Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Gruz 200, je označenie špeciálneho nákladu. Nákladu, ktorý je dovážaný do Sovietskeho zväzu z Afganistanu. Prebieha afgánska vojna a označenie Gruz 200 sa používa pre mŕtve telá sovietskych vojakov. Tento film zachytáva morálny a etický úpadok sovietskeho národa nepriamo postihnutého vojnou. Artem, profesor vedeckého ateizmu, sa kvôli pokazenému autu dostáva do priamej konfrontácie so “zdravým sedliackym rozumom“... a to noc ešte len začína... (baruss)

(více)

Recenze (104)

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Změnilo se něco od doby Lenina, Čekistů a Stalina? Ne. Kdo je v Rusku ve službách státu, stává se automaticky pánem a když to je ještě člověk bez výčitek, stává se bohem. V Rusku se vždy razilo heslo "lidí je na světě jako sraček" a jestli se sem tam někdo ztratí, tak to se s tím musí počítat. Chvílemi mrazivá jistota, že spravedlnost nepřijde. Absurdní návštěva do bytu jednoho služebníka zákona. Jinak opět typicky ruský film - bezohledný vůči člověku jako tvorovi s citem. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Válka na Ukraině se táhne, přibývá mrtvých civilistů, lidí bez domova a Rus k válečným zločinům páchá té nebohé zemi i obrovské materiální škody. Neměl jsem teď moc chuť koukat na filmy. Stačí každodenní sledování zpráv. A navíc jsem se zařekl, že na ruské teď nějakou dobu nebudu koukat vůbec. Je to opravdu tupý hloupý národ, stal se mi odporným (samozřejmě vyjma těch několika tisíců inteligentních statečných lidí, kteří proti válce protestují v ruských městech a jsou biti a zatýkáni ruskou policií). Vzhledem k tisícům mrtvol ruských vojáků jsem se kupodivu až nyní seznámil s termínem Gruz 200. Doposud jsem jej nazaregistroval ani u dřívějších válečných filmů z Afghánu. Ve zprávách proběhlo, že v Kaliningradu tajně přistálo letadlo s nákladem gruz 200 a že plné vlaky toho samého nákladu jezdí i do Běloruska. Pojízdná krematoria, která skutečně existují asi nestíhají, nebo je ruským švábům statečná Ukrainská armáda zničila drony. Mimochodem ten pocit, když jedete v koloně BVP a za vámi jede pojízdné krematorium na nákladním autě, to musí být něco...  A v jedné ze zpráv byl v souvislosti s převozem mrtvých Rusáků zmíněn i tento film. A tak jsem šel do něj. Rovnou říkám, že to co jsem viděl jsem naprosto nečekal, ale možná proto jsem byl tak mile překvapen. Čekal jsem zase propagandu o gerojích, ale Balabanov nám naservíroval Rusko (prý osmdesátých let) ve své nejčistčí podobě. A já jsem si jist, že stejná primitivnost, zchátralost všeho od bytů, domů, po lidskou duši, je v Rusku dnes dvojnásobná. Je to země, kde se sto let v kuse lže, překrucuje. Jak řekl kdosi moudrý, Rusko zahynnulo když komunisté vyhnali Boha. Je to místo, kde se z člověka dělá tupá ovce bez vlastního myšlení. Mezi Stalinem, Brežněvem, nebo Putinem není žádný rozdíl. A mezi propagandou dříve v KSSS, dnes v kult Putina a velikou Rus také ne. Tenhle film doporučuji sledovat bez manželky nebo přítelkyně, konec by nemusela rozdýchat a vy by jste pak těžko vysvětlovali jaký že to žánr vlastně preferujete! :-). Je to geniálně natočené, s fantastickou hudbou, brutální, šílené, depresívní, prosté ruské bez příkras. Bezcitný pohled Alexeje Polujana mne bude dlouho strašit (mimochodem si zahrál i v další šílenosti Čekista). Potěšila i účast Serebrjakova, kterého jsem si oblíbil v seriálu Trestný prapor. Teď jen jak dostat z hlavy tu šílenou ruskou diskotékovou odrhovačku... Dávám za 5 much. * * * * * ()

Reklama

Dubro 

všechny recenze uživatele

Film surový a drsný ako Rusko samotné. Citlivý výber “úchvatných“ interiérov a exteriérov, s ktorými úspešne kontrastujú songy made in CCCP 1984, dobre zahrané charaktery a príbeh, ktorý má hlavu aj pätu. Pomalé tempo úvodnej zoznamovacej sa polhodinky divákovi ani v najmenšom neodhalí, čo ho čaká po prvom výstrele a neskôr nepredvídateľný dej miestami naberá až neznesiteľné otáčky. Dá sa konštatovať, že film je silnou drámou s prvkami hororu vyrozprávaný štýlom bratov Coenovcov. Dávam 5 múch a robím dobre. ()

Blizzard 

všechny recenze uživatele

Gruz 200 určitě není tím filmem, na který byste se chtěli dívat se svou drahou polovičkou, v jeho průběhu byste buď dostali nálepku "freak" nebo vzbudili podezření, že jste jako náš hlavní představitel kapitán Zhurov perverzní zvrhlík s morálkou kdesi pod bodem mrazu. Drsný, agresivní, kontroverzní, ale také velmi dobře natočený a zahraný snímek líčící události domova jedné vesnické "rodinky" kolem roku 1984, tedy v posledních několika letech, tehdy ještě velmoci CCCP, která okupovala Afghánistán. Film se s ničím nepáře a syrově zobrazuje temnou stránku člověka, nepřímo ovlivněnou válkou, spojenou s únosem a následnými orgiemi, které občas pojí i temný humor. Jediné odlehčení tak zůstává na bedrech několika vložených scén s ruskou disko hudbou, které vás na malý okamžik přenesou skoro až do jiného světa a proberou vás z tvrdé reality, která je zde bez servítek předhazována. Děj postupně graduje a záběry ke konci filmu jsou až morbidního charakteru. Tento snímek působí celkem silným dojmem a podobně jako v případě Requiem for a dream po něm nebudete mít tu nejlepší náladu, přesto lze jen doporučit. (8/10) ()

arie 

všechny recenze uživatele

Mám rád súčasnú ruskú kinematografiu, jej rozdielnosť a svojskú originalitu. Gruz 200 bol prvý film od Balabanova, ktorý som mal možnosť zhliadnuť a o deji som vopred nič nevedel. Absurdná snímka o absurdnej dobe začína pomerne nezaujímavo, no s blížiacim sa záverom sa stále viac zintenzívňuje príval scén, ktoré testujú divákovu únosnosť. Balabanov diváka nešetrí, zobrazuje strohú, šedivú ruskú realitu, bezcitné postavy a nezmyselné činy. Snímka, ktorá vás najviac pohltí ak o dianí vo filme budete vedieť čo najmenej, no taktiež snímka, ktorú mnohí zavrhnú so zhnusením v tvári. Najdesivejší je fakt, že vznikla podľa skutočných udalostí. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (4)

  • Náklad 200 po svém uvedení vyvolal vzrušené reakce, v některých kinech byl dokonce stahován z programu. Zastali se ho však filmoví kritici, když ho vyhodnotili jako nejlepší film roku. (pornogrind)
  • Ještě před premiérou si získal Balabanovův film skandální pověst, někteří z režisérových kmenových herců v něm dokonce odmítli účinkovat s odůvodněním, že jeho příběh je příliš krutý. Právě to však bylo Balabanovovým cílem, neboť jím chtěl dát políček všem, kteří začali trpět nostalgií po starých dobrých časech. Z toho důvodu postavy filmu nejsou jen účastníky jednoho kriminálního případu, ale obsahují v sobě symboliku agónie celého společenského systému. (pornogrind)

Reklama

Reklama