares hrající moje oblíbené klišé stárnoucího, unaveného agenta a soustředění se na živorodé reálie arabského prostředí (jakkoli falešné, protože Tarik Saleh do Egypta nesmí) jsou na tomto snímku ono dobro. Bohužel strádá to ostatní. Protagonista je typická hadrová panenka vláčená dějem, protože prakticky nemá vlastnosti a scénář je vyloženě odškrtávací série situací známých z lepších politických thrillerů. Koprodukce asi celýho světa navíc způsobila, že do filmu kecalo víc lidí než mělo, protože místy je až srandovně popisný a permanentně nám připomíná v různých monolozích co kdo vlastně chce, ačkoli to všichni ve filmu samozřejmě vědí. Proslov generála, vysvětlující v pár větách, jaké jsou motivace státu a jeho vztah k autonomní univerzitě mi pak až připomněl takové ty úvodní monology při načítací obrazovce před každou misí Call of Duty. Ale oceňuji, že postavu záboráckého šejka hrál zhmotněný záporák z Asterixe. ()
Film je síce inšpirovaný knihou Meno ruže, avšak pokiaľ od neho očakávate podobnú atmosféru ako od legendárneho filmu, tak vás zrejme sklame. A napadne vás aj viacero filmov s podobnou zápletkou. Ono ide skôr o detektívku s výrazným presahom do miestnych štruktúr, ktoré by sme mali vďaka nemu lepšie pochopiť, ale asi by sme ich lepšie pochopili, ak by išlo o seriál, kde by sa s problematikou pracovalo hlbšie. Saleh nás zavedie len do zopár interiérov a sem tam aj do exteriéru, čím pôsobí možno trochu televízne a nie príliš výrazne. Faresa Faresa možno ani nespoznáte, okuliare a iný farebný preliv vlasov z neho robí už len samotnú postavu, čo je ale iba dobre. ()
Le Carré v prostředí muslimské univerzity. Přiznám se, že jsem chvílemi prd rozuměl, co se děje a proč mě to má zajímat. Je to vypravěčsky tuhé, charakterově nezáživné a tak nějak na půl plynu. ()
Mrazivá filmová dekonstrukce fungování státní bezpečnosti a totalitního státu. Tohle není omezeno jen na Egypt, tohle dobře známe i my tady ve střední a východní Evropě. Tarik Saleh stejně jako ve svém předchozím neméně povedeném Případu Nile Hilton nechává nemuslimského diváka nahlédnout do Egypta, pro nás Evropany stále ještě dost exotického prostředí, ozvláštněného ještě tím kontextem známé náboženské univerzity Al-Azar a volnou inspirací v Ecově legendárním románu Jméno růže. Mimochodem proč takovéhle silné filmy o StB a totalitě netočíme my Češi?! (čest světlé vyjímce Špačkových Pout) ()
Na tento film som sa celkovo tešil, nielen kvôli dejisku príbehu, ale aj kvôli scenáru, ktorý vyzeral podľa popisu výborne. Napokon som si však tento film až tak neužil... Kulisy a scenérie boli síce parádne, rovnako aj tá atmosféra káhirskej univerzity Al-Azhar, ale prevedenie tohto príbehu mi prišlo na môj vkus také ťažkopádne a miestami dokonca nezáživné. Čakal som niečo živeľnejšie a hlavne zrozumiteľnejšie, lebo to bolo aj dosť balastu. Rád by som dal viac, ale je to za mňa len na 2* ()
Reklama