poster

Expres hrůzy

  • Česko

    Panika na Transsibiřské magistrále

    (neoficiální název)
  • Velká Británie

    Horror Express

  • Španělsko

    Pánico en el Transiberiano

  • angličtina

    Panic in the Trans-Siberian Train

  • Slovensko

    Expres hrôzy

  • Austrálie

    Horror Express

  • Nový Zéland

    Horror Express

  • USA

    Horror Express

  • Kanada

    Horror Express

  • USA

    The Possessor

Horor / Mysteriózní / Sci-Fi

Velká Británie / Španělsko, 1972, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ScreamJay
    *****

    Uhání tmou rychlík mrtvých duší, pomalu z lůna noci ukrajuje, tam kde dávno již hlas nepanuje, kde dávno již jsou mu hluší. Co nejvíc děsí, to jméno nemá, výkřikům ústa němá a hrůza vklána v relikvii oltáře, tolik mrazí mě pohled zlu do tváře. Trocha poezie, bych navodil tu správnou atmosféru dojmům a jen co uvolním gumy, jenž se mi hrůzou stáhla v teplácích, rád se o ně podělím. Dobře, možná trochu nadnesené entrée pro Horror Express, nanejvýš však příznačné pro hodnotu vyprávěného příběhu. Nekonečné kilometry kolejí vedoucích takřka odnikud nikam, všudypřítomný chlad Sibiře, vlak plný lidí, jednoho tajemného, děsivého nákladu a dvou anglických gentlemanů Christophera Lee a Petera Cushinga, partie legend nejenom hororových (které se opět setkaly ve společném filmu, byť už nikoli jako vládce upírů a jeho pronásledovatel). Jak už jsem zmínil, Expres hrůzy má vcelku velmi originální, dobře napsaný příběh, chladně kaskádovitý, prostupující napříč žánry a obohacený o zásadní motiv bělavých očí, který jej tak činí nezapomenutelným. K tomu lze připočíst neopakovatelný, trnitě démonický Leeho pohled a hořkosladký hudební motiv z dílny Johna Cacavase (zvláště jeho „akustická“ vypískávaná verze je malou lahůdkou). Jen tak mimoděk, zjistil jsem jak vkusným doplňkem byla a je beranice, byť teprve po polovině filmu mi došlo, že doktorova pomocnice ji na hlavě nemá, anýbrž že je to účes. Ale to jen na odlehčenou, neboť stejně tak odlehčeně mi přišla i trošku komická figurka v podání Telly Savalase. Shrnutí? Pod rukama Eugenie Martína vzniklo osobité dílko ústící ve strhující, dech beroucí finále, mající všechno kouzlo a upřímnou děsivost hororových filmů sedmdesátých let (emfatické napětí, perfektní herecké výkony, silný námět). Artefakt z pokladnice strašidelných filmů, který by rozhodně neměl uniknout žádnému fanouškovi. [final rate: 85%](1.11.2008)

  • Shadwell
    ***

    Radikální ideologické křídlo zastává názor, že žánry jsou nástroje pro šíření hodnot a idejí americké kapitalistické ideologie, s výjimkou hororů, filmů-noir nebo exploatačních B-filmů, které jsou naopak subverzivní a nabízejí alternativní čtení proti systému. Expres hrůzy jistě hororem je, ovšem žádné dvojité čtení nenabízí, protože celý konflikt zužuje na věčný souboj společnost vs. jedinec aka padoušský mnich „Rasputin“. Jedinec musí být napraven ve prospěch zachování řádu. Souvisí to s konzervativním politickým smýšlením Velké Británie, v níž film vnikl, a s faktem, že my všichni prostě souhlasíme se zobrazováním násilí, které potvrzuje naši verzi světa a odmítáme jako škodlivé nebo nebezpečné obrazy násilí, které ji popírají nebo relativizují. Expres hrůzy může s násilím experimentovat bezostyšně, protože staví na univerzálním náboženském mýtu, který je nabourávám evolucionistickou fosílií a který je třeba vymýtit za jakoukoliv cenu - i za cenu toho, že úzkostlivého diváka překvapí detail mozkové kašičky. Námět samotný je sice dobrý, jen hrozně fórově natočený, pročež laciný a bezcenný, přesně po vzoru italské Argento / Fulci školy, s výjimkou důmyslných ejzenštejnovských prostřihů mezi očima a vlakem v závěru.(2.12.2008)

  • PetrPan
    ****

    Už téměř 40 let od vzniku filmu, 25 let co jsem to viděl poprvé ( a tehdy mě to řádně vyděsilo) a dnes to pořád působí jako kvalitní horor ze staré školy. Stísněné prostředí jedoucího vlaku, netvor z dávných časů ( i když ne tak docela:) a mléčně zakalené oči. Navíc ta tklivá pískaná melodie mi stále zní v uších. A u hororů se nesmí většinou moc přemýšlet, člověk by z toho nic neměl:)(3.11.2011)

  • InJo
    ****

    Skoro neznámá a zapomenutá perla pro snad každého milovníka stylových staromódních napínáků odehrávajících se v uzavřeném prostředí (interiéry vlaku jsou výborně využité). Expres hrůzy je dějově našlapaný béčkový sci-fi horor, jehož zápletka už dnes působí sice trochu omšele, ale minimálně ve své době musela být poměrně originální. Navíc film ani chvíli nenudí a zdobí ho báječná, lehce mysteriózní atmosféra a dva charismatičtí herečtí borci Christopher Lee a Peter Cushing. Malý žánrový poklad, který by byla škoda minout, zvlášť pokud máte hodně v oblibě např. Carpenterovu Věc nebo "vlakové" detektivky... 80 %(6.5.2019)

  • Isherwood
    ****

    Cesta po Transsibiřské magistrále není žádný med i bez toho, aniž by s vámi ve vlaku cestovalo koncentrované zlo, pokud se však proti němu postaví dvojice Christopher Lee & Peter Cushing, bude to souboj lítý. V jednoduché lokaci vlaku jedoucího rozlehlou pustinou, kde vám nikdo nepomůže, se odehrává standardní hororová hra na téma „kdo jedl z mého talířku“, která je však natočena s maximální působivostí. Monstrum je dostatečně děsivé i dnes a i po dějovém zlomu s jednou důležitou likvidací se napětí nevytrácí, ale i nadále se jedná o výtečnou podívanou. Lví podíl na tom mají hlavně všichni herci, působivá je i hudba a taky rudé oči Zla sevřou divákovi hrdlo. A v závěru se pak dostane ke slovu i černý humor v podání Tellyho Savalase, který si svého vodkou napojeného důstojníka opravdu vychutnal. Nepřehlédnutelná stránka v tlusté učebnici hororu.(5.7.2006)

  • - Rozpočet filmu činil 300,000 dolarů (Chatterer)

  • - Film nebyl paradoxně úspěšný ve Španělsku, domovské zemi režiséra Eugenia Martina. (Chatterer)

  • - Natáčelo se v Madridu v letech 1971 - 1972. (Chatterer)