Režie:
Martin GabelScénář:
Leonardo BercoviciKamera:
Hal MohrHudba:
Daniele AmfitheatrofHrají:
Robert Cummings, Susan Hayward, Agnes Moorehead, Joan Lorring, Eduardo Ciannelli, John Archer, Frank Puglia, Minerva Urecal, William Edmunds, Donna Martell (více)Obsahy(1)
Novinář z New Yorku odjíždí do Benátek vyhledat ztracené milostné dopisy básníka Jeffreyho Ashtona, který záhadně zmizel. Novinář si pod falešným jménem Lewis Venable (Robert Cummings) pronajme pokoj od jedné z bývalých Jeffreyho milenek Juliany Bordereau (Agnes Moorehead). Dům, ve kterém bydlí, vede Julianina neteř Tina (Susan Hayward), která Lewise od začátku podezřívá, a Lewis si hned uvědomí, že v tom domě není něco v pořádku. Svoje podezření si potvrdí, když ho varuje samotný kněz před celou rodinou, ale Lewis chce ty ztracené dopisy najít za každou cenu. (Streeper)
(více)Recenze (4)
Váhala jsem s hodnocením, jelikož tvůrci sice použili jako literární předlohu novelu Henryho Jamese Listiny Aspernovy, avšak totálně změnili žánr i poselství díla. Původní Listiny Aspernovy jsou ironickým příběhem o posedlosti literárního vydavatele, jenž chce za každou (!) cenu získat milostné dopisy dávno mrtvého básníka od jeho někdejší stařičké milenky Juliany Bordereauové, dožívající ve zpustlém paláci v Benátkách ve společnosti neteře Tiny. Českému čtenáři by se patrně v této souvislosti vybavil nejspíše Karel Čapek a jeho povídka Čintamani a ptáci. Film The Lost Moment (Ztracený okamžik) přesunul příběh do žánru romantického psychodramatu s atmosférou místy až hororovou a totálně změnil jak charaktery dvou ze tří hlavních postav - vydavatele a Tiny, tak závěr. V tomto smyslu se asi Henry James musí obracet v hrobě - a já musím skřípat zuby. Na druhou stranu je třeba uznat, že tato filmová verze kupodivu drží v rámci žánru výborně pohromadě, má dobře vybudovanou přízračnou atmosféru a také herecké výkony působí věrohodně. Takže jsem se nakonec (i s tím skřípěním zubů) přiklonila ke čtyřem hvězdičkám. ()
První filmová verze Listin Aspernových Henryho Jamese je solidní film své dekády, tajemno, napětí, hutná atmosféra, z románu si bere ty nejsilnější emoce. Vlastně je radost si to porovnat se slovenskou inscenací Listy Juliane. Po setmění na větším plátně to musí být lahoda, když to zafungovalo i za bílého dne. ()
Gotický snímek o americkém vydavateli, který se ubytuje v jednom starém benátském domě, aby si odtud odnesl milostné dopisy jednoho dávno zemřelého amerického básnika. Film má sice výbornou atmosféru i závěr, ale jinak to na mě působilo příliš roztahaným a nezáživným dojmem. ()
Tajuplné drama sošných postojů s pozměněným koncem, dost zestárlo ()