poster

Praha - neklidné srdce Evropy

  • anglický

    Prague: The Restless Heart of Europe

Dokumentární

Československo / Itálie, 1984, 59 min

Scénář:

Věra Chytilová

Kamera:

Jan Malíř
  • SeanLSD
    ****

    To, čo mi spočiatku pripadalo ako epileptická séria pohyblivých pohľadníc zo starej i novej Prahy, som veľmi rýchlo začal brať ako výstižnú a obsažnú esej o vzťahu trvácnosti a pominuteľnosti a zároveň ako formálne dokonalé vyjadrenie pocitu človeka, ktorého oko, fascinované krásou, nevie kam skôr zaostriť a ktorého myšlienky sú rozlietané v priestore aj čase. Vzhľadom na dobu vzniku je veľkým plusom aj skutočnosť, že režisérka nerobila takmer nijaké oslavné ústupky režimu, ktorý práve vládol, a keďže si nemohla dovoliť ani kritiku, iba ho automaticky včlenila do večného kolobehu ľudských dejín, triumfov ducha na jednej, a obmedzenosti na druhej strane.(11.3.2008)

  • Radko
    ***

    Dokument z rádu "iných". Rýchle strihy, obrazové seky a zrýchlený pohyb miestami pripomenuli Panelstory. Ako Ariadnina niť sa dokumentom tiahne apel na potrebu kontinuity vedomia dejín. Keby som len sakra vedel, že čo to - okrem pateticky prednesenej frázy - vlastne obnáša. Asi, že históriu je dobré poznať, Ach, aha, naozaj? No to by som veru nebol vedel. Pohľad na Prahu rôznych období ako neustále prelínanie obrazov súčasnosti a minulusti, inscenovaných scén. záberov z filmov a divadelných predstavení. História sťaby komédia, dráma, tragédia i fraška. Dejinná hra. Pateticko-filozofická oslava mesta storočiami plnými krvi, zlyhaní, pádov, ale aj vzletov. Osvietensko-mozartovsky napudrovaná avantgarda. Kudrlinky obrazu a hudby tlmené vznešeným sprievodným slovom vytvárajú obraz Prahy, ako štatistu dejín, pomedzi ktorého telo sa hekticky preháňajú ľudia, vozy, pozostalosti.(19.10.2012)

  • LeoH
    ****

    Chytilka a Ripellino byli dva lidé, u nichž jsem jako u jediných kdy našel vyjádřené a pojmenované pocity, které ve mně Praha vyvolává. Dějiny se valí… Někde tam pořád jsou, i tenkrát v osmdesátých, kdy prýštily zpod rozpraskaných omítek a děrami po chybějících dlažebních kostkách, i dnes, schované pod opravenými chodníky a vrstvami ochranných nátěrů. Na tyhle věci je třeba autorů, kteří se nebojí trochy patosu, a to tenkrát Chytilová ještě byla. Díky ČT, že tenhle unikátní, nervní, sugestivní kousek loni po letech připomenula. Zároveň se ukázalo, že toho manýrismu je přece jen trošku přes mou dnešní míru, kolo dějin se pootáčí a nezbytnost vědomí souvislostí se vzývá přece jen až příliš zhusta, takže za plný počet to nakonec nebude.(22.9.2013)

  • Karrfik
    ****

    Musí se vidět. Možná i vícekrát. Napoprvé je to pro normálního smrtelníka moc rychlé. Ale stojí to za to! Jak zde někdo zmiňoval, že jde o "nejlepší film od Chytilové podle hodnocení na ČSFD", tak to trochu popletl. Jedná se o dokument, vynikající dokument. Jako bonus excelentní komentář p. Miroslava Macháčka...(7.10.2010)

  • troufalka
    *****

    Mám ráda Prahu. Mám ráda výtvarné umění. To měla ráda i paní režisérka. Na filmu je to dostatečně patrné. Ale přiznám se, že sledování dokumentu s multifokálními brýlemi bylo poněkud obtížné. Švenk kamerou byl často tak rychlý, že mě po chvíli začaly bolet oči. Nicméně působivé. Ocenila jsem prolínání současnosti s historickými záběry i starými dokumenty. Pan Malíř se asi dost naběhal. :o) Ale výsledek za to rozhodně stojí.(14.3.2014)

  • - Film vznikl pro zamýšlený italský cyklus Hlavní kulturní centra Evropy produkovaný společností Transfilm Roma, nakonec se ale celá série nerealizovala a vzniklo jen pár snímků. (BoredSeal)

  • - Na konci finálního sestřihu měl film pořád dvě hodiny, ale zakázka zněla jen na jednu. Kvůli tomu padlo za oběť několik pasáží (po zásahu například po bitvě u Lipan následuje rovnou oproti původnímu záměru Bílá hora). (BoredSeal)

  • - Na dokumentu se začalo pracovat v roce 1984, českou premiéru měl až v roce 1987 a v Československé televizi se poprvé objevil až během takzvaného Palachova týdne v lednu 1989. (BoredSeal)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace