Režie:
Marc ForsterScénář:
David BenioffKamera:
Roberto SchaeferHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Khalid Abdalla, Atossa Leoni, Shaun Toub, Ahmad Khan Mahmoodzada, Homayoun Ershadi, Saïd Taghmaoui, Khaled Hosseini, Anita Argent, Susan Farese (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Lov papírových draků patří k nejoblíbenějším hrám afghánských dětí. Dvěma z nich, nerozlučným kamarádům Hassanovi a Amirovi, ale osudově změnil život, když jejich přátelství rozbil na padrť. Tak začíná příběh, který spisovatel Khaled Hosseini vydal ve stejnojmenné knížce, jež se v roce 1995 stala třetím nejprodávanějším titulem na americkém trhu a dojala milióny čtenářů.
Afghánská metropole Kábul, sedmdesátá léta. Malý Hassan se svým tátou slouží u Amirova otce. Přes třídní rozdíly jsou oba stejně staří kluci velkými přáteli. Pak ale Amir Hassana zradí. Amirovy výčitky svědomí spolu s invazí sovětských vojsk do země oba chlapce navždy rozdělí. Zatímco Hassan zůstává v Afghánistánu, Amir s otcem utíká přes Pákistán do Spojených států, aby tu uskutečnili svůj americký sen. O pár let později je z Amira spisovatel, kterému právě vyšla první knížka. Oženil se s krásnou krajankou Sorayou, pochoval otce a absolvoval telefonát, který změnil jeho život. Z rodného Afghánistánu zavolal po letech starý rodinný přítel a nabídnul mu vykoupení za dávné selhání. Amir se musí vrátit do země, teď ovládané Talibanem, a odvézt z ní malého syna přítele, kterého kdysi tak strašně zklamal. Pro mladíka vychovaného západní civilizací je i tohle hodně těžký úkol. Až na místě ale Amir zjistí, že aby ho mohl splnit, bude muset překonat sám sebe...
Režisér Marc Forster natáčel Lovce draků s ohledem na bezpečnostní situaci v zemi v čínské provincii Kashgar, nicméně s rodilými afghánskými herci. Podle producenta Williama Horberga ale neznámé tváře a exotické prostředí nejsou žádnou překážkou pro to, aby Lovce draků přijalo široké publikum. „Ten příběh je velmi univerzální a mohl se odehrát prakticky kdekoliv. Všichni máme z minulosti nějaké kostlivce ve skříni a tohle je nádherný a strhující příklad toho, že nikdy není pozdě na to je odstranit,“ říká Horberg, k jehož dobru budiž přičteno, že práva na zfilmování Hosseiniho knížky koupil ještě před tím, než se stala jedním z nejčtenějších literárních děl současnosti. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (262)
Děj je v jádru tuctový příběh o vině, svědomí, trestu, vykoupení a síle přátelství. To co ho v knižní verzi výrazně pozvedává je, krom vypravěčského talentu Khaleda Hosseiniho, pro nás netradiční kulturní prostředí, příběhy v příběhu, třídní detaily, zachycení kulturních rozdílů i dospívání na pozadí hektických veletočů v Afghánistánu a později v Americe. Tedy přesně věci, u kterých hrozí, že by v případě filmové adaptace byly výrazně oklešteny či rovnou zapsány mezi první kandidáty na vyšktnutí... A přesně k tomu také došlo. Zbyla pouze zkratkovitá kostra základního děje, který sám o sobě je prostě naprosto tuctový až nezajímavý. Akorát zasazený do atraktivního prostředí. Takže výjimečnost je ta tam. Přesto si David Benioff místy docela i poradil, když našel například odvahu vyškrtnout celou poslední čtvrtinu předlohy s anabází kolem chlapce a jeho propašováním na americkou půdu či citově vyděračské scény se sebevraždou. Na druhou stranu pro filmové plátno by to byly vděčné slzopudné okamžiky. Herci jsou většinou přesní, v případě dětských rolí přímo perfektní, ale i tady je jeden háček. Dospělý představitel Amíra. Je matný, naprosto bez jiskry a nevěřil jsem mu jediné slovo, natož pohled. A Marc Foster? Opět výtečný, byť tentokrát se tento hravý tvůrce drží spíše v pozadí a do popředí se dere pouze v nápaditých vzdušných soubojích. Lovec draků je tedy ve výsledku sice dobrým filmem, ale pouze průměrnou, a zbytečnou, adaptací. ()
Jeden z filmov, ktorého výpovedná hodnota spolu s posolstvom časom rastie. Udalosti opísané vo filme naberajú na váhe aj dnes, ba povedal by som, že ešte viac ako predtým. Esencia čistého priateľstva, sebaobetovania, pokory, prekonávania seba samého a odpustenia. Nádherná, dramaticky výživná vec. 85/100 ()
Výborné vypravěčské umění zabíjí poslední dvacetiminutovka. Nával slzopudných hudebních aktů a uměle vytvořených dojemných scén za účelem vytvoření co nejvíce chladivých slz z oka divákova mě nemile překvapil... Mark Forster tohle potřebuje? Vždyť to určitě jde i přirozeněji..! Skvělý rádoby-surealistický příběh tak nemile znehodnocuje pár lehčích "komerčnějších" prvků - trošku tvrdší scénář by snímku udělal jedině dobře. ()
Forster nám v Majstrovi šarkanov ukazuje, čo je to internacionálny štýl. Exotická téma je natočená tak klasicky a zrozumiteľne, ako to len ide. Forster si vyberá zaujímavé (nekomerčné) témy, vie ich pútavo natočiť, ale jeho vlastný štýl v nich nenájdeme. Nie je to kritika, skôr konštatovanie faktu a asi je lepšie, keď sú Šarkani natočení takto a dostali sa tak k viacerým ľuďom. Keď sa ocitneme v záverečnej časti v Pakistane a Afganistane, tak je samozrejme všetko videné doslovne okomentované a hádajte, aká sekvencia nás čaká na miestnom štadióne. Som ale rád, že sa Forster vyhol prvoplánového rasizmu a xenofóbii v USA, dej by to iba zdržovalo. Lenže, pokiaľ sme pri konvenciách, tak mohol emocionálne kľudne pritlačiť na pílu a na konci nás rozplakať. Príbeh tento potenciál má v sebe priam obrovský. A áno, neopozerané tváre tu majú svoj význam. ()
První - vzpomínková - část mě naprosto odzbrojila, velmi mi připomínala filmy jako La Mala educación od Almodóvara či Barratierovy Les Choristes.. Naprosto přirozené herecké výkony dětí, krásné záběry z pouštění draků, emotivně vypjaté situace..skoro až k neuvěření, kam se film následně odvíjí.. Následná část mi totiž přijde až moc americká, trapný falešný plnovous, záchrana synovce ze spárů Talibanu..to vše mi přijde trochu přehnané, přesto jsem byl dojat a můžu jen doporučit. ()
Galerie (17)
Photo © DreamWorks SKG
Zajímavosti (9)
- Ve většině scén, ve kterých děti ovládají papírové draky ve vzduchu, tahají za provázky, na kterých však byly připoutány pouťové balónky. Ty byly draky digitálně nahrazeny až při post-produkci snímku. (DaViD´82)
- Po dotočení filmu studio spolupracovalo, spolupracuje a spolupracovat i nadále hodlá s afghánskými odborníky, neziskovými skupinami, vládními úředníky i bývalými zmocněnci americké vlády, aby mělo stálý přehled o stavu chlapců, jelikož mělo oprávněné obavy o jejich bezpečnost. Zařídilo také, aby se v době premiéry snímku nenacházeli v Kábulu. (DaViD´82)
- Natáčanie trvalo filmárom iba 3 mesiace - v rozmedzí 20. septembra a 21. decembra 2006. (MikaelSVK)
Reklama