poster

Extáze

  • anglický

    The Rapture

  • slovenský

    Nanebovzatie

Drama / Mysteriózní

USA, 1991, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • freedom3112
    *****

    Tento film jsem viděla už velmi dávno. Je jeden z dvou, na které stále vzpomínám a nemám možnost se k nim již dostat. Druhým je Nahé tango. Ač je to už přes dvacet let, dojem z filmu ještě nevyprchal. Protože je zde dost negativních komentářů, musím napsat, proč na mě tak silně zapůsobil. SPOILER !!! Dva mladí lidé, žijící destruktivním způsobem, pomalu rezignující a pohlcení apatii. Žena se hladově chytá naděje, když zaslechne cosi tuším o modré perle, ale to nevím jestli je správně. Dostane se ke zdroji,uvěří a po čase uvěří i partner. Vezmou se ,mají dcerku a muž skvělou práci. Jsou šťastní. Pak manžela někdo tuším zastřelí. Nešťastná žena začíná trpět přeludy, všude manžela vidí a do toho dostává znamení. Bůh ji vyzve, aby i s dcerou odjela na poušť a tam vyčkaly konce světa, který je na spadnutí. Žena poslechne, ale čekání je velmi dlouhé a vysilující. Začíná pochybovat, o sobě i o víře. Dcerka je tuším na umření a zoufalá matka se rozhodne dítě zabít. Ví , že zavražděné dítě se jistě do nebe dostane, a proto se rozhodne pro tuto možnost.Udělá to ,sama však se zabít nedokáže, je to smrtelný hřích. Dostane se do vězení a tam ji dostihne konec světa. Najedou jezdci apokalypsy a svět zaniká. Zůstává osamocená mezi nebem a zemí a přichází dcerka, prosící ať znovu přijme boha , ať řekne, že ho miluje a půjde s ní do ráje. Matka však odmítá milovat boha, kvůli kterému, byla přinucena zabít vlastní dítě. Ten dopad po dokoukání byl tak silný, že jsem ještě asi hodinu bez hnutí seděla, fakt nejsem náboženský fanatik, ale jsem šťastná, že jsem mohla takto film prožít. Je pravda,že jsem byla ještě velmi mladá a nevím, jak by na mě film zapůsobil dnes, to nemohu posoudit.(6.12.2017)

  • demovka
    **

    Ač věnuji filmu jen dvě hvězdičky, musím říci, že na mě film velice zapůsobil. Dávám dvě hvězdičky, protože to není film pro normálního diváka nebo pro širokou veřejnost. Téma a český název jsou příčinou toho, že tento film u nás nebyl přijat. Extáze je něco jiného než film ukazuje. Distributoři se opět zmýlili. Co se týče tématu, je důležité, zda film sleduje věřící či nevěřící. Pohled věřícího asi dobře hodnotí kolega kojot.name. Já patřím mezi vědce, nevěřící a největší zázrak v životě považuju splynutí dvou buněk, které vede k novému životu. Film je podmanivý až magický, a opravdu je založen na hereckém projevu Mimi Rogers. Ona hraje velice dobře a je to zásluha její a režiséra, že se jim podařilo ukázat a zmapovat její vnitřní boj a změnu. Scénář filmu mohl být lepší, stejně tak i konec filmu. Nakonec vlastně nevíte, co byla hlavní myšlenka. Jak film plyne, mění se hlavní hrdinka a myšlenka filmu: hříšný nudný život, vyrovnaný život s vírou, destruktivní fanatismus končící tragicky. Ano víra pomáhá, ale může být i nebezpečná. Je to správná myšlenka, kterou si máme z toho filmu vzít? Podáno tedy velice zvláštně.(7.12.2013)

  • Cimr
    ***

    Extáze ukazuje na podstatný rozdíl mezi americkým a evropským vnímáním. Zatímco v Americe se film dočkal uznání, objevil se na seznamu 1001 filmů, které musíte vidět než zemřete a na imdb má o celých 16% lepší hodnocení, než tady, u nás se dostal jen k pár vyvoleným a většina z nich ho navíc považuje za hloupou podivnost. Já nemohu říct, že bych se nebavil, hlavně první polovina je taková podivně mystická a vzbuzovala ve mně obavy, co se stane dál. Nedůležité rozhovory jsou natahovány a naopak důležité akce jsou ukázány v jednom střihu. Hrdinka příběhu nevěří a střih - náhle je z ní fanatická křesťanka. Střih a náhle má dítě. To vzbuzuje napětí, protože kdykoliv může přijít cokoliv. Bohužel doslova cokoliv, jak ukazuje konec filmu. Ten už jde zbytečně daleko za hranice přirozených zvratů a celý předchozí, vcelku realistický příběh tak naprosto shodí a zadupe. Jinak jde o docela zajímavé dílo o tom, jak dobrá věc, snaha být lepším, naplněným, může člověka dohnat až k zničení svých nejbližších - a to v té nejlepší víře. Bohužel tu jsou nevěrohodné herecké výkony a špatný scénář (z neustálých hovorů o Něm jednomu skoro začne šibat) vršící jeden šílený zvrat na druhý, až do totálně zmršeného finále.(15.4.2011)

  • Anderton
    ****

    The Rapture mi prvé tri štvrtiny silne pripomínal neskorší a viac uznávaný, čiže uchopiteľnejší Safe s Julianne Moore. Žena v modernej spoločnosti sa začne cítiť osamelo a prázdne a začne hľadať emocionálnu výplň svojho povrchného života. Čo sa ale stane, keď chce niekto vyplniť prázdnotu niečím ešte prázdnejším? Myslel som, že po týchto koľajách dôjde film až do svojho očakávateľného konca, lenže Tolkinovi táto rovina nestačí a pre sklamanie vačšiny divákov sa začne pýtať, či viera, pokiaľ sa ukáže ako založená na pravde, vôbec stojí vďaka svojim pravidlám zato. Pokiaľ budete pozorní, spomeniete si po filme aj na iné otázky v ňom položené. Nie je akákoľvek viera sebecká, pokiaľ predpokladá, že iba jej pravidlá sú správne? Sme tu najma preto, aby sme si užívali naše najprirodzenejšie inštinkty ako chuť na jedlo a sex? Prečo si to vyčítať? Prečo ale potom stále hľadáme východiská z vlastnej nespokojnosti so životom napríklad vo viere? Dialógy, ako aj herecké výkony pôsobia častokrát neprirodzene, ale vo svete, ktorý nám tiež pripadá neprirodzený, je to v poriadku. Pokiaľ to bol režisérsky zámer.(8.9.2013)

  • alphatown

    Po letech, když si vzpomenu, tak nejzajímavější byl závěr, kdy ta žena odmítla jít do nebe. Je to zajímavý film z hlediska křesťanské teologie. Já jsem párkrát dramaticky změnil své přesvědčení až jsem se nakonec vrátil k původnímu, ale v aktualizováné verzi. Dnes věřím, že do nebe se mají dostat všichni. Ale mnozí se nedostanou. A je to tak trochu jak v tom filmu. Kokoti do nebe nechtějí. Myslí jako kokoti, žijí jako kokoti, věří jako kokoti, cítí jako kokoti. Nakonec se urazí a do nebe nechtějí. Kokoti do nebe prostě nejdou, protože jsou kokoti, ne proto, že by jim někdo bránil. A to je moje teologie. No, ale ta oficiální teilogie to je kokotina.(25.6.2019)

  • - Aby vynikla působivost závěrečné scény, rozhodl režisér Tolkin, že závěrečné titulky budou bez zvukového doprovodu. (Terva)

  • - Mimi Rogers (Sharon) musela dva měsíce před natáčením přestat říkat děkuji a prosím, což po ní vyžadoval režisér Michael Tolkin. Herečka tomu říkala "Tolkinova škola". (Terva)

  • - Roli Sharon (Mimi Rogers) si původně měla zahrát Meg Ryan nebo Sissy Spacek. (Terva)