Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (218)
Já se přiznám, že Afrika patří k mým velmi oblíbeným hrám. Hlavně pro skvělé kulisy a originalitu. Je to vlastně po druhé, co se Cimrmani vydali někam daleko. Ještě zamířili do Indie ve hře Cimrman v říši hudby. Za mě skvělá hra se skvělým parodováním jednotlivých osob a jejich povah. A hlavně té české jako takové. ()
Dávám 4 ale jsou to spíše 3,5... Hodnotím po Českém Nebi a to je to nejhorší, co jsem od DJC kdy viděl. Afrika je vcelku dobrý námět, ale realizace je horší. Lidožravci (po té co se naučí češtině) mě totiž neskutečně iritovali. Jejich projev je totiž neuvěřitelně stupidní a debilní pochechtávání za každou větou drásá uši jak křída na tabuli. Jinak je hra vcelku snesitelná, i když první místa v pomyslném žebříčku oblíbenosti neobsadí. ()
Pro mě bohužel zjevně nejslabší věc z Divadla Járy Cimrmana. Kromě geniálního "Jmelí" většinou pouze recyklace starších fórku (Jmelí se ve hře "zacyklí" podobným způsobem jako kdysi jevištní flashbacky v Němém Bobši) a překvapivé množství jednoduchých prvoplánových vtipů. Ale aby nedošlo k omylu. Pořád špička současného českého humoru, které většina ostatních nesahá ani po kotníky! ()
Úpadek to rozhodně není. Jen mi přijde, že poslední (Afrika, Švestka, České nebe) jsou jaksi statické co do dějového vývoje a zvratů a sází se zde spíš na paradoxy a zajímavosti. Problém potom vyvstává, když se má hra ukončit (což je třeba u Švestky). Afrika se musí vidět, audio určitě nestačí a kulisy jsou velice pěkné a vtahují do děje:) Oblíbená scéna - Vajgl "hmm zajímavého říkáte, už jsem vám říkal,že baron Ringhoffer má telefon?" Svěrák - "Tak Bohoušku můžem!!". Svěrák s nožem na krku - "Cyrile, jak se řekne "když mě nezabijete, dostanete dary"?" Cyril - "Ale pane doktore, podmiňovací věty..." 90% ()
V přednáškách tentokrát zavítáme jak do Afriky (práce se zvířaty na železniční stanici), tak do předzvěstí informační doby (šapitó), nejlepší je ale Opeřený had (Tančila jako blázen až do bílého rána). Samotná hra je fajn, asi ne zcela nejlepší ze všech her, ale bod navíc dostává za jmelí. Co jmelí, ale jmelí.....a malý bonus za Josefa Václava Sládka! Já jsem se tedy bavil. ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (9)
- Jméno Emil Žába je odvozeno od cestovatele Emila Holuba. (mnaucz)
- Nejedá se o první hru z repertoáru DJC, kde z úst Jaroslava Weigela zazní slavná otázka ohledně příbuzenstva pánů Žáby a Pulce. (MatyM)
- Úryvky ze hry jsou použity v dokumentu o Zdeňkovi Svěrákovi Tatínek (2004). (mnaucz)
Reklama