Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z tvorby významného českého dramatika, spisovatele, režiséra a scenáristy Oldřicha Daňka vám dnes nabízíme apokryf, jenž využívá základních, i když sporých historických faktů, a na jejich základě Daněk rozehrává mistrný dialog o tom, jak se třeba mohlo stát, že dramatik Euripides vytvořil jednu z prvních velkých tragických hrdinek na divadle. Píše se páté století před naším letopočtem. Dramatik Euripides (J. Adamíra) je starý muž a jeho básnické, i mužné schopnosti již uvadají. Má mladou a, zdá se, i nevěrnou ženu, tvůrčí blok, řečeno dnešní termonologií, a dluhy. A v téhle chvíli za ním přichází tajemná žena (J. Hlaváčová), o níž ví jen to, že je z Korinta. Rozneslo se totiž, že básník chce vytvořit novou tragedii, jejíž hrdinkou bude Medea a Korintští v jejím příběhu sehráli nepěknou roli. Žena přináší od Korintských vzkaz a nabízí dramatikovi nemalou sumu, když příběh o nešťastné Medei nenapíše, nebo aspoň pozmění. Například ty děti, které přišly o život zásluhou Korintských, mohla matka sprovodit ze světa sama… (Česká televize)

(více)

Recenze (16)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Schopnost pronikat historickým tématem do nejžhavější současnosti, kterou tento skvělý český dramatik vládl, byla mimořádná. Antická, zdánlivě odlehlá skutečnost je v jeho rukou věcí vskutku současnou, naléhavou, burcující. Protagonistovu schopnost hudební i mravní; všepronikající moudrost a zralost autorského i režisérského pohledu i po letech viditelně pomáhají divákově paměti a vzpomínce. Nezbývá, než i na tomto místě složit českému velkánovi hold a úctu, která mu právem patří. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Můj oblíbený Euripides a můj oblíbený Adamíra v příběhu o tom, jak je důležitější příběh zobrazit, než to, jak se stal. Aneb síla PR ve starověkém Řecku. K tomu silné jiskření mezi Adamírou a Hlaváčovou a brilantní souboj pohlaví, kdy zbraní je dialog. Odpouštím v tomto případě i polystyrénové kulisy, i když škoda jich pro takové herectví a pro takový nadčasový příběh. "Bude to barbarka a bude pít neředěné víno!" - jak mimochodem, ale přitom vášnivě vyjádřené vyznání lásky a obdivu! /18. 3. 12./ ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Na začiatku bol nápad, drobnosť, takmer anekdota. Tú uchopil Oldřich Daněk ozdobil ju girlandami svojich vynikajúcich dialógov, sadol si na režisérsku stoličku a pozval medzi kulisy takých špecialistov na hereckú drobnokresbu, akými sú Jiří Adamíra, Jana Hlaváčová a Jiřina Jirásková a potom to už pravdepodobne išlo samo. Výsledkom je vydarená TV inscenácia, ktorá nestarne námetom ani jeho realizáciou. Takých naozaj nie je veľa. ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Sněhová pusinka plná duchaplných Daňkovských dialogů z dílny České televize. Netradiční zasvěcení do hry, skvělý střed -proud slov v dialozích, ve kterých ani jedna věta nezazní nepatřičně, protože PÁNI herci vědí o čem hrají a umí hrát, v neposlední řadě závěr, kde aktéři rozebírají jak to vlastně mohlo být. Nádhera. ()

garry 

všechny recenze uživatele

Oldřich Daněk, Jiří Adamíra, Jana Hlaváčová, Jiřina Jirásková, Jaromír Hanzlík, Mahulena Bočanová, Ladislav Křiváček. Co k tomu dodat. Hříčky Oldřicha Daňka jsou to nejlepší z televizní tvorby za dobu historie České televize. Španělé v Praze, Královnina smečka psů, Severní dáma, Vlas královny Bereniké, Záskok pro Sisi ... ()

Galerie (4)

Zajímavosti (2)

  • Existuje mnoho variací mýtu o Argonautech a tedy mýtu o Médeii. Jedna z jeho verzí zachycuje i to, co zmiňuje Daňkova „Žena z Korinta“, tj. že Médea v žárlivosti zabila Iásónovu korintskou nevěstu a rozzuření Korinťané následně v pomstě zavraždili Médeiny děti. Každopádně teprve v Eurípidově podání zaznamenal mýtus o Médey radikální inovaci – Médeia zahubí své děti sama ze žárlivosti, nenávisti a touhy pomstít se za utrpěnou křivdu. (Ele(a)nora)

Reklama

Reklama