Režie:
Robert LepageScénář:
Robert LepageKamera:
Jonathan FreemanHrají:
Tilda Swinton, Tom McCamus, Sean McCann, Jessica Paré, Russell Yuen, Lynne Adams, Gabriel Gascon, Laurent Imbault, Lisa Moore, Dean Hagopian, Ryan Hollyman (více)Obsahy(1)
Příběh začíná smrtí muže jménem George Barber, kterého jednoho dne policie nalezne zavražděného v jeho bytě. Neoloupeného, ponechaného na pohovce, pouze s odborně odejmutým mozkem, který policii zavede na stopu tajného neurologického výzkumu. Film kanadského režiséra rozplétá složité klubko o povaze a identitě lidského vědomí a představivosti a je úpravou stejnojmenné hry kanadského matematika, spisovatele a dramatika Johna Mightona, který na filmu také spolupracoval. (ČSFD)
(více)Recenze (40)
Myslím, že v tomto případě opravdu není důležité, jestli byla pointa předvídatelná, o děj jako takový tady zas tak nejde. Film je v první řadě o lidech, kteří vedou zajímavé, leckdy filozofické rozhovory o lidském vnímání, představivosti a pod. A ještě se tu najde prostor na lásku dvou lidí napříč dimenzemi, která mi tak trochu připomíná Věčný svit neposkvrněné mysli. Snímek mě zaujal také svou pozvolnou komorní atmosférou, hereckými výkony dua Tilda Swinton, Tom McCamus a zejména nádhernými filmovými obrazy, většinou hozenými do modrozelené barvy. Někdy není na škodu, pozastavit se popřemýšlet trochu hlouběji o skutečnostech, které bereme jako samozřejmost. ()
Podobná témata mne fascinovala už od dětství - co vlastně tvoří člověka? Mozek? Myšlenky? City? Dá se myšlení a city člověka vyextrahovat jen jako elektrické impulzy mozku, tudíž tělo není potřeba a stačil by uchovat mozek? Nad podobnými tématy se zamýšlí i tento film, kde netušíme, kdo je v jaké síti chycen a lapen a čí životy jsou "reálné" a čí "reálnější". Do toho meditativní hudba, meditativní záběry a šikovná práce se zvukem a potlačenými ruchy. Ale i při krátké stopáži mne to zhruba od půlky moc nebavilo, k tématu samotnému to nic navíc neřeklo, jen některé myšlenky se snaží znít více tajuplně a moudřeji, než jaké skutečně jsou, a stejně se to v přemítání nad hlavním tématem nedostane dál, jak za první lajnu. Škoda. ()
Jaký je rozdíl mezi realitou a fikcí? Jde jen o subjektivní názor? Fikce může být někdy působivější a reálnější než skutečnost... Jde jen o to, jakou kvalitu prožitku samy udělíme... Je na našem vnímání a podvědomí, co bude mít pro nás vyšší hodnotu. Jaké pocity a jaké emoce, jaké zážitky. Stejně... Nikdy si nemůžeme být ničím jisti. Possible worlds je zkrátka myšlenkami nabitý film. Film, který vám ještě dlouho dobu po jeho shlédnutí bude ležet v hlavě... ()
ELEMENTÁRNE POCITY: LÁSKA, možnosť voľby + ELEMENTÁRNE OTÁZKY: čo bude, čo bolo, čo je, čo keby, čo by mohlo byť...originálny film fascinujúco natočený odvážnym režisérom, ktorý ma do seba na niekoľko dní vtiahol a nemyslím, že len tak ľahko vyprchá. ON: I suppose you like black and white. ONA: I´ve always thought there should be a single clear answer to every question. ON: Even in love ? ONA: Especially in love. I don´t trust people who fall in love over and over. They´re usually the worst liars. JA: Ďakujem za tip, Fílo. ()
Celkem povedený film, to musím uznat. Mile mě to překvapilo. Má skvělou a silnou atmosféru, precizní kameru, která má každý záběr skutečně vypiplaný (byť to zpočátku mělo tak trochu televizní look), naprosto dokonalou hudbu a zajímavý příběh, na kterém je i leccos k zamyšlení. Pravda, mohlo se jít i víc do hloubky a ta závěrečná pointa až tak překvapivá není, ale jinak už snad nemám co vytýkat a Possible Worlds je podle mě povedenou a docela inteligentní sci-fi. Své chyby a nedostatky má, ale 4* si zaslouží. ()
Zajímavosti (1)
- Film byl natočen podle stejnojmenné divadelní hry z roku 1990 od Johna Mightona, kanadského matematika a spisovatele, který se mimo jiné podílel i na scénáři k filmu Dobrý Will Hunting (1997). (PhillM.)
Reklama