Režie:
Dario ArgentoKamera:
Frederic FasanoHudba:
Claudio SimonettiHrají:
Asia Argento, Cristian Solimeno, Udo Kier, Valeria Cavalli, Moran Atias, Daria Nicolodi, Philippe Leroy, Jun Ichikawa, Clive Riche, Daniela Fazzolari (více)Obsahy(2)
Starověká urna je nalezena na hřbitově na okraji Říma. Po jejím otevření se spustí série násilných příhod: loupeže, znásilnění a vraždy dramaticky vzrostou, zatímco zvláštní mystické, zle vypadající bytosti přicházejí odevšad a shromažďují se ve městě. Všechny tyto události zavinil návrat Mater Lacrimarum, poslední ze tří mocných čarodějnic, které šířily teror a smrt před staletími. Sama proti armádě běsů a démonů se Sarah Mandy (A. Argento), studentka s nadpřirozenými vlastnostmi, pokusí zabránit Matce slz ve zničení Říma. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (196)
Stejně jako mě u svých předchozí hororů Argento nedokázal přesvědčit o svém umění nedokázal to ani tentokrát. Vzal si na pomoc svojí, pro někoho velmi krásnou, pro mě nezajímavou dcerku Asii Argento. Vedle promyšlené historie celé trilogie o Matce slz nemá tento snímek z čeho těžit. Kvality Daria Argenty, pokud existovaly, zůstaly v minulosti. Většinu času tohoto hororu (????) jsem se opravdu dost nudil a nijak se ve mě neprojevovaly žádné obavy nebo úzkost až mě to zklamalo. Chvílemi však atmosféra a nápady Argenta dostávají zajímavý rozměr, který pokud je udržen v rozumných mezích, vytváří zajímavou podívanou. To by však nemohlo být několika nechutností a nesmyslností, které jako by režisér filmu vnutil aniž by ho zajímala konstrukce a pevnost příběhu. ()
Talianský režisér Dario Argento ešte nepatrí do starého železa. Jeho film "Armáda démonov: Matka sĺz" síce nie je najlepšie dielo, ktoré vyprodukoval, ale moje očakávania splnil. Zaujímavý scenár okultného príbehu situoval do Ríma. Nezabudol prihodiť krvavé gore. Nevynechal surové scény a nahotu. Natočil výborný horror, ktorým uzavrel trilógiu o troch Matkách (Mater Tenebrarum, Mater Suspiriorum, Mater Lachrymarum), ktoré sú zároveň aj Sestrami. Je to večná trojjediná nesvätá trojica, ktorej spoločné meno je Smrť. **** ()
Čím starší, tým lepší. To sa hovorí o Tizianovi, Rembrandtovi a niektorých ďalších génioch maliarstva. Argento sa však rozhodne nemôže pochváliť fenoménom neskorého štýlu, "stylu stáří", takže Tobe Hooper a John Carpenter ho privítali vo svojom klube. Toľko divných a pochybných rozhodnutí u takého Majstra som nečakal. Bez zjavného dôvodu cituje osvedčenú scénu z Phenomena (pocta sebe samému - to nie je ani tak divné ako skôr patologické), dokonca pokojne siahne po vyložene hlúpom a nadbytočnom digitálnom efekte. Titulná Tretia matka v porovnaní so svojimi predchodkyňami nedisponuje žiadnou charizmou. Sexappealom áno, ale starý dobrý Argento "basic instinct" vôbec nepotreboval. Najväčšou tragédiou je skutočnosť, že z filmu necítiť ani závan mystéria, mystiky či vizionárstva, ktoré v tak kráľovsky prepychovom balení servíroval v Profondo rosso či v Inferno. Zostal len vrodený zmysel pre efektný a efektívny humus, ktorý však bez spomínaných ingrediencií nepomáha vytvárať dielo, iba produkt. Každopádne musím poznamenať, že Terza madre má medzi 8 a 10 minútou veľmi silnú chvíľku v podobe kolosálne infernálnej hororovej nádhery (ako dlho asi vydrží človek bez cca 40% svojich vnútorností ? :-). Ak nie ste vyložene hororový fanúšik, nerátajte s tým, že to "rozdýchate". Nerozdýchate. Terza madre pre mňa bohužiaľ zostane iba "tým filmom s tým mimoriadne nádherným mordom". Argenta svojho času "urobila" jedinečná schopnosť zlúčiť do uchvacujúceho celku vynaliezavo koncipovaný hnus, prekvapujúco čisté akordy estetiky a mágiu zbavenú nutnosti väzby nielen na komerčné zretele, ale i na samotný príbeh. To prvé nestačí. Zďaleka. ()
Všem muselo být jasné, že Matka slz nebude po tolika letech fungovat stejně dobře, jako ve své době Suspiria a Inferno. Tudíž na to šel Argento malinko odlišnou cestou. Fascinující obrazy plné barev a nepolapitelným zlem nasáklá atmosféra tak šla stranou, místo toho se soustředí na kmitající děj a hojnou brutalitu. Ta tu vystupuje ve větším množství než jindy, gore se opravdu povedlo, i když ho občas naruší nedomrlé počítačové efekty. Argento se s novou látkou a na dnešní moderní dobu popral více než dobře, spokojenost je tedy na místě, přesto jsou jeho starší dítka ve své kvalitě samozřejmě pořád nedostižná. ()
S gialla souputníků mi je přece jenom bližší takový Lucio Fulci, na jehož geniální Beyond nedám dopustit, ale Argento se po letech podprůměrných a maximálně průměrných žánrových podívaných vrátil ke své nedokončené trilogii o matkách - čarodejnicích a přidal poslední střipek do skládačky. La Terza Madre je naprosto famózní záležitost, která překvapí Mistrovy fanoušky větším soustředěním na klasicky vystavěný narativ s naprosto logickými a kauzálními vazbami mezi jednotlivými scénami... aby pak Argento klasický narativ v nekompromisním a božim závěru/záběru utnul a postavy vnitřně vyprázdnil, nechal je v bláznovském smíchu a dojem podtrhl nereálnými kulisami. Jasně, že konfrontace "té nejkrásnější a nejnebezpečnější" s hlavní hrdinkou, brilantně ztvárněnou Asiou Argentou, je krátký, ale to je poznávací znamení Argenta stejně jako otevřené konce a cliffhangery u Romera. A ústřední skladba je hotový zázrak.... a ty gore scény musí potěšit každého fanouška. Skutečně: nejlepší horrorový film roku 2007 a vzhledem k uchopení ryze žanrových schém a hlavní ženské postavy, která je racionální, značně progresivní nad-žánrová podívaná. ()
Reklama