Reklama

Reklama

Piargy

  • Slovensko Piargy (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Mladá, krásná a chudá Juliša (Judit Bárdos) se provdá za Martina (Daniel Fischer), syna nejbohatšího statkáře v Pirgách, a ocitá se tak v rodině, kde vládnou velmi tvrdá pravidla. Nejen, že musí čelit nepříjemnému tlaku tchýně, ale nedokáže se ani ubránit násilným svodům tchána (Attila Mokoš). Juliša se přesto do manželova otce zamiluje a vzniká tak podivný milostný trojúhelník. Zakázané tajemství však nezůstává dlouho utajené a všichni z něj zatouží vytěžit nějaký prospěch. Julišina sestra (Lucia Siposová), lidé v obci a dokonce i vesnický kněz. Vesnice Piargy tak žije hříšným životem, dokud jedné masopustní noci úplně nezmizí. Jako by ji čerti odnesli s lidmi, domy i zvířaty. Naplňuje se proroctví staré místní vědmy Uly o příchodu Antikrista a krutém trestu? (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (106)

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Slovensko/Česko/Severní Makedonie tahle spolupráce se(za mě)velice povedla. Po vizuální stránce vymazlený. Černobílý obraz, parádní práce s nasvícením. Neméně povedená je i hudební/zvuková stránka filmu. Pohltilo mě to i obsahově(co se týče příběhu). Tohle historický drama mě prostě uhranulo jako celek a já dávám plnej počet hvězd. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Rozporuplné. Na jednej strane to má neskutočnú kameru (dobre nasvietiť čiernobielu kameru vie málokto, nedávno sa na tom popálil aj Fincher), skvelú hudbu a najmä úvodná dvadsaťminútovka je mimoriadne podmanivá. Ale ten príbeh o milostnom trojuholníku a násilí na dedine je ako z najhoršej STV sedliackej drámy (šmrcnutej rutinným holokaustom). Švantnerovu predlohu som čítal a dojmy z nej som mal ako z apokalyptického hororu o dedine, ktorá sa prepadla, lebo cez pôst mali zábavu. Sodoma a Gomora. Naturizmus predlohy tu ustupuje do úzadia, Trajkov novelu prerozprával ako realistický príbeh a je to strašná škoda. Dajte tomuto tímu prachy na autentický slovenský noir, to by som si pozrel. 7/10 ()

Reklama

fantassia 

všechny recenze uživatele

Taková malá fanatická totalita. Co dělá s lidmi hloupost a živočišnost. Když se to převlíkne do moderního kostýmu, tak to tady máme stále stejný, fanatismus nepochopené  a do pověrčivosti zvrhlé falešné nábožnosti přehodíme do politického kabátu hlouposti lidské, kterou zneužívají vyprázdnění, tupí, moci a majetku chtiví politici. Jen pro změnu se ukrývají za zákony místo za náboženství. Ty zákony, ale platí jak pro koho, takže změnila se jen doba, oblečení  a forma, ale člověk je stále stejný. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Vopred hovorím, že som nedotknutý novelou a moje nadšenie teda nebrzdí to, čo s ňou film urobil, každopádne dlho tu nebol slovenský film, ktorý by vyzeral takto artovo a za ktorý by sme sa nemuseli hanbiť. Kameraman a osvetľovači by mali pobrať všetky lokálne ceny a zvýšiť požiadavky na honorár, lebo takto natočený a nasvietený film tu dlho nebol (naposledy snáď Uhrov Organ) a asi ani dlho nebude. Osobitná poklona hereckému výkonu Judit, ktorá ako Maďarka aj v tých skromných dialógoch dávala taký perfektný dedinský prízvuk, že by zapadla do ktorejkoľvek slovenskej viesky. 9/10 Update po prečítaní "novely", ktorá má tak 20 strán. Najprv poznámka - problém so sfilmovaním Švantnera je ten, že používa neskutočne bohatý ornamentálny archaický jazyk, ktorý sa nedá previesť do obrazu pretože obraz  vnímaný divákom bude vždy prvoplánovo kódovať konkrétny význam bez možnosti aby si divák sám daný obraz na základe formy použitého jazyka vytvoril (v tom jazyku je tiež tak trochu mágia toho realizmu). Vyčítať filmu, že fakticky polovicu postáv prepísal a spravil z nich všetkých (áno, aj zo žien) ziskuchtivé morálne hovädá je podľa mňa dosť nefér, pretože tento prepis práve prehlbuje to "ospravedlnenie" božieho trestu za hriech, čo je jedným z leitmotívov novely a aj keď paradoxne úmysel scenáristov je zjavne ukázať nám "woke" ženské postavy na tzv. kaviarensky tradičnej slovenskej dedine, beztak ich to prostredie zomelie skôr než lavína; aj Juliša je morálne hovädo, pretože ju to proste so svokrom baví viac než s manželom. Ak si ale odmyslíme túto pomaly povinnú jazdu o "skazenosti tradície", scenár perfektne prehlbuje motív hriechu a odplaty vyššej moci. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Vizuálně pěkná černobílá banalita, která se snaží tvářit strašně vážně, ale ve skutečnosti je naprosto směšná. Samozřejmě oceňuju umělecký, tvůrčí i formální ambice. Jenže co naplat, když se snímek snaží "autenticky" pojmout historický reálie a konzervativní náturu slovenského venkova, ale vůbec se mu to nedaří, a namísto toho působí jako absurdní telenovela o ještě absurdnějším milostným trojúhelníku.... 3* za scénu s haluškami. Asi jsem čekal příliš. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (8)

  • Scéna, kdy gazdova žena (Lucia Klein Svoboda) svrhne svého muže ze židle a hodí po něm keramickou mísu, původně ve scénáři nebyla. Herečka Lucia Klein Svoboda ale cítila, že právě jakési zadostiučinění či gradace potlačovaných emocí postavě chybí. Šla tedy za režisérem (Ivo Trajkov), který ji dal za pravdu a scéna byla následně dopsána a přidána do filmu. (venus)
  • Výber Iva Trajkova ako režiséra bol producentský zámer, lebo v takej dedine ako v snímke vyrastal on sám v Macedónsku, dobre poznal jej ráz a vedel akú silu má fanatizmus. (Biopler)
  • Hospodářské stavení gazdy Roháče (Attila Mokos) se ve skutečnosti nachází v Múzeu slovenskej dediny v Martine (Slovensko). Aby stavení působilo odlehlejším dojmem, byly všechny záběry směřující ven z brány natočeny o cca 250 km dále, kde byla brána replikována v jiném prostředí. (venus)

Reklama

Reklama