Obsahy(1)
Tung-Fang Sü je mistrem kung-fu, který se po vpádu cizích mocností do Číny v roce 1900 živí jako potulný komediant. Přitom neustále trénuje kung-fu, aby se jednou mohl cizincům pomstít. Tung se nechtěně dostává do konfliktu se Šenčouskou školou kung-fu kvůli arogantnímu chování jejich žáků. Vzájemný spor je však zapomenut, když do Číny přijíždí z Ruska přeborník v zápasech Daltov a chce dokázat, že ani zde nemůže být poražen. (Tamten)
(více)Recenze (30)
Komentář nemá s filmem vlastně nic společného. Pamatuju si na dobu, nejspíš ne příliš po revoluci, kdy se na ulicích začaly objevovat plakáty - možná i první billboardy. Mno, a reklamu na tenhle film si pamatuju dodneška, spolu s plakátem na Hořící Mississippy (díky tomu plakátu dodnes vím, jak se to píše :D). Plus mínus ve stejnym období jsem taky zachytil billboard na elektroniku Philips, se sloganem : "Jsme zpátky", nebo tak nějak - vůbec jsem to nechápal, a nechápu dodnes. Jinak - film šel teda v kinech, a posléze někdy i v televizi, odkud jsem si ho fikaně nahrál na VHSku a nejspíš se pak do omrzení učil jeho opakovaným sledováním kung-fu. ()
"Pěst jen přenáší sílu, ale srdce vnáší vůli". Hodně old school, možná až moc old school. Na Úderu otevřenou dlaní je hodně vidět, že si ho natočili čínští komunisti ještě v dobách tuhé totality. Děj se odehrává v roce 1914, Čína je okupovaná Rusáky (aspoň myslím) a přijíždí do ní neporazitelný ruský zápasník, aby všem Číňanům nakopal prdel. A to je přesně čas pro zdejší mistry v kung fu, které trápí pocit nevybouřeného vlastenectví, aby spojily své síly, ochránily své národní bojové umění a poslali ruské parchanty tam odkud přišli. Samozřejmě, tenhle film má spoustu chyb a klišé - až na jednoho hrají všechny Rusáky Číňani, višichi se šíleně řehtají, nikdo neumí hrát, příběh je stupidní a naivní, všichni ti rušští boxeři by od čínských bojovníků dostali strašnou nakládačku, bitky jsou spíš jen taková oťukávačka než opravdu hardcore akce, ale... Kung fu je tady takové oldschoolově rychlé a dynamické, nenarazíte tu na žádné dráty nebo speciální efekty a má to zkrátka takové to líbivé kouzlo "starých časů", které vás u toho udrží až dokonce a ještě vás slušně pobaví. ()
Tohle byl můj největší filmový rest za několik let ... Nějakou záhadou jsem ho neviděl ani v kinech, ani v Tv, ani na VHS ani ... ani ... Tak sem si ho dal konečně až včera a nestačil jsem se divit. Samozřejmě mírně či více klišoidní, ale perfektně natočené a to po všech směrech!! Technicky výborně zvládnuté, trapný humor tak častý pro tyto filmy chybí, jedná se o vážnější drama. Hodně se tam teda kecá a natahuje se tím stopáž, což mi fakt vadilo, protože ty rozhovory jsou o ničem. Ale "fighty" to neuvěřitelně a překvapivě vyrovnávaly !! Fakt to bylo to tradiční kung-fu, samozřejmě existují desítky stylů tohoto boje, takže to berte s rezervou, ale bylo to prostě to, co to má být. Navíc souboje jsou úžasně rychlé (asi mírně zrychlené, ale nebylo to evidentně poznat!) , adrenalinové, kontaktní, s kvalitním střihem, jednotlivé "stuntmani" rozhodně uměli !! Škoda, že soubojů nebylo poskládáno víc za sebou, protože každým jsem se fakt kochal. Samotný závěr byl až bolestivě klišoidní svojí zápletkou a rozuzlením, ale ta hromadná mlata na konci plus ringový souboj s ruským "golemem", to byla paráda!! Parááda!!! A když už to bylo tak tak nerozhodně a hlavní hrdinka začala dostávat na frak, jak to bývá, objevil se stoletý dědeček - mistr a všechny doslova umlátil jak mravence!! Fakt výborná věc, kvalitní kung fu! ()
Nemůžu si pomoci, ale hongkongské martial arts filmy ze sedmdesátých a osmdesátých let jsou minimálně o třídu lepší, než ty z pevninské Číny. Možná měli v HK více praxe. Ani tak nejde o výkony aktérů (zde se to neodvažuji posoudit), ale spíše o technické aspekty jako práce s kamerou, střih, dost možná i zpracování scénáře. Každopádně vždy oceňuji bojovnice, "dekadentní" prozápadní Číňané byli velmi zábavní (ten fidlavý valčík byla teda pěkná síla) a Tung-Fang Sü je takový osmdesátkový Ip-Man. ()
Čínský film zaměřující se na tematiku kung-fu, z něhož pravděpodobně vycházejí některé pozdější americké béčkové filmy s podobným námětem. Z filmu je čitelné ideologické zaměření, kdy kočovník Tung-Fang Sü postupně stoupá na třídním žebříčku až nakonec jako vedoucí Šenčouské kung-fu školy vystoupí proti utlačovateli. Zajímavou psychologickou proměnou prochází v rámci celého filmu postava vedoucího školy He DaHaie, kdy nejdříve zásadním způsobem vyhrocuje konflikt mezi školou Tung-Fang Sü, aby v druhé polovině filmu po útoku vedeném na něho samotného svoje stanovisko přehodnotil a nabídl Tung-Fang Sü dočasné vedení školy. ()
Zajímavosti (2)
- Akční režii měli na starost Zhang Wen-Guang, Men Hui-Feng a An Tian-Rong. (Epistemolog)
- Dobrodružný historický film je jedním ze série snímků těžících z atraktivity tradičních orientálních bojových umění, které se objevily v naší kinodistribuci v osmdesátých letech minulého století. Byly to vůbec první takzvané kung-fu filmy, jež se v tehdejším Československu dostaly do povědomí širšího publika. Vzhledem k dobové nedostupnosti snímků s podobnou tématikou si tyto filmy získaly neobvyklou popularitu a vzbudily zájem také filmových kritiků. Dnes se to může zdát neuvěřitelné, ale tato představení vyprodávala kina napříč celou zemí a hluboko se vrývala do paměti hlavně tehdejší mládeže. Ta doslova hltala každý sebemenší pohyb v choreografii do té doby nevídaných akčních scén, zatímco dospělá populace uznale pokyvovala hlavou. Vliv filmů byl natolik silný, že kromě kinosálů se naplnily i tělocvičny karate klubů. Právě Úder otevřenou dlaní, spolu se snímkem Zrada a pomsta (1986), patřil k těm nejpopulárnějším „filmům o karate“. (NFA)
Reklama