Režie:
Shane AckerScénář:
Pamela PettlerHudba:
Deborah LurieHrají:
Elijah Wood, John C. Reilly, Jennifer Connelly, Christopher Plummer, Martin Landau, Crispin Glover, Fred Tatasciore, Tom Kane, Alan OppenheimerVOD (1)
Obsahy(1)
Lidé jsou pryč. Kdy a jak k tomu došlo, není příliš jasné. V troskách starého světa přežívají jenom podivní hadroví panáčci s čísly na zádech. Do této pochmurné doby se narodí Devítka, která je možná předurčena vše změnit. Když se potká se skupinou podobných figurek utíkajících před děsivými vražednými stroji, rozhodne se postavit na odpor. Promluvit vystrašené souputníky k boji však nebude lehké. Stejně jako zjistit, kdo pronásledovatelé vlastně jsou a hlavně – co se stalo s lidmi?
Ambiciózní celovečerní dystopický snímek 9 natočil režisér Shane Acker podle svého staršího krátkého filmu. Stejnojmenná jedenáctiminutová předloha měla v roce 2005 premiéru na festivalu v Sundance a Acker za ní sklidil zasloužené ohlasy. Kromě prestižních amerických studentských cen byl nominován také na Oscara v kategorii Nejlepší krátký animovaný film. Pod převod původního filmu do celovečerní podoby se podepsali také filmařští vizionáři Tim Burton (Mrtvá nevěsta, Karlík a továrna na čokoládu) a Timur Bekmambetov (Noční hlídka). Tak se zrodil jedinečný a vizuálně okouzlující animovaný epos, který svým myšlenkovým poselstvím přesahuje hranice „jenom“ animovaného filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (803)
Film je zajímavý hlavně po výtvarné stránce. Postavičky mají blíže k umělecké scéře, než k rodinnému filmu a mě osobně 9 připomíná spíše české loutkové filmy, než klasickou digitální produkci. Za hodně dobrý považuji i námět a laternativní svět, který v lecčems může připomínat válečné hrozby z knih Karla Čapka. Je ale škoda, že scénáristé do takto zajímavými nápady vyšperkovaného filmu nevložili zajímavější zápletku s nějakou smysluplnější pointou. Díky tomu je nedotažený příběh největší nevýhodou tohoto filmu. ()
Potenciál má Číslo 9 obrovský, ale využívá ho minimálně... a ze všeho nejvíc tak připomíná počítačovou hru, ať už svým nesmírně zajímavým, avšak silně zjednodušenýn prostředím, arkádovostí a akčností většiny scén, či přístupem "něco se děje proto, aby se něco dělo". Což nemusí být nutně úplně špatně, ale z kategorie inteligentně infantilní a pohlcujícího steampunkového fantasy-postapa se tak propadáme do kategorie klasických zábavných animáků pro děti (ovšem s tím že tento tak docela pro děti není). Ovšem ať už k němu přistupujeme z jakékoli strany, nic neomluví brutálně osekanou stopáž, ve které evidentně chybí odvyprávět asi půlhodina děje, aby alespoň trochu přestal postrádat kontinuitu... a pro to aby bylo vysvětleno vše důležité o prostředí, postavách a pozadí příběhu i s nabízejícím se myšlenkovým rozvedením, tak by film potřeboval zhruba ještě další hodinu navíc. Jinak řečeno, hloubka filmu je v něm spíše tušená, než viděná... a to je obrovská škoda. 6/10 ()
Někdy člověk při sledování filmu zaleze tak hluboko do své ulity, že se bez přestání bouchá do její čepice (to jsem měl naposledy u Mary a Maxe). Jenže ulita Čísla 9 smrdí po výparech z továrny, nemůžu se v ní ani o píď otočit a navíc to všudypřítomné dusno... Líbí se mi, že Shane Acker se pořádně opřel do tématu: lidi versus stroje, kdo vyhraje? Jasně, že prvním byl Cameron se svým Terminátorem, ale je pravda, že až nyní mi došla myšlenka, že něco podobnýho se fakt může stát. Jenže druhá teze je taková, jestli na to už není pozdě. Sakra, hodně těžký film na sledování! Těch otázek! Je paradoxem, že zatímco se jiné filmy snaží o hlubokomyslnou debatu mezi divákem a režisérem, přijde animák, který má poloviční stopáž, ale jeho stopa je hlubší než u kdejakýho spektáklu. ()
Spoiler komentář: Byli stvoření svým... stvořitelem (!). Aby zachovali jednotlivé aspekty lidské.. povahy (?). A proto je každý jen jednou z esencí člověka (?) Cesta k jejich.. cíli (?) vede skrze jejich zničení (?) - alespoň některých z nich. V čemž se jim snaží zabránit (?) Stroj, který se živí/ zbavuje (??) jejich duší. Za otazníčky si doplňte scénáristické díry. Postapokaliptická atmosféra mi nosem prolétla málokdy a mozek zaměstnávala hlavně otázka ''proč jako''. Slůvko potenciál slyšíte průběhem filmu často pouze šeptem, ale někdy řve přímo před vámi a hlasitě mává rukama. Že by ale jen pokývalo hlavou a spokojeně si odfrko, se snad v žádné části, krom prvních pár minut, nepovedlo. Většinou statické jednotlivé záběry ,,kamery'' ve stylu oldschool adventur taky vlastně nevim jeslti bavily nebo vadily. To nemluvím o skoro nehezké kvalitě textur objektů v pozadí. Chjo. Potenciááááááááááál.. hvězda navíc za knihomoly (2,5*) ()
Scénář: Pamela Pettler .. Shane Acker si své krátkometrážní dítě 9 nechal zabít příklonem k cizímu scénáři a producentským agitacím. Obsahově se jedná o velice nesympatickou směsici děravého příběhu a ideologických žvástů. Bez toho zde zůstává slušivá destrukční scenerie jak z konce první světové a v ní řada dokolečka se opakujících akčních soubojů. Ze slušného předobrazu a slibné produkční základny tak vylezl pouhý shit. 9%. ()
Galerie (85)
Photo © Universal Pictures
![Číslo 9 - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/137/160137475_b3038c.jpg)
Zajímavosti (13)
- Vzhled čísel 3 a 4 je navržen podle zahradních rukavic. (Kaori)
- Náklady na výrobu byly zhruba 30 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Svätyňa kam Číslo 1 (Christopher Plummer) zavedie ostatných do úkrytu, je v skutočnosti chrám Notre Dame v Paríži. Hodiny na nej sú zastavené na čase 9:09. (HelenOfTroy)
Reklama