poster

Černočerná tma

  • USA

    Pitch Black

  • USA

    Nightfall

  • Slovensko

    Čiernočierna tma

Sci-Fi / Akční / Thriller / Horor

USA, 2000, 109 min (SE: 112 min)

Režie:

David Twohy

Kamera:

David Eggby

Hudba:

Graeme Revell

Producenti:

Tom Engelman

Střih:

Rick Shaine

Scénografie:

Graham 'Grace' Walker

Kostýmy:

Anna Borghesi
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tom_Lachtan
    ****

    Totální béčko, které si užije hlavně ten, kdo tvrdne/teče (dle pohlaví daného soudruha) z hlasu VIna Diesela, nebo bezmezně miluje Aliení sérii (anžto tohle je napsané na motivy nepoužitého scénáře pro třetího Vetřelce a je to vidět třebas na silné ženské hrdince). A je to slučné béčko, překvapilo mě, že od té doby, co jsem ho viděl jako malej zas tolik nezestárlo a pořád je koukatelné, byť pitomé jako předvolební debaty s Marxs-tanisty a syndetickým kyvadélkem pana Cibulky.(29.10.2017)

  • tron
    ***

    „Kde je Johns?“ – „Ktorá polovica?“ 70 %. David N. Twohy mal v roku 2000 za sebou režisérsky iba sci-fi s Charliem Sheenom INVÁZIA, ale bol zavedený ako schopný scenárista (KRITERI 2, WARLOCK, VODNÝ SVET, G.I. JANE). Na scenári ČIERNOČIERNEJ TMY spolupracoval s bratmi Wheatovcami (ewokovský spin-off BITKA O PLANÉTU ENDOR, NOČNÁ MORA V ELM STREET 4, MUCHA II). Do príbehu zakomponovali banálnu historku o sériovom vrahovi a banálnu historku o stroskotancoch na planéte agresívnych príšer, no jedinečným to robí práve to, že to narvali do jedného filmu. Výsledok vďaka tomu skutočne nie je banálny, ale riadne originálny a nečakaný (svoje robí i alergia monštier na svetlo, s čím scenáristi v podaní jednotlivých hrdinov vcelku šikovne pracujú). Minimálne do chvíle, kým nad planétou nevyjdú tri slnká, sa dá napätie krájať. Postavy konajú realisticky (ľudia, ktorí sa v krízovej situácii snažia zachrániť v prvom rade sami seba), silácke dialógy odsýpajú („Už môžeme konečne vypadnúť?“ – „Nie bez rozlúčky.“), vzťahy medzi postavami sú prepracované (od nenávisti po lásku) a Vin Diesel, ktorého Riddick preslávil, je skvelý. Taký svalnatý Hannibal Lecter, dalo by sa povedať. V kine som z jeho výkonu bol nadšený a totálne odvarený a hovoril som si, že tu konečne máme nového Arnolda Schwarzeneggera (nakoniec to, ako všetci veľmi dobre vieme, dopadlo trošku inak). Bohužiaľ, druhá polovička je vcelku bežný akčný sci-fi horor, kde poteší len občasný originálnejší twist a poctivé animatronické votrelecké obludky od Patricka Tatopoulosa (americká GODZILLA). Napriek nie dokonalému scenáru by som sa ho odvážil prirovnať k podobne osviežujúcim a "nečakaným" scenárom, aké mali napr. Vreskot alebo Zradná hlbočina. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/93/ Kino Považan NMnV 2000(6.12.2004)

  • Renton
    ***

    Scénář: Jim Wheat, Ken Wheat, David Twohy .. Dobře zpracované a zahrané sci-fi vyvraždování. Diesel u mě ovšem nijak nezabodoval a celkově ho nemusím. A dělat tomu "pokračování" bylo zcela zbytečné...(19.3.2005)

  • -bad-mad-wolf-
    ***

    Žánr sci-fi hororu je dlouhodobě nevyzpytatelnou záležitostí. Film v jeho rámci obvykle vyžaduje eRkový rating a rozpočet vyšší alespoň o tu částku, která mu dokáže zajistit přesvědčivé kulisy vesmírné lodi/jiné planety/čehokoliv futuristického. Nemluvě o tom, že výsledný produkt je určen pro nepříliš širokou diváckou obec. Když přišel rok 2000, diváci měli v paměti rozporuplného čtvrtého Vetřelce a víceménně zdařilý, byť kritikou i platícím divákem ignorovaný Horizont události. David Twohy, jenž měl v té době za sebou dvakrát režii (Timescape a Invazi, oboje sci-fi) a podíl na scénářích k Vodnímu světu či Uprchlíkovi, přišel s řádkou neoriginálních, avšak ve své kombinaci zajímavých prvků. Za třiadvacet milionů - což ani tenkrát nebyl kdovíjak tučný balík pro dílo podobných parametrů - natočil Twohy film o ztroskotané kosmické lodi, jejíž posádka se musí na povrchu nehostinné pouštní planety vypořádat s přítomností nebezpečného zločince Riddicka. Skutečný problém však přichází až s objevem krvelačných poletuch žijících pod zemí. Na první pohled by byl jeden v klidu, jelikož Riddick po havárii prchne a podzemní mrchy se bojí světla - zásadní nevýhoda v prostředí, které osvětlují hned tři slunce. Háček vězí v odhalení, že všechna slunce jednou za dvaadvacet let zapadají a západ je zrovna na spadnutí. Vedle potvor navíc ve tmě vidí i Riddick. Černočerná tma se ukázala být efektivní právě v práci s malým rozpočtem. Už úvodní scéna havárie má fantastický drajv i přesto, že je poměrně dlouhá a kamera se většinu času nachází uvnitř lodi. David Twohy natáčení této sekvence okomentoval slovy, že si byl vědom nedostatku financí, ale na druhou stranu, proč pořizovat drahé trikové záběry, když máte zajímavou posádku a můžete s ní být uvnitř? A měl pravdu. Po dopadu do pouště, jíž se kdysi proháněl i Mad Max ve stejnojmenných filmech, měli tvůrci nejnáročnější část de facto za sebou, vizuálně atraktivní však chtěli zůstat dál. První půle filmu, kdy je scéna osvětlena několika slunci a tvůrci střídají modrý s oranžovým nádechem, je ošetřena metodou takzvaného bělení (speciální chemická úprava filmového pásu), následkem čehož obraz získává patřičnou jednobarevnou auru (aniž by vypadal jako přefiltrovaná variace na Matrix). Horší je to s nástupem digitálních příšer, ale k tomu až později. Technické schopnosti tvůrců jsou jedním pozitivem, tím druhým jsou Twohyho režijní i scenáristické nápady. Morálně pokřivené jednání postav je ve filmu přítomno od začátku a je celkem zajímavé sledovat, jak se postavy v průběhu filmu vybarvují - zejména pilotka Carolyn (Radha Mitchell) a lovec lidí Johns (Cole Hauser). Film se nebojí sem tam odstřelit zcela nevinnou postavu nebo dítě, matematika přežití je rovněž vrtkavá - zkuste si v úvodu filmu tipnout, kdo přežije. Ústředním tahákem filmu je samozřejmě zabiják Riddick v podání tehdy téměř neznámého Vina Diesela. Vzpomínám si na české recenze z času premiéry a holohlavému herci byla nejednou prorokována budoucnost akční megahvězdy, což se víceménně vyplnilo - jen by mě zajímalo, kolik tehdejších diváků předpokládalo, že zůstane vždycky tak trochu záporákem (nejslavnější role Vina Diesela, Riddick a Dom Toretto ze série Rychle a zběsile, jsou totiž oba zločinci). Herecké výkony výše zmíněných se dají nazvat jako dobré, v intencích žánru zvlášť. Ostatní přeživší členové už tak dosti neortodoxní posádky sestávají z muslimů a několika bezvýznamných tvářiček (nedávat do kontextu!), na něž si po "sežrání" nevzpomenete, ale není to na škodu. Kvality filmu začínají výrazněji skomírat někdy po polovině. Ač se totiž Twohy nebojí přitvrdit a vsadit na mírnou kontroverzi, není příliš dobrým režisérem akčních scén a neumí plavat ve vodách hororové vybíjené. Samotný západ slunce i nástup potvor po něm je nasnímaný moc hezky, jakmile však pterodaktyloidní "mrchy" začnou požírat svoje oběti, atmosféra i provedení padá na úroveň tradičního videobéčka a vyjma několika chvilek (plivání ohně, slepý bod) se z ní už nezvedne. Problém stále není v tricích, které jsou vzhledem k výši rozpočtu solidní a rozumně dávkované, ani v potvorách samotných, ač jsou poněkud nešťastně rozpohybované. Jen tu zkrátka není nic, co by diváka zvedlo ze židle. Musím ostatně přiznat, že jsem si po několika letech od prvního vidění vůbec nevzpomínal, jak film dopadl a co se v závěru odehrávalo. Žádný větší vzruch nepřinese ani scénář. Po zajímavé, nevyzpytatelné a dobře gradované první půli zbývají tradiční hororová jatka s tradiční porcí přemlouvání přemluvitelných, smrtí nezajímavých a drsňáctví nejtvrdších. Čestnou výjimkou budiž jedna z posledních scén filmu, kterou jsem si osobně pojmenoval tváří v tvář a jež má v kontextu všeho dění jistý emocionální náboj. Černočerná tma v celkovém souhrnu nabízí příjemné sci-fi béčko pro milovníky žánru, kteří nepochybně ocení nekorektní přístup k postavám, parádní scénu havárie a první „průzkumnou“ půli filmu. Metál si pochopitelně zaslouží i Riddick a samotný nápad s krvavým mejdanem světloplachých potvor po západu slunce, byť byl vytěžen cestou rutinní hororové vybíjené. Twohy věděl moc dobře, proč v pokračování zvolit jinou cestu. Co na tom, že o jejích kvalitách můžeme spekulovat... (kopie vlastní recenze pro Filmserver)(31.10.2013)

  • Lima
    ****

    Skvělá kamera, hra se světlem, spousty režijních nápadů a charismatický Vin Diesel - to vše je charakteristické pro toto velmi kvalitní béčko, které musí být pochoutkou pro všechny příznivce alienovských sci-fi hororů. Např. scéna, kdy Riddick upřeně hledí na predátora a kopíruje pohyb jeho hlavy, patří mezi nezapomenutelné. A takových momentů je tu více. Vin Diesel, kterého jsem do té doby znal jen z camea ve Spielbergově "Ryanovi", mně tu velmi příjemně překvapil - svaly spojené s hereckým nadáním a charismatem. Pokud bude i v dalších jeho filmech tak zatraceně cool, nemám o jeho budoucnost obavy.(16.9.2002)

  • - David Twohy napsal scénář původně pro film Vetřelec ³. Soustředil se v něm hlavně na vězně, což byl studiem 20th Century Fox schválený koncept, avšak nakonec byl scénář zamítnut stejně jako několik dalších z dílny např. Erica Reda (Stopař) nebo Renny Harlina (Smrtonosná past 2, Cliffhanger). Twohy nakonec svůj scénář upravil a sám film natočil - Černočerná tma. (messiah)

  • - Točilo se 60 dní. (Karlos80)

  • - Filmem byla inspirována kniha „Planeta mezi dvěma slunci“ od spisovatele Roberta Fabiana. (Beckett51)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace