Režie:
Wes AndersonKamera:
Robert D. YeomanHudba:
Mark MothersbaughHrají:
Gene Hackman, Anjelica Huston, Gwyneth Paltrow, Ben Stiller, Luke Wilson, Owen Wilson, Bill Murray, Danny Glover, Andrew Wilson, Alec Baldwin, Jonah Meyerson (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Royal Tenenbaum a jeho žena Etheline žijí se svými dvěma syny a adoptivní dcerou ve velkém domě na Manhattanu a zdá se, že rodině vůbec nic nechybí. Ovšem jen do té chvíle, kdy Royal, velký milovník žen a života, rodinu opustí. To se stalo před dvaadvaceti lety. Teď je Royal bez peněz, a tak si vymyslí smrtelnou nemoc a apeluje na soucit svých bližních. Horší okamžik si ale pro svůj návrat vybrat nemohl. Etheline právě dostala seriózní nabídku k sňatku a již dospělé děti mají dost starostí samy se sebou... Proslulý filmový solitér Wes Anderson rozdělil děj filmu do jednotlivých kapitol, mapujících etapy života Tenenbaumových. Jde mu nejen o Royalovo pozdní prozření, ale i o reakci ostatních členů rodiny, protože návrat nezdárného otce vyvolává léta zasuté vzpomínky a traumata. Příběh nabitý břitkými dialogy a melancholickým humorem umocňují výrazná výtvarná stránka filmu a výborné herecké výkony. Ostatně Gene Hackman si za své ztvárnění svérázné hlavy rodiny odnesl prestižní Zlatý glóbus. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
Zpočátku jsem se v tomto příběhu ztrácel a obával se, jestli jsem vybral dobře. To byl však pouze prolog, který uvede v krátkém čase tuto netradiční rodinu. Film pak zpomalý a zaměří se na postavy ve filmu, jejich příběh a pohnutky. Jejich perličky, které tam na jejich dně jsou. Někdy ten život, přesněji svůj příběh miluju, tyhle prchavé okamžiky přicházejí většinou z nějakého důvodu, že se třeba něco vydařilo. Někdy však přijdou naprosto nečekaně, jako když se hlavní hrdina podívá na kančí hlavu v kumbále, která mu zřejmě něco hezkého připomíná. Usměje se. V takovém příjemném okamžiku (někdy) pohlížím na sebe a na svou cestu tímto nečitelným světem jakoby z vnějšku, téměř jako bych byl součástí filmu. Tento Andersenův film považuji za jedno z nejlepších uměleckých přiblížení tomu pocitu z bytí, který se tu snažím popsat. Tento film je blízko našim příběhům, a to nemusíte mít s rodinnými osudy v tomto filmu pranic společného. ()
Typický představitel cyklu „smart cinema". Výstřední postavy, sarkastický humor, ironický pohled na tradiční rodinné hodnoty, dysfunkční rodinné vztahy, epizodická struktura. Neboť jde zároveň o film Wese Andersona, je epizodičnost zvýrazněna dělením do kapitol (plus prolog a epilog), kompozice připomínají obrazy (tableaux shots), z nichž každý lze pro jejich vypiplaný design a množství vtípků v mizanscéně rozebírat mnoho minut, geometricky přesné pohyby kamery se střídají se „spontánními" sekvencemi snímanými ruční kamerou (podobně vedle sebe Anderson staví scény jako z grotesky a realistické násilí, v jehož důsledku jde skutečně o život), citují se zde slavné filmy, v podkresu neustále zní zpola vážně využívané skladby známých hudebníků a děti se mnohdy chovají dospěleji než dospělí. Celkem bych souhlasil s názorem, že jde o Andersonův film s největší vypovídací hodnotou, protože v něm režisérovo hračičkovství nezastiňuje vážná témata, o kterých pojednává. Osobně si každopádně myslím, že se jako režisér doopravdy „našel" až v Životě pod vodou. 80% Zajímavé komentáře: Aquarius, Callas, wipeout, Martass21 ()
Wes Anderson je režisér, ktorý točí filmy pre....pre niekoho iného, ako som ja. Po siedmych rokoch si pamätám z filmu to, čo na druhý deň po jeho vzhliadnutí, čiže skoro nič. Divný humor, ktorý docenia možno skoršie ročníky alebo ľudia, ktorí so sebou nosia a užívajú "menšie ako malé množstvo". Najviac sa mi páčil Andersonov debut. V rodinke zaujme plejáda hollywoodskych hviezd a megahviezd, len nechápem, čím ich Andersom presvedčil. Možno sa časom naladím....čierny adidas je prvá lastovička.... ()
H: "Nemyslím, že si kretén, Royal. Vieš, si len taký malý skurvysyn. R: No, tak toho si moc vážim." :-)_______Nebudem rozpitvávať povrchnosť a aroganciu zopár užívateľov, ktorým na uspokojenie stačí niekoľko bez(po)hlav(n)ých inzultácií typu "skoro odpad" alebo triviálne vyrieknutie otázky: "Čo tým chcel autor povedať". Byť tu diskusný krúžok, tak sa možno pustím do hájenia hradieb W.A., ale ten tu nie je a preto si vyhradzujem aspoň 101 riadkov na vyjadrenie môjho šifrovaného názoru. Ď._______Vrcholne senzačné. Nadpozemsky vznešená-nenapodobiteľne parodizovaná dráma na čudácke rodiny, v ktorých prevládajú rozbroje nad radosťami, ale-ako je už známe (napríklad) z juhoamerických telenoviel-nastávajú aj chvíľky kedy štastie nahradzuje smútok. Tenenbaumovci sa tomuto nepísanému pravidlu dostatočne približujú, i keď presne zadefinovať rozhárané citové väzby a ich generačnú evolúciu by bolo takmer nerealizovateľné. Skoro každý člen "kráľovského" rodokmeňa je totižto absolutistický živel (a to vrátane nevlastnej sestry, kamaráta "od vedľa", nadaného dyslektika, vyslúžilého spisovateľa či sluhu-informátora, pozn. úžasné vedenie fajnových hercov), ktorého rozkošne strelené a zároveň úsporné správanie by vopred neodhadol ani renomovaný meteorológ. (Teraz mám nutkanie vykonať menšiu zoznamovačku s prazvláštnymi, no ohromne fascinujúcimi charakteristickými črtami učinkujúcich, ale neurobím to, pretože by som ochudzoval o nenahraditeľný moment prekvapenia a to by nebolo fér.) Horko-sladké rozprávanie rozdelené do prológu, epilógu, 6 kapitol je sprevádzané literárnim "voice-overom", ktorý komentuje, vysvetľuje a dodáva svedčne spísanému scenáru-ktorý je už mimochodom sám o sebe maškrtou-patričné grády. Prvoradou devízou rozdrobeného syžetu sa stávajú neidentifikovateľné vibrácie plné melanchólie, "presušeného" žartu a kamennej apatickosti, ktoré cez vypointované konverzácie ústia do polôh pitoreskného absurdna. Typická "freak" poetika W.A., z ktorej možno poberať potechu vo forme magnetických zmiešaných pocitov. Ide v podstate o taký menší-väčší výsmech tým univerzálnym rádoby bavičským komédiam a slzopudným rádoby cituplným dojákom, ktoré sa opierajú o 100x omielanú (komercionalizovanú) omáčku alebo sa snažia servírovať "cool"/"crazy"/"Cameron" výstupy, ale pritom sa ani zďaleka nemôžu pýšiť nosnou dávkou invenčnosti, formálnej vypracovanosti či prevelice potrebnej úprimnosti ako tuto "Royal Tenenbaums". Čo sa týka montáže záberov a práce s mizanscénou je na mieste poznamenať, že to čo bolo symptomatické pre "Life Aquatic" má tu husto zapustené korene. Prevažuje statično, základom sú nonšalantné jazdy, vertikálne pohľady, a takisto detailné nájazdy na osoby/tváre. Zjavné sú stredovo vycentrované kompozície obrazu, v ktorých opäť vynikáju spomaľované úseky, šalamúnske šatstvo postáv, no a sekundové paužičky v podobe časopisových/knižných/plagátových obalov zabodujú snáď u každého. Svojrázny celok potom ešte dotvára diegetický pesničkový "soundtrack" od Marka Mothersbaugha, ktorého vychytený výber "passion" nahrávok slúži ako nástroj na reprodukciu skrytých indícií v druhom pláne._______"Taká zvláštna rodinka" znamená pre podpornú základňu W.A. obrovskú odmenu plnú zábavnej nadsadenosti, vážnej výstrednosti a trúchlodumného krásna. Ak existuje niekto, komu prináleží prezývka "žánrový maliar", tak je to práve W.A., pretože ako jeden z mála vie "namaľovať" a synkretizovať žánrové zákonitosti tak, aby výsledný dojem nebol trápny, nudný a ani tuctový, ba naopak všestranne skvostný. Preto vyhlasujem sviatočné oznámenie: "Amerika má klenot, klenot menom Wes Anderson". () (méně) (více)
Zvláštna rodinka, ale film ešte zvláštnejší. S nálepkou komédia, ale nie je tu jeden jediný moment, kde by sa človek zasmial a to tu hrá Stiller a Wilson. Wes Anderson je proste jeden z najväčších podivínov na režisérskej stoličke a nechápem, že mu to vychádza. Ešte aj takto zohyzdiť Gwyneth, to je normálne na kriminál. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (27)
- Scény na lodi s Richiem se natáčely na americké lodi Kings Pointer na Long Islandu. (HellFire)
- Ve scéně, kdy je Margot (Gwyneth Paltrow) useknuta část prstu, drží do poslední chvíle špalek levou roku, při střihu těsně před seknutím sekyrou ho však má v pravé ruce. (hansel97)
- Scéna, kdy Richie rozbije rukou skleněnou destičku, nebyla ve scénáři. (HellFire)
Reklama