Režie:
Ali AbbasiKamera:
Nadim CarlsenHudba:
Martin DirkovHrají:
Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sara Fazilat, Sima Seyed, Alice Rahimi, Firouz Agheli, Ariane Naziri (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V noci řádí v Mašhadu sériový vrah, který láká oběti do své sítě. Zabíjí ženy, prostitutky. Zatímco policie zločiny ignoruje, Rahim, novinářka z Teheránu, bloudí temnými čtvrtěmi svatého města a hledá pravdu. Svatý pavouk je natočen podle skutečné události, přičemž název filmu odkazuje na přezdívku sériového vraha. V roce 2001 Saeed Hanaei zabil ve městě Mašhad šestnáct prostitutek, protože je považoval za „nečisté“. Jeho soudní proces vyvolal v Íránu velký rozruch, a to nejen kvůli hrůznosti toho, co se stalo, ale také proto, že některá média a konzervativní skupiny z něj udělaly hrdinu. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (71)
Mrazivá evropská sonda do bolavé duše fundamentalistického Íránu. Skutečný příběh íránského Jacka Rozparovače pojal Ali Abbasi ne jako obyčejnou detektivku, nebo snad nějaký laciný horor, ale jako realistický vhled do status quo současného íránského totalitního zřízení se všemi jeho kontroverzními a problematickými místy, nerovným společenským postavením žen, sociální situací, porušováním lidských práv, tristním (ne)fungování policie, korupcí, náboženským fundamentalismem atd. Abbasiho koncept, kdy vrahova identita je od začátku známa a divák tak celou dobu sleduje paralelní osudy vyšetřující ženy-novinářky suplující práci naprosto neschopné policie i dějovou linii samotného vraha prostitutek, jeho motivaci inspirovanou náboženským pomatením, jeho rodinu, manželku, děti, skvěle dotváří možnost pochopení zrůdnosti náboženského režimu...je cosi shnilého ve státě perském... ()
Z pohľadu udalostí, ktoré sa posledné mesiace odohrávajú v Iráne, je Svätý pavúk dôležitý film. Na rozdiel od podobných filmov tvorcovia zvolili odlišnú cestu a identitu vraha odhalili pomerne skoro. Jednak má divák možnosť zistiť, čo vedie obyčajného robotníka, aby začal vraždiť prostitútky a jednak vidíme aj samotné vraždy, ktoré sú vykonané amatérsky a vrah pôsobí mnohokrát priam nemotorne. Z toho sa naskytá otázka, prečo ho polícia nedokázala chytiť a tým je možno demonštrované, že o to ani nemá záujem, lebo s vrahovými skutkami potichu sympatizuje. Po stopách vraha sa vydáva novinárka, ktorá obchádza miesta a zodpovedné inštitúcie. Cez jej pátranie dostávame obraz o iránskej spoločnosti, ktorá je proti ženám doslova nepriateľská. ()
Vzpomínám si na autorský komiks Riada Sattoufa Jednou budeš Arab, kde zpracovává své zážitky z dětství na syrském venkově. Popisuje vraždu dívky, kterou provedli nejbližší příbuzní jako trest za nepřípustný milostný románek. Vrazi se stali nejrespektovanějšími osobami místní komunity a byli vydáváni za morální vzor společnosti. Ali Abbasi neměl v úmyslu natočit běžný thriller o psychicky narušeném sociopatovi. Zaujal ho náboženský motiv očisty společnosti od hříchu, kterou pachatel své řádění u soudu obhajoval, stejně jako přízeň významné části íránské veřejnosti, které se těšil. Prostřednictvím své hrdinky, novinářky Rahim, kterou konfrontuje s neschopností a předsudky místních úřadů, vydává režisér hořské svědectví, jak vypadá a funguje íránský náboženský režim. Abbasi jako emigrant zemi, kde prožil dospívání, rozumí a díky němu vypadají íránské reálie hodnověrně, i když se pochopitelně natáčelo jinde. Diváky by nemělo zaskočit, že v rámci působivosti odhaluje víc, než bývá zvykem, a to jak v oblasti intimity, tak násilí. Thrillerová složka díky vhodnému použití hudby a střihu funguje bez problémů. Herecky bez výhrad. Celkový dojem: 90 %. ()
Mrazivé kriminální drama, ze kterého snad žádnému divákovi nemůže být dobře, mně tedy bylo poměrně dost šoufl a v jednu chvíli jsem si říkala, jestli to vůbec dokoukám.. No, vydržela jsem, ale příjemné to rozhodně nebylo.. Přiblížení života v Iránu, víry, kultury na mě působilo velmi realisticky a několik úhlů pohledu pomohlo - alespoň trochu - pochopit jednání hlavních postav, houževnatá novinářka mě ohromila svým odhodláním najít vraha a samotný vrah mě v podstatě šokoval vším, milující táta tří dětí, hodný manžel, na první pohled normální chlapík, ovšem ten druhý pohled na jeho duševní stav žalostný, vymletá palice bez špetky úcty k životu.. ()
Včera jsem si bez velkého očekávání dala tenhle film a vida co se vylouplo na povrch. Bezvadná krimoška, kdy mně po skončení nebylo zrovna nejlépe, ale právě tohle se na filmu cení. Průšvih by to byl, kdyby to se mnou ani nehnulo. Každopádně jsem na výsost spokojená. Líbil se mně dvojí pohled na postoj k sériovému vrahovi a ano, ono to tam tak bezesporu funguje. V tom to bylo zprostředkované geniálně. Málem jsem šla na kobereček co mám na zemi, abych vzápětí nesepsula všechny tamější fanatiky. Plusem tohoto snímku je i fakt, že mě držel celou dobu v nervním stavu a vydrželo mi to do absolutního konce. Suma sumárum to byl po dlouhé době velmi dobrý, profesionálně zvládnutý film. ()
Galerie (39)
Photo © Metropolitan FilmExport

Zajímavosti (7)
- Saeed Hanaei tvrdil, že začal so zabíjaním prostitútok potom, ako si jeho manželku na ulici s nimi pomýlili. (Sunwheel)
- Rahima (Zar Amir-Ebrahimi) lze ve filmu zahlédnout s tričkem heavymetalové kapely Iron Maiden. (pornogrind)
- Ali Abbasi chcel film pôvodne natočiť v Iráne, ale úrady mu zamietli povolenie, a tak výrobu presunul do Jordánska. (Arsenal83)
Reklama