poster

Osudová sázka

  • Česko

    Buffalo '66

  • USA

    Buffalo '66

  • Slovensko

    Osudová stávka

Komedie / Drama / Krimi / Romantický

USA / Kanada, 1998, 105 min

Režie:

Vincent Gallo

Scénář:

Vincent Gallo

Kamera:

Lance Acord

Hudba:

Vincent Gallo

Střih:

Curtiss Clayton

Scénografie:

Gideon Ponte

Kostýmy:

Alexis Scott
(další profese)
  • JASON_X
    *****

    Excelentní excentrický narcis Vincent Gallo v roli losera a outsidera, který jako by vypadl z nějakého Kaurismäkiho filmu. Možná o jednu hvězdu nadhodnocuju, ale tenhle skvostný minimalistický film mi skvěle sedl do nálady. Máte-li v oblibě svéráznou poetiku již zmíněného finského režiséra, tohle se vám zaručeně bude líbit!(11.4.2013)

  • vincent
    *****

    Čím to je, že filmy, ktoré sa zvyknú nazývať nezávislými na mňa pôsobia ľudsky? Gallo u mňa zabodoval na 100%. Tento film som náhodou našiel na jednej slovenskej komerčnej stanici o jednej po polnoci. Už na prvý pohľad sa mi zdalo, že to môže byť zaujímavé, ale bolo toho oveľa viac. Gallo je sám o sebe zaujímavý týpek, ktorého výkony by som možno tak trochu mohol prirovnať k herectvu Toma Waitsa. Výborné bolo aj to, že sa mu podarilo zohnať do castingu aj ostatných výborných hercov. Zahrať priemerných, navonok ničím zaujímavých ľudí je omnoho ťažšie ako dopredu vyprofilované klasické filmové charaktery. Samotný príbeh na mňa pôsobí veľmi ľudsky. Balancuje na hranici komédie a drámy, avšak je plný aj psychológie vyjadrovanej bez slov. Postavy sa pohybujú vo svete, kde len predstierajú, že všetko je ako má byť. Či je to už klamanie o väzení, hranie sa rodičov na rodičov (vynikajúca Anjelica Huston) alebo lož o priateľke. Postavy sú osamotené i keď nežijú samy. Nie sú schopné vzájomnej komunikácie i keď sa medzi sebou rozprávajú. Ulice sú prázdne, slnko nesvieti a zlepšenie je v nedohľadne. Prvotný vplyv na zmenu správania a postojov hlavnej postavy nemajú priatelia ani rodina, ale reklamný bilboard. Do poslednej chvíle čakáme, ako sa samotný príbeh skončí i keď spôsob rozpávania je okrem flashbackov a záverečného "flashbacku" vlastne priamočiary. Zaujímavý sa mi zdal tiež spôsob snímania kamerou (hlavne "rozhovor" za stolom s rodičmi), ktorá sa pohybovala okolo diania v akýchsi 90 stupňových obratoch alebo vďaka jej statickosti sa stávalo to, že postava vystúpila zo záberu, či bola doň vsadená zvláštnym spôsobom (telefonické rozhovory Gallovej postavy s "Hňupom"). Dobrý bol aj výber hudby, exteriéry a interiéry alebo aj také maličkosti ako Gallova chôdza, či jeho červené topánky :). Filmu nozaj nie je čo vytknúť a patrí do skupiny filmov, ktoré vás prekvapia v čase, keď máte pocit, že už vás len málo čo môže nadchnúť. Neviem, či by som film zaradil medzi najlepšie, ktoré som kedy videl, určite však patrí medzi najzaujímavejšie.(30.1.2007)

  • Othello
    ***

    To jsou věci. Buffalo '66 v lecčem naplňuje pejorativní obsah pojmu "filmový art", a to zejména tím, jak si podpírá příběh na základě naprosto nesmyslných, atypických a neuvěřitelných situací a motivací, jen aby byl. Nad vodou to ale drží hlavně kamera, jistá poťouchlost a naprosto bravurní, geniální konec, který mě pobavil, potěšil a stimuloval jak v poslední době máloco. Možná tomu i dopomáhá fakt, že Vincent Gallo hrál fakt sám sebe. No považte, po dokončení filmu řekl o kameramanovi Lance Acordovi, že jenom mačkal tlačítka, je to člověk bez nápadů, jakékoli estetické vize a v zásadě všechna uznání ke kameře by měla směřovat k režisérovi. Kameraman se ostatně měnil ještě předtím, za kameru se chtěl postavit sám Gallo, ale studio bylo proti. O Christině Ricci prohlásil, že je bezduchá loutka a hubu si otevřel i na Angelicu Huston, kterou vinil z neúspěchu filmu na Cannes. Zároveň během natáčení trval na využití 35 mm poloprůhledného filmu (jaké byly například diapozitivy), ačkoli si nezjistil, zdali ještě jsou někde schopný tento film vyvolat. V neposlední řadě využíval filmový rozpočet asi jako Tommy Wiseau - z 1,5 milionového celkového budgetu vyhodil 20 táců jen za paruku pro Angelicu Huston a 100 litrů musel přinést v hotovosti v papírovém sáčku Mickeymu Rourkovi (jež byl tehdy na naprostém dně) za jeho minutu a půl dlouhé posezení před kamerou. Gallovi se nakonec podařilo naplnit svou uměleckou míru svým dalším kusem Brown Bunny, kde přesvědčil svou tehdejší přítelkyni (a úžasnou herečku) Chloe Sevigny k nepředstírané on-shoot felaci, kterou zařadil do filmu a tím ji na dlouhá léta úplně odepsal z herecké asociace, což znamená téměř ze světa filmu. V jeho komplikované filmařské historii se tak alespoň ona stala jediným členem štábu, se kterým kdy byl spokojen.(30.7.2018)

  • MartinNDL
    *****

    Je to tak trochu veřejný přiznání své úchylnosti, ale je fér napsat, že jsem již po několikátý v životě a tentokrát obzvlášť cítil určitou míru souznění v Vincentem Gallem. Je téměř nepochybné, že jde o skvělého a invenčního filmaře a přirovnání k Jarmushovi není úplně mimo mísu. Osudová sázka může zprvu vypadat jako samoúčelná a nudná macho masturbace, ale při troše trpělivosti se prokoukáte k velmi křehké a citlivé zpovědi osamoceného dospívajícího muže. Oba dva (Vinc i Christí) hrají bezvadně, ve filmu se nikam nespěchá a spousta slov je nahrazena pohledy a doteky. Až se nebudete příště moci vychcat, zkuste zahodit přetvářku a dejte šanci životu. Postava otce a závěrečná scéna v klubu velmi skvělé.(23.9.2014)

  • gudaulin
    ****

    Sympatické a především silné herecké obsazení vévodí tomuto nezávislému filmu s hrdinou coby nevyrovnaným smolařským ztroskotancem, na kterého se usměje štěstí, když se bezhlavě řítí do dalšího průšvihu. Je to lidské, bez velkých gest, bombastických triků a dynamické akce. Na podobné snímky se shání peníze ve velkých studiích obtížně a Gallo se svojí pověstí nevypočitatelného tvůrce by je tam našel ještě hůř. Případ filmu, který je založen na dialozích a civilním, nenápadném herectví, které spolu s použitou hudbou a snímáním kamery vytváří zvláštní atmosféru filmu. Celkový dojem 80 %.(1.1.2008)

  • - Tanec, který tančí Christina Ricci, si navrhala sama Christina. (newpage)

  • - Jako hlavní místo, kde se natáčely exteriéry, použil Vincent Gallo dům svých rodičů v Buffalu. (Witta)

  • - Vincent Gallo kromě režie napsal i hudbu. (Witta)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace