Reklama

Reklama

Melinda a Melinda

  • USA Melinda and Melinda (více)
Trailer

Obsahy(1)

Zápletka ve filmu MELINDA A MELINDA se objeví v úvodní filmové scéně, ve které si jednoho deštivého večera čtyři sofistikovaní Newyorčané dopřávají večeři v restauraci. Anekdota vyprovokuje diskusi mezi spisovateli Maxem (Larry Pine) a Sy (Wallace Shawn) o dvojí povaze lidského dramatu, symbolizovaného komedií/tragédií. Nakonec se rozvinou dva příběhy - komický a dramatický - oba soustředěné kolem trochu záhadné ženy jménem Melinda. Ve filmu defilují všechna obvyklá Allenova témata - křehkost lásky, manželská nevěra, sofistikovaná romance, neschopnost komunikace. Jak ve filmu říká jedna z postav: "Je malomyslný, zoufalý, má sebevražedné sklony. Všechny komické prvky jsou přítomny."

"Je to něco, co se mi v mých filmech stává často. Často mohou být vyprávěny komicky nebo dramaticky, a já se většinou přikloním ke komickému pojetí," říká Woody Allen. "Ale někdy můžete příběh vyprávět a přitom ho pojmout oběma způsoby."

Podle vlastních slov má scénárista/režisér Woody Allen mnohem víc filmových nápadů než může vůbec natočit. Koncept na MELINDU A MELINDU byl jen jedním z mnoha, o kterých v posledních letech průběžně přemýšlel, ale byl jeden z nejzajímavějších. V tomto filmu jeden z nejslavnějších režisérů posledních třiceti let zkoumá svůj nejoblíbenější terén - osobní boje s morálkou, identitou, intimitou, žárlivostí a rozmary romantické lásky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (117)

bloom 

všechny recenze uživatele

"Nevěřil bych, že republikánka může být tak sexy." Už dlouho jsou slyšet hlasy tvrdící, že už nějakou dobu prochází Woody Allen tvůrčí krizí. Začalo to u Darebáčku a od té doby si vždycky ty hlasy rýpnou (až na Match point), že Woodymu dochází dech. Mně to tak tedy vůbec nepřijde, z té poslední řady filmů mi jenom trochu nesedlo Cokoliv, ale jinak jsou mi ty filmy sympatické a drží si svůj styl. Když Woody natočí žánrový film, tak se strhne kritika, že by měl zůstat u svých vztahových propletenců a když se k nim vrátí, tak se všichni ozvou, že svá předchozí díla už nedožene. Melinda a Melinda nepřináší nic nového, ani nemá tolik přehnané ambice. Sice chvilku trvá než si zvyknete na vyprávění na přeskáčku a hranice mezi komedií a tragédií v druhé půlce začnou mizet, ale musím říci, že právě vzniklý tragikomický tón mi připomněl Hanu a její sestry. Scénář napsal Allen za měsíc, je to někdy trochu znát a uznávám, že dramatická linie později trochu nudí, ale to protože nemá Willa Ferrella. Jako náhrada za Woodyho se tedy opravdu vyvedl, nikde jinde jsem ho neviděl tak umírněného a díky němu se tam taky v několika momentech mihne Steve Carell. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

To paralelní vyprávění jednoho příběhu ze dvou perspektiv, respektive ve dvou odlišných verzích, je asi filmařsky zajímavé a opět potvrzuje, že Allenova kreativita měla vždy bezedné zdroje, nicméně přesto si vlastně nejsem jistý, jestli se mi to líbilo nebo ne. Už ta výchozí nepravděpodobná situace (respektive rámování celého filmu metodou příběhu v příběhu) mě poněkud iritovala, protože si nedovedu představit, že by si někdo u večeře dokázal takto odvyprávět souvislý příběh (a ještě u toho vést  hlubokomyslné diskuse o tom, zda je podstata života tragická nebo komická), a považuji to pouze za tradiční literární techniku (Dekameron, Canterburské povídky), kterou si zde Allen jen vypůjčil a o kterou vlastně zas tak nejde, protože stěžejní je zde využití jedné postavy - ztvárněné stejnou herečkou - ve dvou odlišných příbězích, z nichž jeden má být tragický a druhý komický. Osobně by mi to takto napsané bez znalosti filmu asi přišlo jako docela působivý nápad, ale v tomto konkrétním zpracování musím říct, že mi to přišlo bohužel divácky docela odtažité, a osobně jsem se dost ztrácel v té změti postav (k obsazení ale výtky nemám, vadil mi tam snad jen krajně nesympatický zjev Brooke Smith), jejich nezapamatovatelných jménech a nepřehledných motivacích - dokonce jsem měl problém se vůbec orientovat v tom, zda zrovna sleduji komickou nebo tragickou část (!), což je možná moje chyba, ale fakt je ten, že film to svému divákovi skutečně nijak neulehčuje. A když si člověk odmyslí všechny ty blbinky s formální stránkou, zůstanou mu vlastně jen notoricky známé Allenovy motivy, servírované zde ve stopadesáté variaci, což se někomu může stále líbit, ale mně osobně to v tomto případě spíše jen nudilo, a vybavovaly se mi jiné Allenovy filmy, které osobně považuji za zdařilejší. Titulní postava mi navíc nebyla moc sympatická a už jsem u Allena zažil mnohem hezčí herečky v hlavní roli, takže hlavně to srovnání s jinými Allenovými filmy je pro mě asi hlavním zdrojem přesvědčení, že už jsem od něj prostě viděl lepší věci, byť možná odvyprávěné zcela konvenčně. ()

Reklama

swed 

všechny recenze uživatele

Nedá se říct, že se jedná o špatný snímek, "Melinda a Melinda" je spíš nevýrazné dílko, něco mezi filmovou hříčkou (málo nápaditou) a vztahovou tragikomedií (bez účinného dopadu). Filmu by prospěla důkladnější péče, takhle totiž působí jako narychlo spíchnutý hybrid, kterému se nikdo neměl čas věnovat. Možná to zná příliš kriticky, ale je to dáno tím, že od Allena jsem si navykl na vyšší úroveň. Neříkám, že film není koukatelný (tedy až na k uzoufání nudnou úvodní scénu s večeří), obě poloviny mají své vrcholy a solidní herecké výkony (Radha Mitchell, Will Ferrell), ale ruku na srdce: Proč dávat přednost tomuto filmu, když existují obdobné a výrazně povedenější "Zločiny a poklesky"? 6/10 ()

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Už jen čekám, až bude sám mistr požádán některou z jihoamerických produkcí, jestli by jim nenatočil nějakou tu telenovelu. Ne, tak špatně samozřejmě Woody Allen skončit nemůže, ale zrovna Melinda a Melinda se dá považovat za takovou humornou a milou telenovelu pro náročnější. Vzhledem k tomu, jak jsem hodnotil některá Woodyho povedenější díla, musím dát jen za tři. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Melindě a Melindě předcházející "Cokoliv" se mi zdálo podstatně nápaditější (zato Cokoliv předcházející Hollywood v koncích byl hodně slabý) - tento film tedy hodnotím jako Allenův průměr v rámci posledních několika let (ale jednoznačný podprůměr v porovnání s jeho tvorbou celoživotní) . Základní idea filmu (spor dvou dramatiků o to, zda je život spíš komický nebo tragický) je skvělá, ve výsledku mě však "tragická část" příběhu moc nebavila, a také měla nulovou pointu. Zato "část komediální" se nesla přesně v tom duchu, v jakém mám Allena rád - v zásadě je to zase o sarkastickém bojácném neurotikovi bojujícím o srdce jedné dámy - Woody však toto provařené téma dokáže pojmout vždy nějak invenčně, a tento film není vyjímkou. Konstantně se šklebící Will Ferrel v roli allenovského hrdiny obstál opravdu slušně - leč nedá se nic dělat, nejlepším allenovským hrdinou je stále Allen sám. Nebo aspoň byl. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (5)

  • V snímke sa mal objaviť Robert Downey Jr., no nakoniec si Woody Allen musel poradiť bez neho, pretože hercova poistka bola po neslávnej minulosti príliš drahá. (classic)
  • Radha Mitchell byla v průběhu natáčení jediná, kdo měl k dispozici scénář celého filmu. Její kolegové znali jen scény, v nichž vystupovali. (formelin)
  • Woody Allen měl napsaný scénář za měsíc. (formelin)

Související novinky

Allen mění herce

Allen mění herce

01.09.2015

Co rok to film. Woody Allen nemění svoje návyky už pár desetiletí a zatím to vypadá, že u nich zůstane i do budoucna. Jeho letošní film, Iracionální muž, šel do českých kin 30. července 2015. A… (více)

Reklama

Reklama