Reklama

Reklama

Dealer II

  • Česko Dealer 2 (více)
Trailer 2

Osm let po průlomovém hitu Dealer se režisér Nicolas Winding Refn vrátil k postavám a světu, které ho katapultovaly mezi nejsledovanější evropské filmaře. V druhém díle velmi volně navazuje na předchozí události, ale zaměřuje se tentokrát na postavu druhořadého dealera a prosťáčka Tonnyho v podání Madse Mikkelsena. Ten se vrací z vězení a rovnýma nohama zase končí ve svrabu malých i velkých krádeží, podfuků, šméček a vyrovnávání účtů. Během toho se pokouší zavděčit se svému přísnému otci, známému v podsvětí jako Klempíř, jeho kámoš a parťák O má čerstvě před svatbou a navíc se ještě Tonny dozvídá, že je otcem.
Refn tentokrát nechává klasické žánrové vzorce zcela stranou a místo energického existenčně vyhroceného vyprávění prvního dílu se noří hlouběji do nitra kodaňského podsvětí a především pak zkouší nahlédnout za zhuntované vizáže jeho galerky. Druhý Dealer tak ještě více demytizuje obraz gaunerů, jaký předkládají americké žánrové filmy. Ačkoli i v Kodani se svádějí mocenské boje a za vším stojí touha urvat si svůj kus žvance či stát se nejvyšším kápem, namísto idealizované noblesy mafiánských eposů či frajerskosti gangsterských thrillerů hollywoodské produkce Refn diváky zavádí do světa nočních podniků, autodílen a laciných bordelů. Příznačně pak jeho obyvateli nejsou žádní sofistikovaní zločinní géniové, ale pouze ztroskotané existence, lemplové a amatéři. Do tohoto marasmu ale režisér a scenárista v jedné osobě zasazuje strhující a ve svém vyznění mrazivý příběh o hluboko pohřbených emocích, který ústí až do tragédie antických rozměrů.
Nicolas Winding Refn opět využívá styl mísící naturalistické prostředí se syrovým realismem dokumentárně stylizované kamery, ale osm let mezi prvním a druhým dílem je znát ve výrazně jistějším a sevřenějším tvaru celého filmu, ale i propracovanější dramaturgii a precizním vedení herců. Hlavní pozornost na sebe po právu strhává vynikající Mads Mikelsen v ústřední roli Tonnyho. Jeho návrat k postavě, která v prvním díle byla jeho úplně první hereckou příležitostí v celovečerním filmu, stvrzuje svůj talent, ale i ambici vyhledávat náročné role. Během doby, která uplynula od prvního Dealera, se z tehdy neznámého mladíka stala zářící hvězda, která si získala mezinárodní pozornost televizním seriálem Rejseholdet, jenž jako první skandinávský krimi pronikl do zahraničí a dosáhl až na prestižní cenu Emmy. V roce vzniku druhého Dealera měl již Mikelsen za sebou první hollywoodské angažmá, vedlejší roli v akčním Králi Artušovi. Také v dalších letech nabídky ze zámoří, jako byla role hlavního záporáka v bondovce Casino Royale či titulní hrdina ceněného hororového seriálu Hannibal, střídal s ambiciózními dánskými projekty typu Refnovy kontemplativní vikingské artovky Valhalla Rising, kostýmní romance Královská aféra, etického dramatu Hon nebo skandinávského westernu Spása. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (197)

Lachtaan 

všechny recenze uživatele

Tam, kde jsem v jedničce trochu tápal v jejím vyprávěcím stylu a finálním přínosu pro kdejakého diváka, jsem se s dvojkou ztotožnil v téměř všech scénách a hlavně si ve druhé půlce dost užíval Refnovy typické filmařské kreace, ať už ve hře světel nebo netradičního záběrování. O nepříjemné hudbě, která jen umocnila navozenou atmosféru, se snad ani zmiňovat nemusím. [viděno v Edisonline 7.7.2023] ()

castor 

všechny recenze uživatele

Udělat aspoň něco, pokusit se o něco jiného. I tak má jednání drobného dealera drog Tonnyho tragičtější rozměry, než by si přál. Vytetovaný nápis na zátylku oholené hlavy, ne moc velká inteligence a um připlést se do nějaké šlamastyky. Ve špinavém kodaňském podsvětí (a vlastně i kdekoliv jinde – zoufalé a neustále nasrané matky tu šňupou za přítomnosti svých dětí) sledujeme jeho návrat z vězení, zjištění, že je otcem a potvrzení, že jeho otec je bezpáteřní krysa. Ostře řezaná tvář a hluboce posazené oči Madse Mikkelsena podporují jeho „zbytečnost“, je tu za pitomce a podržtašku, který to nikdy nebude mít snadné. Příběhově to není žádná hitparáda, nicméně depresivní a reálná atmosféra výsledek ke čtyřem hvězdám vytáhne!! ()

Reklama

Remedy 

všechny recenze uživatele

Oproti jedničce jsou zde silnější sociální motivy (ať už jde o složitý vztah s otcem či o celkovou komplikovanou „osobní rehabilitaci“ po návratu z vězení) a charakter hlavní postavy není tak snadno čitelný jako v jedničce. Díky těmto odlišnostem se Refn dotýká mnohem více silného sociálního dramatu, kde mafiánské aktivity hrají až druhé housle. V popředí totiž není samotná touha po mamonu, ale spíš hluboká osobní potřeba po uznání ze strany nejbližší rodiny. ()

klerik 

všechny recenze uživatele

70% Mads Mikkelsen ukazuje svoje umenie mlčanlivého hrania a je skvelý. Film pôsobí reálne a omnoho hlbšie než iné filmy o teplákových gangstroch. Predsa mi však vadilo, že príbeh bol príliš lineárny. Predošlý film mal lepšie zvládnuté vnútorné napätie medzi postavami. Tu je to skôr o rodinných vzťahoch, než o konkrétnej zápletke... ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Mads Mikkelsen zaválel. Tentokrát je tu za největšího hadráka, podržtašku, pitomce a přece si vás získá. Narozdíl od Franka z prvního PUSHERA, který všechno táhl tak Tonny se prostě snaží pasivně přihlížet a jen vydělat nějáké ty prachy. Celkově jde o trošičku slabší pokračování, ale závěr je mnohem silnější a dojem hodně zvedá. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • Scény byly natáčeny neobvykle ve stejném pořadí, ve kterém se odehrávaly. (Marek#33)
  • Filmy Pusher II a Pusher 3 (2005), který vyšel o rok později, byly natočeny čistě z komerčních důvodu. Předchozí snímek Nicolase Windinga Refna Fear X (2003) byl v USA propadákem, kvůli čemuž dokonce zkrachovala společnost Jang Go Star. (Johnston)

Reklama

Reklama