Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jedno chladné únorové ráno přijíždí dvanáctiletý Niki a jeho rodina na charkovskou stanici metra, aby se ukryli před děsivou válkou, která zuří v ulicích jejich města. Pro Nikiho rodinu se denní světlo stává synonymem smrtelného nebezpečí. Chlapec nesmí opustit prostory stanice, kde žije spolu se stovkami dalších lidí, pod neustálou září neonových světel. Niki se bezcílně toulá po opuštěných vagónech a nástupištích, a když potká Viku (11), otevře se před ním zcela nový svět. Děti se postupně sbližují a společně nacházejí odvahu opět pocítit na svých tvářích paprsky slunce. (CinemArt)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (16)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Ako by povedali náš kolaborantský premiér Robert so svojim prezidentským kandidátom podržtaškom Petrom, je to taký úplne normálny život a len sem-tam bombardovanie. Úplne normálny život v charkovskom metre počas niekoľkých týždňov, pričom sa spí priamo pod turniketmi, jedlo sa pripravuje na nich a oddychuje sa najpohodlnejšie priamo na koľajniciach pred odstavenou súpravou. Film je mixom hraného a dokumentárneho prístupu, ale to nevadí, neuberá mu to na autentickosti. Úvodná scéna akoby do filmu ani nepatrila, tak pozor, nevypnúť, ak sa niekomu nebude páčiť. Celý film nie je ladený tragicky ani pesimisticky, detské hry, bežné rozhovory, jednoducho život žijú tak, ako môžu. Na obveselenie jeden postarší ruský kovboj s gitarou a jeho predstavou o romantike s Rómeom a Júliou. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Bohužel, jako už tolikrát, je zajímavý námět zabit nekoukatelným zpracováním. Lidé žijící těžký život v bombardovaném městě by si zasloužili film, který uvidí co nejvíce lidí, ale tady většina nedokouká ani úvodní šestiminutový statický (a ve výsledku úplně zbytečný) záběr na ulici s poničeným kioskem. Pak se to sice zlepší, ale už je pozdě. Navíc je film i poněkud schizofrenní v tom, čím chce být. Na dokument je tu málo hodnotných dokumentárních záběrů, působí dojmem, že štáb v metru někam náhodně postavil kameru, natočil, co se zrovna dělo, a pak ji poponesl o kus dál. A na dětský film je tu naopak dokumentárních záběrů moc (dětem to nepouštějte, utečou, nebo jedině před spaním místo vývaru z makovic). ()

Reklama

Slizard 

všechny recenze uživatele

Ivana Ostrochovského som už skôr zaregistroval vďaka filmu Služobníci, ktorý považujem za jeden z najlepších slovenských filmov vôbec. Aj toto bol jeden z dôvodov prečo som uprednostil film dvojice Pekarčík a Ostrochovský Svetloplachosť na festivale pred výhercom tohtoročného Cannes Anatómia pádu a neľutujem to. Už len teraz aktuálna téma s akou sa tvorcovia rozhodil pracovať ma zaujala. Film bol krásne, decentne a hlavne realisticky natočený. Postava cowboja bola úžasná, hlavne, keď som sa o tejto osobe dozvedel viac v Q&A po filme. Len kombinácia dokumentu a hraného filmu ma miestami nechala v rozpakoch. Nakoniec sa jedna o veľmi vydarený slovenský koprodukčný film na aktuálnu a veľmi bolestivú tému. (Videné na MFF Cinematiku v Piešťanoch 2023) ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Ani mě moc nepřekvapilo, že je Světloplachost oceňovaným dokumentem. Je vlastně jedno, jakým způsobem byl natočen. Samotným tématem byly ceny dané předem. Válka je špatná v každé době a je špatně, že i v 21. století, tisíckrát poučeni z historie se do nich pouštíme znovu a znovu. A vůbec nejhorší je, když ji musí prožívat děti. Samotný dokument nám chvilkově ukáže Ukrajinské ulice. Pak už následují záběry do metra. Krom pronikání různými místy, které postupně objevuje Niki, můžeme zaslechnout i různorodé příběhy lidí. Vzhledem k názvu filmu bych ale čekal pestřejší dokument. Chybí mi třeba informace o tom, jak to v tomto prostoru funguje prakticky. Jak obyvatelé shání jídlo, kde se koupou apod. Filmaři si vystačí s tím, že tu najdeme i improvizovanou lékařskou péči. Celkově snímek rozhodně přenáší tísnivou atmosféru daného prostoru. Vydržet v podzemí metra víc než týden by pro mě samotného bylo nepředstavitelné, kde jsou děti, které potřebují pořád něco dělat, jsou v pohybu, zajímají se. Ale za mě je to málo. Přímé důsledky války vidíme jen na lidech a třeba nápisech u jejich domů, případně uslyšíme, že někdo přišel o všechno, což si snad každý soudný člověk domyslí sám. Dokumentaristé zkrátka klouzali jen po povrchu a jakoby se báli jít pěkně do hloubky. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Dlouhý záběr před úvodními titulky mě sice málem od sledování tohoto dokumentu odradil, ale to by byla škoda. Atmosféra úkrytu v charkovském metru je vnímána skrze postavu dvanáctiletého kluka, který se sbližuje s o rok mladší dívkou. Válka je důvodem, proč nesmí ven na světlo, a vzdáleným duněním různě v průběhu filmu. Ale ani postavy jeho rodičů a mladší sestry nejsou opominuty. Malý portrét rodiny vytržené ze svého přirozeného prostředí. ()

Galerie (8)

Související novinky

Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci

Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci

03.02.2024

Večer v sobotu 3. února 2024 proběhl v Divadle Archa v Praze 14. ročník slavnostního předávání Cen české filmové kritiky, které každoročně uděluje Sdružení české filmové kritiky výrazným a chváleným… (více)

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

04.01.2024

Ve čtvrtek 4. ledna byly Sdružením české filmové kritiky oznámeny nominace pro 14. ročník výročního předávání Cen české filmové kritiky, které by tentokrát měly vyzdvihnout výrazná česká… (více)

Blíží se 27. dokumentární Ji.hlava!

Blíží se 27. dokumentární Ji.hlava!

18.10.2023

Přípravy na dokumentární událost podzimu jsou v plném proudu! Program nabídne více než tři sta padesát filmů. Mimo jiné přinese objevnou retrospektivu bratří Mélièsových a Václava Táborského, obrazy… (více)

Reklama

Reklama