
Režie:
Karel ŽaludScénář:
Karel ŽaludKamera:
Tomáš NováčekHrají:
Miroslav Kolář, Alice Šnirychová, Karel Zima, Radek Zima, Miroslav Vrba, Jiří Maria Sieber, Kateřina JanečkováObsahy(1)
Reality-show, která jde ve všem nadoraz. Do velké sklepní místnosti je zavřeno šest účastníků podivné reality-show nazvané Všichni za jednoho. Jejich úkolem je vydržet spolu ve stísněných podmínkách nejméně po dobu jednoho měsíce. Na konci je čeká milionová odměna. Problém je, že pravidla hry nejsou tak docela jasná. Všichni přítomní vytvoří jakousi umělou rodinu: "otcem" je nezaměstnaný popelář Vladimír, "matkou" nesmělá venkovanka Renáta, "dětmi" jsou student sociologie Pavel, do sebe uzavřená dívka Kamila a optimistický dobrodruh Petr. Posledním členem skupiny je "děda", bývalý vězeň z uranových dolů. Skupina prochází těžkými zkouškami vzájemné důvěry, ponorkovými stavy a vypjatými situacemi. Nikdo nemá ponětí o čase, neboť zde není denní světlo ani fungující hodiny. Napětí se zvolna stupňuje až k nesnesení. Pokus o únik z uzavřeného prostoru se nezdaří. Hráčům nakonec dojde, že na povrchu země se zřejmě stalo něco, kvůli čemu zůstali nadobro zapomenutí...
Nezávislý český snímek je prvním celovečerním dílem scenáristy a režiséra Karla Žaluda. S nadsázkou odhaluje temné stránky světově rozšířeného televizního žánru reality-show. Lze dokonce mluvit o vizionářské inspiraci: scénář k filmu totiž vznikl dříve, než se tento typ pořadu objevil na českých obrazovkách.
(oficiální text distributora)
Recenze (107)
Kritika reality show? Parodie reality show? Reality show? Těžko říct, čím chtěl tento odvážný počin být. Šest lidí se nechá zavřít do sklepní místnosti, kde by společně měli přežít třicet dní. Absolutně žádná představa o čase, ztenčující se zásoby potravin, narůstající ponorková nemoc, podezřívavost, ale taky obavy, že se na ně nikdo nedívá, že si celou tu hru hrají jenom pro sebe. Navzdory až příliš vzorově vybraným figurkám je zajímavé sledovat psychologickou rovinu filmu – tu více tu méně úspěšně demonstrující vliv podobné reality show na jedince. Neschopnost účastníků rozlišovat mezi uměle vytvořeným světem, kde existují pouze jejich televizní obrazy a realitou daného místa zde vrcholí možná přehnaným, ale při daných podmínkách vcelku logickým násilným aktem. Teprve paranoia, jenž aktéry vymyšlené reality show v závěru zachvátí odhaluje jejich pravou tvář, zbavenou veškeré vědomé přetvářky – stávají se sami sebou a tím pádem již nejsou schopni ve hře pokračovat. Všichni do jednoho se odehrávají všehovšudy v jediné místnosti, vystupuje zde pouze šest neznámých herců, úmyslně chybí zvnějšku vyvolané drama, přesto film dokázal po celou dobu udržet mou pozornost. Ať úmyslně či nikoliv, tvůrci využívají principů většiny reality show a spoléhají na voyerskou povahu diváka. To je s nepřesvědčivými hereckými výkony a přílišnou doslovností další z faktorů, které ubírají Všem do jednoho na síle. Film si nicméně drží určitou laťku napětí, která, ač není posunována ani jedním směrem, sama o sobě vyzdvihuje celý počin nad běžný český televizní standard. Raději bych se vyhnul verdiktu typu „dobrý/špatný“ a doporučil vám Všechny do jednoho jako film pozoruhodný, s trochou nadsázky označitelný za kombinaci Saw, Velkého bratra a Díry (béčkový psychothriller s Keirou Knightley). 60% ()
Ironie ve všech směrech a na českou hlavu určitě supr myšlenka, jen to zpracování trošičku tápe. Já jsem se tak v půlce filmu začal neskutečně nudit, a čekal jsem na to, až se objeví závěr, a začne ten pravý masakr, což se skutečně povedlo a opět to mělo onu šťávu. Nejlepší na tom všem je, že s tou ironií to má v sobě také kus pravdy a proto by se tohle mělo vidět. Snaží se názorově odpovědět na otázku je Reality-show skutečně nebezpečná, ale myslím si, že po tomhle si každý udělá na věc názor svůj. Mně se hlavně líbí ta myšlenka a fakt, že se do toho autoři pustili i přesto, že ne každý s tím vším bude souhlasit, přičemž vidět by se to mělo. Doufám, že takových filmů bude více. ()
Docela promyšlený scénář a dobře budovanou atmosféru (hlavně co se týče všechn možných paranoi, konfliktůponorkových nemocí, strachu z neznáma a nevyhnutelnosti) zabíjí vcelku trapné dialogy, po většinu času toporní herci a konec vyřešený... no řekněme nekonfliktně, asi scénáristy nenapadlo, jak z toho vybruslit. Jeden stísněný sklep, šest lidí a jeden pes v něm, pár konzerv, dva barely s vodou, suchý záchod bez zástěny, to vše natočené ruční jako-by-skrytou kamerou. Nuda to nebyla, ale žádný zázrak, takovýmalý levný český film, který neurazí a nevadí ho jednou vidět (btw. všimli jste si, jak se Vláďovi po sešupu šachtou a měsící v kobce leskly skla od brýlí? ;-)) ()
Chvílemi silně trapné, ovšem k tématu, jež tu bylo provedeno, se celková "nedovařenost" snímku i docela hodí. Nikdo nechtěl efektní thriller využívající "atraktivního" prostředí reality-show. Všichni jsme čekali reflexi tohoto fenoménu. A v tomto ohledu mi tento výtvor docela stačil, i když spíš jako pokus než jako regulérní snímek, mystifikace nebo dokument sui generis. ()
Režisér a scénárista Karel Žalud chtěl zjevně pojmenovat aktuální fenomén naší západní současnosti, ale narazil na zásadní umělecký rozpor - příběh, který má gradovat a v němž je mnohé postaveno na růstu napětí, svým zoufale amatérským podáním gradaci utlumuje (marně se to snaží suplovat rádobynapínavá hudba a laciné ruchy) a napětí postrádá úplně. Kapitolou samou o sobě jsou herecké výkony - postavit takovýhle komorní film s čistě divadelním dramatickým nábojem na průměrných (až podprůměrných hercích) je skutečně smělý plán - který ovšem skončil téměř fiaskem... Scénář reflektující vlnu reality show přicházejících na naše obrazovky je vcelku nosný, ne však pro takhle umělecky vedený film. Všichni do jednoho by zřejmě bylo velmi silnou divadelní hrou... (která by možná unesla i ten neuvěřitelně bizarní konec) ()
Zajímavosti (7)
- Film se natočil v červenci 2005, měsíc před začátkém první reality show u nás, Vyvolení. (cariada)
- Byla použita video kamera, a aby to nebylo na obrazu tak znát, tak se prostředí zakuřovalo a díky tomu je obraz takový rozostřený a není to poznat. (cariada)
- Aby se vůbec mohlo natáčet, museli se tvůrci i herci zříci všech svých honorářů. (cariada)
Reklama