Režie:
Ang LeeScénář:
David MageeKamera:
Claudio MirandaHudba:
Mychael DannaHrají:
Suraj Sharma, Irrfan Khan, Adil Hussain, Tabu, Gérard Depardieu, Rafe Spall, Andrea Di Stefano, Chien-wei Huang, James Saito, I-Chen KoVOD (4)
Obsahy(3)
Chlapec, tygr a oceán. Strhující dobrodružství nečekaných trosečníků v dojemném příběhu o lidské víře a naději... Působivý vizuální snímek Pí a jeho život byl natočen podle stejnojmenného románu kanadského spisovatele Yanna Martela. Kniha poprvé vyšla v roce 2001 a následujícího roku byla oceněna prestižní britskou literární Man Brookerovu cenou. Děj zachycuje životní vyprávění hlavního hrdiny s jednoduchou přezdívkou Pí, jemuž se podařilo přežít námořní katastrofu na palubě záchranného člunu ve společnosti bengálského tygra. Filmového zpracování se ujal slavný režisér Ang Lee (Ledová bouře, Tygr a drak, Zkrocená hora), jemuž se podařilo jednoduchý příběh převést ve velkolepou vizuální vizi o lidské víře. Za ztvárnění výpravného spirituálního dobrodružství byl Ang Lee nakonec odměněn Oscarem v kategorii za nejlepší režii. Snímek dále získal ocenění za nejlepší kameru (Claudio Miranda), vizuální efekty a filmovou hudbu. (Česká televize)
(více)Videa (19)
Recenze (1 108)
Spirituální a technicky zpracované drama, který má charakter, srdce a sympatický režijní švih. Velkolepé dobrodružství, pro které prosím Oscarovou nominaci za vizuální efekty. Takové filmy jsou vytvořené z lásky a já si je užívám. Velké mínus je český dabing, ale za to tvůrci nemůžou. Ang Lee's directorial treasure. ()
Ty tři hvězdy ze sebe ždímám jen s největší snahou. Banální film, který možná svým náboženským mišmašováním zaujme oproti nám dogmatické Američany (a je v pořádku, že má cílové publikum), ale pro nás zde nemá větší smysl. Snad jen pro dospívající dívčiny, které chtějí vzdychat nad něčím vznešeným, když už teda nepřijde další Stmívání. Ang Lee neodvedl zrovna strhující práci (krom fantastické scény potopení lodi se všechny zprvu zajímavé nápady moc opakují). Jak mohlo být tohle 3D srovnáváno s tím od Scorseseho, nechápu, je zcela klasicky kvalitní, ale ne nějak nadprůměrné. O náboženství jsem se vždycky pasivně zajímal a jako téma pro film mi přijde skvělé - vzhledem k politické korektnosti se k tomu Američané moc často neuchylují takhle přímo. Ale tohle je zřejmě ten nejlacinější (tudíž pro mě nejhorší) způsob, jak to udělat. SPOILERová otázka: Byl záměr filmu říct, že náboženství je "lež snesitelnější než pravda"? Pokud ano, klobouk dolů za odvahu. Pokud ne, naprosté selhání autora předlohy/scénáře. ()
Kdo si už jednou kupoval od Vietnamců airbrushový snový obraz plný fialových papoušků, fosforeskujících vodopádů, Višny, plakajících holčiček nebo tygrů hledících na úplněk, musel prožít u této Píoviny naprostou transcendentální extázi. Kýčovité obrazy se na sebe vrství v takovém množství, že je to snad až na škodu. Díky mírnému nádechu dobrodružství se to ale dá jakžtakž sledovat. Vyprávění vám zpočátku připomene Big Fish, možná i Milionáře z chatrče, ale je poměrně zábavné, možná i lepší, než pozdější samotné dobrodružství na moři. Pointu survivalu někdo odhalí už tehdy v palubní jídelně, někdo ne a nechá se ohromit opravdu šokujícím vysvětlením. Ač bych nevěřil, že se mi něco takového může vůbec líbit, líbilo se mi to. Kdo chce reálnou verzi, nechť si pustí All is lost s Robertem Redfordem, snílky spíše potěší tato krišnaverze. ()
Příliš, příliš (a ještě jednou příliš) digitální. Neustálé triky mě s výjimkou dokonalého tygra v jednom kuse otravovaly a rušily stejně jako kamera, příběh mi připadal prachsprostě obyčejný, o hlavního hrdinu jsem se během jeho výpravy ani trochu nemohl bát (proč taky, když ho na začátku vidíme staršího, celého, živého a zdravého, že)... Scénám s oblohou odrážející se v nekonečné vodní hladině nemůžu upřít vizuální působivost, vcelku se mi líbila i vsuvka s hejnem létajících ryb, ale proč muselo být všechno tak kýčovitě neonové a digi-halucinogenní? Navíc hudba (ano, ta oscarová) je naprosto tuctová. Dvě hvězdičky by byly moc. ()
3D (tv) ,,TYGR NENÍ TVŮJ KAMARÁD. KDYŽ SE MU PODÍVÁŠ DO OČÍ, VIDÍŠ JEN ODRAZ SVÝCH VLASTNÍCH POCITŮ. NIC VÍC“….. /// Piscine Molitor Patél je Ind s tou nejzajímavější historkou (nebo je to Jamal Malik?). A taky Richard Parker by mohl vyprávět. O Bohu, o náboženství vůbec, páč víra je dům o mnoha místnostech. A jestli někdo může říct, že s ním měl (má) ON nějaký záměr, tak je to… (P.S: Krásný 4*. Pátou bych klidně flákl za 3D, páč tam kde je voda, tam má fakt smysl. Rybičky…kočička…a fantasie na trojrozměrný blbnutí….). /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2001 napsal Yann Martel, číst nebudu. 2.) Baví mě, když Hollywood točí Bollywood (dyť říkám, Jamal Malik!). 3.) Chcu uvěřit! 4.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ * ()
Galerie (73)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (32)
- Člun, ve kterém se plaví Pí (Suraj Sharma), nese název Tsimtsum. Tsimtsum (neboli Tzimtzum, česky Cimcum) je kabalistický pojem značící "kontrakci následující po předchozí expansi". Pojem tsimtsum v 16. století zformuloval rabín Isaac Luria pro vysvětlení paradoxu, jak mohl vzniknout svět navíc s přítomným zlem, když je Bůh nekonečný, všudypřítomný, spravedlivý a milující. Luria předpokládal, že Bůh se stáhl a vyklidil oblast v sobě s cílem vytvořit svět. Prostřednictvím tohoto aktu "smrštění", "stažení" nebo "kontrakce" (doslovný význam tsimstum hebrejského slova) Bůh přivedl do bytí vakuum, ve kterém vytvořil něco jiného než sebe. Bůh sestoupil hlouběji do svého vlastního bytí a omezil sebe sama, aby umožnil existenci světa a lidí – to je "Tzimtzum Aleph", čili první omezení. Kabala má také pojem "Tzimtzum Bet" (druhé omezení), které se vysvětluje jako dobrovolné a uvědomělé sebeomezení člověka pro přiblížení se božskému řádu, neboli regulace vlastního chování v pomyšlení na existenci Boha jako konečného spravedlivého soudce. (Aelita)
- Autor předlohy Yann Martel plně podporoval režiséra Anga Lee. Prohlásil o něm: "Dokáže točit velmi emocionálně silné příběhy bez ohledu na to, zda jde o intimní filmy jako Zkrocená hora (2005) nebo Ledová bouře (1997), nebo spektakulární kousky typu Tygr a drak (2000).“ (Puyi)
- Scéna, v ktorej mal Tobey Maguire stvárniť spisovateľa Yanna Martela, sa vo filme vôbec neobjavila. Režisér Ang Lee sa ju rozhodol natočiť nanovo s britským hercom Rafom Spallom, pretože sa obával, že Maguireova sláva by zatienila ostatných hercov. (marek.stone)
Reklama