Obsahy(1)
Geniální skladatel Jára Cimrman a jeho opereta. U příležitosti zahájení provozu slavného vídeňského "Riesenradu" byla vypsána soutěž o nejlepší operetu. Odeslal ji také Čech - Jára Cimrman, a to rozmáchlým sedmihodinovým dílem "Proso". Díky své snad jediné záporné vlastnosti - drobnému škudlilství - nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Straussovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si geniální operetní fresku doslova rozebrali. Vědecký tým českých cimrmanologů dokazuje po mnoha desetiletích, že autorem světově proslulých melodií z Netopýrů, Polských krví a mnoha dalších operet je zapomenutý Pojizeřan Cimrman. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
„Moje staré hodiny bijí čtyři hodiny.“ Absolutní rým ukazuje tobě nejvyšší čas k návštěvě Hospody Na mýtince Járy Cimrmana - kde z nebe cyklistické zvonky padají - přepadne-li tě splín, depka, melancholie a jiná potfornost potforná, či „šílenství Žofiino“ Ludvíku, můj jediný příteli. „Bez hosta hospodu neuživíš. A uživíš-li, nepobavíš se. A pobavíš-li se, jen do pláče…“ „Jak jsem šťastna, že Vám ušel plyn“ milý hrabě von Ferdinande Zeppeline. „Zůstaňte a dobře Vám zaplatím.“ „Saprmen, to je smůla. Ještěže jsem vyvázl se zdravou koží.“ Kulhánku číslo 21 - „Vy mé pruhované štěstí!“ „Mám v cestovním vaku turistický oděv – nechcete?“ „Ale jó, klidně. Já sním všechno“ říká „prostý selský sekáček trávy.“ „Široko daleko jen my čtyři. Široko daleko jen my pět. Čtyři. Pět. Jó zpět - PĚT!“ „Spravedlnost nakonec vždycky zvítězí“ pašeráku Gőtzi, zvaný Žížalo! ()
Hra patří zajisté mezi Cimrmanovi skvosty.Výkony hostinského v podání Svěráka jsou supr,Hrabě Vonn Zeppelin alias Čepelka taktéž.Trošišku sem byl smutný z výkonu p.Smoljaka který mi připadal trošičku přiškrcený.Hra mě zas až tak uplně nevtáhla jako třeba Záskok a Švestka.Ale pro objektivitu musím říct že se jedná o dílo nadstandartní. ()
"Na samotě nedaleko Skotského města Glasgow se v chudé rodině srbského vystěhovalce narodil mladičký hrabě Nikolič. Rodiče se před svým bohatým synkem styděli za svou chudobu a tak hrabě Nikolič prožil těžké dětství. Naštěstí otec přišel o celé synkovo jmění tím, že je uložil do místního peněžního ústavu na heslo: Dobro je prisjetiti se da prividno prav put prema cilju predstavja u stvari pravodlivo krivudanje, které zapomněl." Takto začíná děj sedmihodinový Cimrmanovy operetní fresky Proso, jejíž nejlepší části rozkradli a ve svých dílech použili Franz Lehár, Johann Strauss, Imre Kálmán, Oskar Nedbal a Adolf Piskáček. Hanba jim. Naštěstí badatelská práce legendárních doktorů a docentů cimrmanologie z Divadla Járy Cimrmana dokázala odhalit pravdu. A jejich pěvecký i taneční kousky mě baví i děsí zároveň. Prostě kvalita z jiný dimenze. ()
"Cimrman, tento podivuhodný básník, beletrista, dramatik. malíř, filozof, aviatik, pedagog a gynekolog samouk..." Čím víckrát jsem viděl Hospodu na mýtince, tím víc se mi líbí. Přednáška i opereta jsou takřka geniální. Jedna z nejlepších her. Perfektní trio Svěrák, Smoljak a Čepelka. "To je směšné Achacha. To je směšné Achacha." [Viděno naživo] (82 %) ()
Seminář v tomto případě lepší hry; směsice geniálních hlášek, c. k. popkultury pro p. t. inteligentní publikum a vulgárních narážek tentokrát (nebo spíš „ještě“, jde o jednu z nejstarších her DJC) vychýlena značně ve prospěch toho posledního a navíc, bavíme se tu o TV záznamu ze sedmadevadesátého, který je oproti o dvacet let starší gramofonové nahrávce přece jen postižený ztrátou energie, mírnou rutinou i vymizením předpřevratového spiklenectví s publikem v sále. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (23)
- Ladislav Smoljak, který na tomto záznamu hraje vězně Aloise Kulhánka, se v roce 2007 sám přeobsadil do role Hraběte Zeppelina, aby měl kdo alternovat Miloně Čepelku poté, co Pavel Vondruška v této hře přestal hrát. Po něm roli Aloise Kulhánka zdělil Petr Reidinger. (mnaucz)
- Během hry ani jednou nezazní celé jméno vězně Kulhánka. Podle divadelních programů je jeho celé jméno Alois Kulhánek. (mnaucz)
- Tento záznam hry Hospoda na Mýtince byl natočen v době, když už se doprovodná hudba z pásku zpomalila. Je to samozřejmě kvůli tomu, že aktérům již rychlý záznam hudby ujížděl a bylo nutné ho zpomalit. Porovnat to lze na 4. záznamech. Je dobré si všímat i roků, kdy záznam vznikl. V představení „Cimrman sobě“ (1991) je pásek z původní rychlostí. Na této verzi (1997) je pásek mírně zpomalen. V představení „Ze hry do hry“ (2007) je pásek celkem značně zpomalený. A v představení „Psaní do nebe“ (2017) je zpomalení asi nejznačnější. (mnaucz)
Reklama