Reklama

Reklama

Mike S. Blueberry chce pomstít vraždu své milenky, a proto vyráží za jejím vrahem. Pronásledování se mění v mystickou cestu plnou tajuplných rituálů a halucinačních vizí... Netradiční western na motivy slavného komiksu Jeana "Moebia" Girauda a Jeana-Michaela Charliera si vás podmaní svým originálním vizuálním pojetím! (oficiální text distributora)

Recenze (107)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Blueberry chvílemi připomíná LSD verzi Mackennova zlata, a při finální digiscéně jsem si dokonce vzpomněl na závěr Kubrickovy 2001. Divné? U westernu dost. Film mě nicméně zaujal dobře vybranými a dobře hrajícími herci, pěknou kamerou a zvláštně magickou atmosférou vůbec... Ale na dvě hodiny to vážně nevystačilo. Dvě a půl hvězdy. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Blueberry je podařený western. Nejedná se o žádnou klasiku jako byly westerny s Waynem, spíše má dost společného s Dead Manem a kupodivu i Apokalypsou, protože buď jak buď těch společných prvků je tam opravdu mnoho. Ať už je to sama pouť tam k mlžným horám či posléze ještě kostrbatější cesta hrdiny do svého duševního nitra... Ačkoliv je to western s modernějším pojetím, ve vizuálu sází na klasiku a už hodně dlouho jsem v novém filmu neviděl tak pěkně udělané zaprášené městečko s honáky, obchodníky, paničkami se slunečníky, šerifem a vůbec vším tím osazenstvem, která tehdy první města na západě měla. V hlavních rolích opravdu září Cassel, který svůj francouzský přízvuk krásně skryl do své filmové postavy, která pochází z Louisiany a kterého bych si před tímto filmem asi do westernu neuměl zařadit :-). Parádní byl i Madsen, tohle jsou prostě filmy přímo pro něj. Madsen je borec, protože ho můžete najít opravdu všude. Od nejhrůznějších béček po parádní záležitosti tuto nevyjímaje. A že mu padouši jdou k tělu už víme nejen z Tarantinových filmů. Řada lidí tu haní příběh, ale ten je vyprávěn dobře a jasně jako cesta za pomstou. Kamera je u filmu úžasná a velmi originální. A jelikož film je doslova prošpikován halucinacemi hlavního hrdiny, dostáváme se k tomu co tu řada lidí vytýká. Posledních 30 minut filmu je totiž totální úlet. Pozorný divák a obzvláště ten, který bude od první minuty filmu naladěn na tu zvláštní frekvenci samozřejmě najde rozuzlení a pochopí. Film tedy není bez závěru. Jelikož se to vše děje v jiném stavu mysli, chápu, že z toho byl leckdo vyděšen. Já sám neříkám ne, ale bohužel film dojíždí alespoň z dnešního pohledu na tehdejší možnosti digitálních animací, které dnes už - bohužel - působí velmi archaicky ba až rušivě. Až jsem si vzpomněl jak jsem si tehdá pouštěl písničky v MP3 na PC v tehdy nepřekonatelném winampu a zapínal si při nich všelijaké ty visualizace evokující mlhoviny, průlety tunely atd... Něco podobného máme v Blueberry, akorát jsou k tomu přidáni hadi, krokodýli, stonožky, červi a další všelijaké havěť... A nejen, že to bylo cítit zvětralinou, ale navíc to bylo dlouhé... před třinácti lety byl z toho všeho halucinogenního hemžení divák v kině asi paf, dnes už to po 5 minutách spíše nudí. Co nezestárlo je tak paradoxně příběh a hrané pasáže v nádherných lokacích. Komixs jsem nečetl ani neviděl, ale myslím, že to celé velmi povedlo. Tohle není klasická kombojka ve stylu poklad na Stříbrném jezeře (nic proti), kde jsou hodní a zlí a střílí po sobě kapslíkovakama... Tenhle western je jinej. Jinej a dobrej. Uvažoval jsem o 4 hvězdách, ale ten digi závěr si to u mně mírně pohaněl... I tak dávám za 3 poctivé kalíšky s indiánským utrejchem. * * * ()

Reklama

T.S.Garp 

všechny recenze uživatele

Ehm, tak jsem se v těch vizích a obrazech úplně utopil a Blueberry byl pro mě totálně zabitý. Zvláště ta závěrečná scéna, kdy se Madsen s Casselem nabumbají a následuje dvacetiminutový videoklip Tool, takže rozuzlení jsem vůbec nepobral. Možná se pletu, ale asi jsem nepochopil, jak mohl být Madsen bez koně v jeskyních dříve než jeho kumpán s koněm. Pěkně jsem se nudil, to Vám tedy povím. ()

fmash 

všechny recenze uživatele

„Hehe, to je tabáček.“ Tato víceméně závěrečná věta filmu je asi nejvýstižnějším vyjádřením hlavní myšlenky, dá-li se tu o nějaké mluvit. Ostatně ušklebující se šaman Runi to svou gestikulací potvrdil i za Kounena. Jan Kounen je Holanďan, což mluví za mnohé, ale já, nejsa hulič ani nizozemský patriot, bych měl asi vysvětlit ty 4 hvězdičky. Ještě podotýkám, že jsem nečetl předlohu.            Distributor vydal DVD s podtitulem „Když andělé líbají démony“ a vyzdvihl „úžasné obrazové zpracování“ - no nekupte to. Takže nejprve varování pro věčné optimisty: TOTO NENÍ ŘEŽBA ŽÁDNÝCH POSLŮ. Co se týče toho obrazového zpracování, distributor mohl mít na mysli buďto časté letecké záběry divokých hor a plání, nebo, což je pravděpodobnější, mluvil o zapojení funkce vizualizačních rozšíření, známých z přehrávačů hudebních souborů, jež má režisér evidentně v oblibě. U obého méně by bylo více a kdyby se Kounen trochu krotil, možná by mu to prošlo. Především digitální kaleidoskopy v psychedelických představách postav poměrně jasně vymezily cílovou skupinu (no aspoň že byly celkem vkusné) a tak trochu příliš svým podáním vybočovaly z mezí hlavního žánru. Ehm, tak snad abych začal s tím, co se mi líbilo.            Příběh začíná vcelku nijace a tak trochu předjímá určitou dějovou řídkost. Prvotní iniciace hlavního hrdiny má dvě fáze - jednu divokou v civilizaci (je neuvěřitelně plytká, což je, jak se naštěstí nakonec ukáže, fígl) a druhou mírumilovnou v divočině mezi indiány. Potom je časový skok a hlavní hrdina je nám představen jako ruka zákona, v jedné ruce flašku, v druhé podezřelé cigáro (které neupustí až do konce filmu). Přitom se začne rozehrávat postranní linka o hledání pokladu, jímž je, skryté za roušku zlata, indiánské umění ovládat duchy… Ono tady opravdu o příběh jde až v druhé řadě a to je to, co mnohé diváky silně mate. Kameraman nepředvádí sobecky své znalosti příruček a většinou výborně navozuje atmosféru, hudba se vyvine do skvělé klidové formy, Cassel je sympatický a vlastně neméně sympatický je i rozpolcený, ale zlu propadlý Madsen. Svou atmosférou film opravdu silně připomíná Proposition, které je však pohříchu mladší a má za sebou Nicka Cavea (byť ne režijně), který je mnohem silnější než Kounen a udrží myšlenku po celý film - asi to bude tím, že své drogové období má za sebou. A právě atmosféra je to, na čem tento snímek stojí, je syrová, klidná a přitom víří, je tak nějak orientální - mohou za to možná režisérovy sklony k experimentování, ale to mi neva, účel v tomto případě světí prostředky. Abych to shrnul, Blueberry není pro každého, vyžaduje trochu trpělivosti, na ČSFD je značně nedoceněné, trpí několika mouchami, má výbornou atmosféru a je to bonbónek. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Sexualita přináší poznání smrti a své temné stránky. Freud a Jung by snad tento film sledovali se zájmem, neboť jde o iniciační cestu, jenže ten symbolismus je už stokrát provařený, a tak pro normálního diváka je tato dvouhodinová povrchní psychoanalytická drogová seance k nevydržení. S westernem to nemá nic společného a témata nastolená filmem jsou vyjádřena v jiných filmech daleko lépe a bez digitálního CGI symbolismu. Cesta za svým temným já (Apocalypsa now - Sheen x Brando), iniciační cesta (Mrtvý muž), sexualita ve spojení se smrtí (Ostře sledované vlaky)... / Po seznámení s komiksem ubírám jednu hvězdičku. Tak tohle si Blueberry nezasloužil! ()

Galerie (43)

Zajímavosti (5)

  • Film vznikl na motivy slavného komiksu Jeana Girirauda a Jeana-Michela Charliera. (Vitason)
  • Natáčelo se převážně v Mexiku v lokalitách Chihuahua, Coahuila, Tabernas, Durango nebo Zacatecas. Pár scén bylo natočeno ve Francii. (Terva)

Reklama

Reklama