Režie:
Marc ForsterScénář:
David BenioffKamera:
Roberto SchaeferHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Khalid Abdalla, Atossa Leoni, Shaun Toub, Ahmad Khan Mahmoodzada, Homayoun Ershadi, Saïd Taghmaoui, Khaled Hosseini, Anita Argent, Susan Farese (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Lov papírových draků patří k nejoblíbenějším hrám afghánských dětí. Dvěma z nich, nerozlučným kamarádům Hassanovi a Amirovi, ale osudově změnil život, když jejich přátelství rozbil na padrť. Tak začíná příběh, který spisovatel Khaled Hosseini vydal ve stejnojmenné knížce, jež se v roce 1995 stala třetím nejprodávanějším titulem na americkém trhu a dojala milióny čtenářů.
Afghánská metropole Kábul, sedmdesátá léta. Malý Hassan se svým tátou slouží u Amirova otce. Přes třídní rozdíly jsou oba stejně staří kluci velkými přáteli. Pak ale Amir Hassana zradí. Amirovy výčitky svědomí spolu s invazí sovětských vojsk do země oba chlapce navždy rozdělí. Zatímco Hassan zůstává v Afghánistánu, Amir s otcem utíká přes Pákistán do Spojených států, aby tu uskutečnili svůj americký sen. O pár let později je z Amira spisovatel, kterému právě vyšla první knížka. Oženil se s krásnou krajankou Sorayou, pochoval otce a absolvoval telefonát, který změnil jeho život. Z rodného Afghánistánu zavolal po letech starý rodinný přítel a nabídnul mu vykoupení za dávné selhání. Amir se musí vrátit do země, teď ovládané Talibanem, a odvézt z ní malého syna přítele, kterého kdysi tak strašně zklamal. Pro mladíka vychovaného západní civilizací je i tohle hodně těžký úkol. Až na místě ale Amir zjistí, že aby ho mohl splnit, bude muset překonat sám sebe...
Režisér Marc Forster natáčel Lovce draků s ohledem na bezpečnostní situaci v zemi v čínské provincii Kashgar, nicméně s rodilými afghánskými herci. Podle producenta Williama Horberga ale neznámé tváře a exotické prostředí nejsou žádnou překážkou pro to, aby Lovce draků přijalo široké publikum. „Ten příběh je velmi univerzální a mohl se odehrát prakticky kdekoliv. Všichni máme z minulosti nějaké kostlivce ve skříni a tohle je nádherný a strhující příklad toho, že nikdy není pozdě na to je odstranit,“ říká Horberg, k jehož dobru budiž přičteno, že práva na zfilmování Hosseiniho knížky koupil ještě před tím, než se stala jedním z nejčtenějších literárních děl současnosti. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (262)
Forster nám v Majstrovi šarkanov ukazuje, čo je to internacionálny štýl. Exotická téma je natočená tak klasicky a zrozumiteľne, ako to len ide. Forster si vyberá zaujímavé (nekomerčné) témy, vie ich pútavo natočiť, ale jeho vlastný štýl v nich nenájdeme. Nie je to kritika, skôr konštatovanie faktu a asi je lepšie, keď sú Šarkani natočení takto a dostali sa tak k viacerým ľuďom. Keď sa ocitneme v záverečnej časti v Pakistane a Afganistane, tak je samozrejme všetko videné doslovne okomentované a hádajte, aká sekvencia nás čaká na miestnom štadióne. Som ale rád, že sa Forster vyhol prvoplánového rasizmu a xenofóbii v USA, dej by to iba zdržovalo. Lenže, pokiaľ sme pri konvenciách, tak mohol emocionálne kľudne pritlačiť na pílu a na konci nás rozplakať. Príbeh tento potenciál má v sebe priam obrovský. A áno, neopozerané tváre tu majú svoj význam. ()
Majster šarkanov je zaujímavý film z prostredia, ktoré je nám cudzie a ťažko pochopiteľné. Prijal by som skrátenie prvej časti (po emigráciu do Ameriky), aj keď je zrejmé, že pre pochopenie druhej časti bola nevyhnutná. Je pravdepodobné, že diváci, ktorí si pred filmom prečítali knižnú predlohu, mali oproti mne nezanedbateľnú výhodu. Nebudem fanúšikom podobného typu filmov, ale nebráni mi to uznať, že si svoju divácku obec nájde a poteší. ()
Důstojné zpracování Hosseiniho románu. Filmařsky vytříbené, výtečně zahrané a navíc doprovázené skvělou hudbou. Snad mi to jen přišlo ve srovnání s knižní předlohou poněkud chladné a jsem toho názoru, že filmař má větší arsenál k dojmutí diváka, než spisovatel. Ale i tak se tu našlo pár věcí, které dokázaly vzít alespoň trochu za srdce. 80% ()
Tak to byla síla, nepamatuji si, kdy naposledy mě nějaký film tak dojmul. Nepodmíněné přátelství 2 chlapců - jednoho z nich až za hrob (to je sice pateticky řečeno, ale tady to tak je). Příběh o to silnější, že se odehrává v Afganistánu ( v zemi vyznávající Islám, který tradičně posuzuje krádež, tedy i lež a cizoložství dodnes úplně jinak ). Všechna tato témata se prolínají, je konfrontováno hrdinství se zbabělostí, kam to až může dojít , když člověk udělá chybu v dětství a pokud neřeší, jak se to s ním vleče celý život....To vše na pozadí Afgánských "divokých" dějin a následné emigrace do USA. ()
Neskutečná země tenhle Afghanistán... Sedmdesátky přály pokroku v nejedné zemi balancující na hraně starověku a středověku. Vzpomeňme třeba takový Írán před islámskou revolucí také v sedmdesátých letech, kdy při pohledu na fotografie krásných žen s dlouhými rozpuštěnými vlasy, v minisukních z té doby by jste ani na sekundu neřekli, že to fotil někdo veřejně na ulici v Tabrízu nebo Teheránu... Afghanistán byl na tom podobně, byť i ten Mustang otce hlavního hrdiny ve filmu v těch zaprášených uličkách Kábulu vypadal jak kosmický koráb, který tam přistál jen kvůli poruše plasmového pohonu... Afghanistán bych chtěl jednou vidět, je to nádherná země plná nádherných lidí. Bohužel co tam podělali Rusové, Američané a spol. už nedokázali napravit, částečně i proto, že Tálibán leta vypláceli a vyzbrojovali a jemu se teď nelíbilo aby jim někdo do jejich islámského světa a práva Šaríja vnášel západní móresy jako demokratické volby nebo emancipaci žen. A jestli to vypadalo, že po spěšné evakuaci Amíků něco z toho dobrého co tam zaseli či zanechali z civilizovaného světa v rámci reforem Tálibán třeba i ponechá, tak teď se tam tvrdě utahují šrouby. Mákem se platí terorismus, zbraně a světu to je jedno a Amíkům už úplně. Co se týče drog, tak je trápí spíše Jižní Amerika a taky se tu trochu poučili, že importovat demokracii do světa, kde vládne středověk prostě nejde páč na to některé národy nejsou ještě zralé a zřejmě pár set let nebudou, i když umí ovládat ákáčku a RPG. Film je dechberoucí jízdou a člověku je z něj smutno, když si uvědomí jak se tam lidem žije, co se tam dělá s dětmi atd... To se musí podařit útěk a odjet do té hnusné Ameriky aby člověk začal žít v bytě skoberci a ne na hliněné otlapané podlaze, aby si mohl dopřát lékařskou péči a když je spisovatel aby si svobodně mohl vydat knihu... Moc se mi to líbilo až na ten lehce nevěrohodný útek. Dávám tedy za 5 ulovených draků. * * * * ()
Galerie (17)
Zajímavosti (9)
- Ve většině scén, ve kterých děti ovládají papírové draky ve vzduchu, tahají za provázky, na kterých však byly připoutány pouťové balónky. Ty byly draky digitálně nahrazeny až při post-produkci snímku. (DaViD´82)
- Do kin byl snímek distribuován pod krycím jménem "Playground Bully" kvůli obavám z předčasného uniknutí pirátské kopie, což by mohlo ohrozit bezpečí chlapců. (DaViD´82)
- Místo v Afghánistánu se natáčelo, vzhledem k tamní napjaté bezpečnostní situaci, v čínské provincii Kashgar, která leží kousek od hranic právě s Afghánistánem. Točilo se však s rodilými Afghánci. (DaViD´82)
Reklama