Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mozart se stal protagonistou mnoha filmů, avšak režisérka Věra Chytilová se jeho životopisu přidržuje velice volně - především jeho pražské pobyty zasadila do současných reálií. Rychle si zvykneme, že rokokově kostýmované postavy i honosné kočáry se pohybují na pozadí běžného automobilového provozu. Rozverný skladatel (Milan Šteindler) se tu chová jak nedospělé děcko, vybavené ovšem bystrým pozorovacím talentem i prostořekou výřečností. Dokonce tu nechybí ani pověstný svůdník Casanova (Miloš Kopecký), vybavený navíc věšteckým talentem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (19)

Paddy11 

všechny recenze uživatele

Tenhle film moc lidí nezná, možná je to škoda. Určitě skrývá spousty záměrně absurdních scén, která splývají s vrtkkavou kamereou. Vnímám tam podpis paní Chytilové a zároveň tak i vtip a dovoluji si napsat, že pozoruji i charakter záměru. Ale pro běžného diváka je to nabízeno jako viditelná absurdita, což vede k tomu, že je to něčím neoslovuje. Dávám dvě hvězdy i když si myslím, že bych mohl být mírnější a mohl bych přidat o jednu hvězdu navíc, ale nakonec si myslím, že třemi hvězdami ohodnotím zdařilejší filmy. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Mí Pražané mi rozumějí, to je sklepácká skopičina pod dirigentskou taktovkou Chytilové. Mozartovy pobyty v Praze jako výchozí bod sklepácké ztřeštěnosti, s níž vzdávají vlastní, osobitě odlehčenější poctu jednak Mozartově hudbě, jednak Praze i s jejími neřestmi. Chytilová rozverně pojaté prožitky Mozarta vkládá bez zábran do živoucího ruchu kamenných pražských ulic (byť ani tam nejsou nijak ušetřeni stylizování), čímž veškeré to rejdování splňuje performativní ráz sklepácké estetiky umění. Ostatně, tento styl humoru byl pro danou dobu příznačný a poměrně příhodně charakterizuje také náladu devadesátých let. Hlavním objektem zájmu je Wolfgang Amadeus Mozart (Milan Šteindler v dobré formě), jako životem bavící se a po krásách života lačný floutek, skládající jen mimochodem rovněž skvostnou hudbu. Z dalších rolí zaujmou sice již zestárlý, avšak stále charismatický svůdce Giacomo Casanova (Miloš Kopecký), na zdárnou a ničím nerušenou korunovaci dohlížející šlechtic (Tomáš Hanák), z Mozartova přístupu nervní ředitel divadla Guardassoni (Bronislav Poloczek), múza a hostitelka Mozarta Josefina Dušková (Lenka Loubalová), její klidný manžel (Miloslav Mejzlík), spíše s mužem nespokojená Constance (Chytilové dcerka Tereza Kučerová), nebo pěvci v Don Giovannim (Ladislav Mlejnek a Eduard Klezla). Mí Pražané mi rozumějí je film k pobavení ve stylu a ve stylizaci dobové zábavy sklepáckých rejdů. Svěží dílko. ()

Reklama

quixote 

všechny recenze uživatele

Myslím, že nesmrtelný hudební génius a "naše paní" režisérka se v tomto dílku zcela minuli. Pár slušných nápadů, ale jinak levně působící, jakoby narychlo ušitá féerie. M.Šteindler se jistě snažil, co mohl (dokonce na Klárově skočil do špinavých vod vltavských! fuj!), ale ani to příliš nepomohlo. Někdy bych se na film podíval znovu, ale zdá se zmizel v propadlišti dějin... ()

derryl 

všechny recenze uživatele

Copak tím paní režisérka Chytilová chtěla říci? Je to přece jenom o Mozartovi, kterému Pražené rozumějí, ale paní režisérce asi Pražané nerozumějí a přesto se na film dívají a zkoušejí pochopit tuto parodii na všechno mozartovské a právě proto pražské snažení. Musím říct, že se mi pohled Věry Chytilové líbí a jako vhled do života Mozarta mi to naprosto stačí... Víc jsem ani po filmu nechtěl. ()

Peabody 

všechny recenze uživatele

podruhé do stejné řeky nevstoupíš, jak pravil kdysi Herakleitos (to jsem náhodou nedávno hledal, jinak to nevím :-)). Takže spolupráce se Sklepem, která nám dala Kopytem sem, vynikající film, tentokrát nevyplodila nic. Prostě slabota. Už si na sebe možná zvykli a nejiskří to mezi nimi, ale spíše bych řekl, že to byl nějaký momentální nápad na hromadou peněz. Nikdo nemyslel a všichni se na to vrhli a velice si užívali natáčení, bavili se a mysleli, že všichni lidi jedou na jejich vlně a že nadšeně uvítají každou pitomost. No nestalo se. . Ten bod dávám za pana Brabce a jeho kameru, jinak je to odpad. ()

Zajímavosti (2)

  • Ve scéně, kdy Constance (Tereza Kučerová) kojí miminko, pije dítě docela věrohodně. Tou dobou totiž skutečně Tereza porodila dceru. (hippyman)
  • "Mí pražané mi rozumějí" byl citát, který byl přisuzován Wolfgangu Amadeovi Mozartovi údajně po premiéře "Dona Giovanniho" v Praze. Údajně však větu nikdy nevyřkl. (Luky-7)

Reklama

Reklama