Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Paul Gauguin obětoval svému umění vše. Život, lásku i svou rodinu. Byla to příliš vysoká cena? V roce 1880 byl Paul Gauguin úspěšným makléřem na pařížské burze, žil spořádaným měšťanským životem a miloval svou dánskou manželku Mette a své čtyři děti. Ještě víc však miloval malování, kterým vyplňoval každou volnou chvilku. I přesto by možná zůstalo jen jeho celoživotním koníčkem, kdyby jednoho dne nepotkal na pařížské ulici svůj osud. Jmenoval se Camille Pissarro, a přestože sám teprve bojoval o uznání v uměleckém světě, Gauguin jeho dílo znal a hluboce obdivoval. A když se tento jeho idol pochvalně vyjádřil o jeho vlastní tvorbě, bylo rozhodnuto. Pověsí makléřství na hřebíček, stane se malířem. Jenomže nechtěl, nemohl malovat klasicky, tradičně, tak jak to vyžadovala tehdejší společnost. Nechtěl malovat to, co viděl, ale to, co cítil. Spalovala jej touha vytvořit něco nového, převratného, inspiraci k tomu však v Evropě hledal marně. Našel ji až ve vzdáleném Pacifiku, na Tahiti. Tam bylo vše, o čem snil: světlo, barvy, krajina a lidé. Tam se mohl vrátit až do dětského věku lidstva, podívat se zblízka na záhady našeho původu. Tam mohl najít odpověď na otázky, které jej celý život znepokojovaly: Odkud jsme přišli? Co jsme zač? A kam spějeme? Roli Paula Gauguina svěřil režisér Mario Andreacchio poněkud překvapivě Kieferu Sutherlandovi, známému spíš z rolí drsných chlápků všeho druhu. Nejpozoruhodnější na celém filmu je ovšem kamera Geoffreyho Simpsona, díky níž máme možnost poznat tento pozemský ráj v celé jeho úchvatné nádheře – tak, jak jej asi před více než sto lety spatřil Paul Gauguin. (Česká televize)

(více)

Recenze (25)

Hunt 

všechny recenze uživatele

HUDBA: FRANK STRANGIO; Slibných 15min. začátku se pod špatným režijním vedení topí v oceánu nevyváženosti a plytkosti. Na palubě chybí dobrý kapitán v podobě režiséra a dramaturga, který by tento koráb dovedl bezpečně do přístavu divákovy duše. Naštěstí je zde slušný výkon Kiefera Sutherlanda a skutečný příběh Paula Gauguina. ()

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Pekný portrét človeka, neváhajúceho zahodiť všetko, ktorý sa cez posadnutosť svojim koníčkom prepracuje až k nekompromisnému idealistovi idúcemu neúprosne za svojim chimerickým cieľom, aj so všetkými zakopnutiami a pochybnosťami, ktoré ku genialite nesporne patria. Ja sám síce umeniu nerozumiem, takže ani nedokážem posúdiť prečo že to bol Paul Gauguin takým skvelým umelcom, ale mám slabosť pre takéto buričské charaktery, o to viac ak majú ešte pevné morálne zásady, ktoré, priznajme si, s výnimkou rečových obratov až také bežné nie sú ani dnes. Uznám ale aj, že pre iného človeka, možno drvivú väčšinu, to musí jednoducho vyzerať, že sa iba totálne zbláznil. Uznám to, možno aj pochopím, ale nie som ochotný akceptovať . . ()

Reklama

Lacike 

všechny recenze uživatele

Nie je to zlý životopisný film, ale mňa príbeh maliara, ktorý obetuje svoju rodinu umeniu nielen nebavil, ale ani som sa nemohol stotožniť s hlavným hrdinom. Ja by som teda rodinu žiadnej vášni neobetoval. Dupľom nie obrazom, ktorým absolútne nerozumiem a nikdy ma nebavilo na žiadny čumieť hodiny a hodiny a nachádzať v nich významy, ktoré tam pravdepodobne ani nie sú. Sutherland podal celkom dobrý výkon, ale s tými dlhými vlasmi vyzeral otrasne. 5/10. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Poutavá umělecká výpověď s dokonalým Kieferem Sutherlandem, které škodí zbytečně komplikovaná forma a tím pádem jen obtížná stravitelnost. Ale čím déle divák Gauguina sleduje, tím je napnutější po tom dozvědět se, jaká cesta dovedla pana malíře právě tam, kde jsme ho na začátku potkali. Díky nezapomenutelné scéně tvorby vrcholného obrazu jedinečné, ale velmi náladové a specifické. ()

Tyler 

všechny recenze uživatele

"Nalezený ráj" je jedním z těch filmů, které by se za jiných okolností - výrazně lepší režisér s jasnou vizí a koncentrovanější scénář - mohly zapsat mezi ta nejzdařilejší životopisná díla. Nejde si ale jen vybrat vhodného "kandidáta" a snažit se promlouvat o rozervané duši umělcově bez jasného rozmyslu, což se v případě "Nalezeného ráje" bohužel stalo. Životní příběh Paula Gauguina v pojetí Maria Andreacchiho je pouhým sledem událostí, které přes svůj nesporný dramatický potenciál zůstávají nevyužity a celek působí jako "takový hezký příběh". Ještě štěstí, že alespoň z Kiefera Sutherlanda prýští zaujetí a oddanost roli a "Nalezený ráj" tak obsahuje i některé opravdu silné momenty...Věčná škoda promarněné šance. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama