Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Larry Pearce natočil černobílý syrový příběh dvou grázlíků, kteří zablokují dveře vagonu nočního newyorkského metra a terorizují jednotlivé cestující, mladší, starší, bílé, černé, páry i jednotlivce, muže i ženy. Ukazuje se zde odcizená společnost jednotlivců, fragmentovaná, neschopná, bojící se nebo neochotná spojit se proti násilí a jednotlivě snadno ovládnutelná. Každý doufá, že právě jemu se nestane nic a postupně se dostávají do situace, kdy jsou ochotni přijmout větší a větší míru ponížení. Incident má přesah a nadčasovost; ukazuje, že se zlem se dobrem bojovat nedá a že "civilizovaný" člověk má v mezní situaci nad primitivním agresorem jen velmi pofidérní výhody. (Peabody)

(více)

Recenze (56)

NinonL 

všechny recenze uživatele

Skvělý film. Nastavuje zrcadlo, jak říká klasik, nám všem. Malicherným, lhostejným, pomstychtivým, zamindrákovaným, ustrašeným, zbabělým. Přitom stačilo tak málo a v metru by byl klid ... "Kde jste, sakra, lidi, byli?" Ve zdejších (pozitivních) komentářích je mnoho popsáno. Přeji všem, aby našli odvahu se na tento film podívat. ()

Aelita 

všechny recenze uživatele

Každý má svůj vlastní strach. Rozdělení strachem lidé nejsou schopní se bránit. Kdo toho dokáže využít a nemá morální zábrany, může si dělat, co chce. Jediný, kdo to násilí dokáže zastavit, je člověk, pro kterého bolest nebo smrt je menší zlo než nečinné přehlížení. Každý má svůj vlastní strach a každý má svoji vlastní hranici, za kterou ten strach přestane působit. Jen u některých tato hranice splývá s pasivní rezignaci na život nebo na ideály. ___ Jediný hrdina v nočním newyorkském metru se nápadně podobá šerifovi Willu Kaneovi, který se postavil do cesty zločincům V pravé poledne. ___ Incident je skvělá galerie lidských charakterů a pohnutek a čtyři hvězdičky dávám jen proto, že znám odhodlanější verzi Incidentu, ve které Pfc. Felix Teflinger (Beau Bridges) oželel svoji zlomenou ruku. Teflingerova otázka - Where were you buddy? – v určitých životních situacích patří nám všem. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Kultovní Funny Games Michaela Hanekeho na mě svého času neudělaly valný dojem pro manipulaci ze strany režiséra a uměle zkonstruovaný příběh. Totéž se v té či oné míře dá vytknout celé řadě slavných filmů věnovaných fenoménu násilí, jako je např. britský kousek Mechanický pomeranč. Incident tím ani trochu netrpí, příběh je plně uvěřitelný a vlastně ze života, připomíná např. slavný český snímek Proč. Dvojice malých gaunerů táhne městem, zanechává za sebou strach a protože nenaráží na odpor, dostává stále větší kuráž. V jednom z vozů nočního metra se stane tahle dvojka kumpánů na chvíli neomezenými vládci nad ostatními cestujícími. Incident je civilní, chytře promyšlený a vedle samotného násilí mapuje především reakce obětí a dává jasně najevo, že tak dlouho každý darebák postupuje, dokud ten slušnější ustupuje. Z malých ústupků se můžou postupně stávat velké tragédie a někdy stačí zariskovat a říct Dost. Nadčasový film, řekl bych ne zcela doceněný, protože jde o dobře napsaný a zrežírovaný kousek, který je domyšlený do detailů a má i velmi silné finále. Ta scéna, kdy skupina cestujících jako by v tranzu sedí na lavicích a jen pomalu v rozpacích opouští vůz metra mi utkví nadlouho v paměti. Snímek vůbec netlačí na pilu, aby dosáhl emocionálního účinku, nenechává scénárista za pachateli hromadu mrtvol nebo zmrzačených obětí, bohatě stačí ponižování a zdánlivě neškodné ústrky. Násilí aktivuje i v obětech ty nejhorší lidské vlastnosti a z nočního metra se do tmy vydávají lidé, kteří mají o čem přemýšlet. Celkový dojem: 95 %. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Scénáristicky vypointované spousty keců, uměle vykalkulované srdceryvné emoce, poněkud nelogické a místy až idiotské a hysterické chování postav, zbytečné až směšné tlačení na pilu kazící dojem realističnosti příběhu - zkrátka a dobře zase jednou >dobově stylové< drama jako příliš stylizovaná rádoby drsná ale přitom v principu vyměklá moralitka o tom jak snadné je být a bát se v nesprávnou dobu na nesprávném místě... Jak igitátor s oblibou říká - "v noci všichni slušní lidé spí", že... ;-] - - - P.S. Do toho pro nočnětelevizního našince pitomé reklamy, ořez obrazu na 4:3 a typicky debilní zvukově impotentní zato mocně uhýkaný čudlácký dabing - pro fanouška okrajových společenskokritických filmů z >šedesátek< vskutku nezapomenutelný (nefilmový) televizní zážitek... °-/ - - - - - (Poprvé viděno 20.1.2012 na >neprimakůl< tv, hodnocení 165., komentář zde z toho všeho lehce rozmrzelý jako jednadvacátý - 21.1.2012 ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Zdánlivě jednoduchý příběh, vlastně spíš historka, která začíná téměř stejně jako většina katastrofických snímků: představení různorodých lidí a jejich osobních problémů, které všechny zasáhne neočekávané. Je to metafora o společnosti a o lhostejnosti k potížím druhých, která je spolehlivou cestou do pekel. Tváří tvář zlu se všichni, kdo nic neudělají, navždycky ušpiní. Výborné herecké výkony a skvělá, do děje vtahujcí, kamera. Brilantní konec, který nenabízí laciné vykoupení. Jediné, co tenhle starý a chudičký film snižovalo, byla nevěrohodně podaná závěrečná bitka a občas trochu nelogičnosti. Ale jinak je to skvělý film, který se sleduje téměř bez dechu. /21. 1. 12./ ()

Galerie (25)

Zajímavosti (5)

  • Martin Sheen v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)
  • Natáčení probíhalo v New Yorku. (reich)
  • Natáčení v New Yorku v metru ani pořizování jeho záběrů nebylo štábu oficiálně povoleno, a tak kameraman Gerald Hirschefeld a jeho asistent vzali skrytou kameru a natáčeli tajně. Ostatní záběry ve vlaku byly natočeny ve studiu. (reich)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno