Reklama

Reklama

Lidé opustili Zemi před 700 lety a přesunuli se flotilu obřích plně automatizovaných hvězdoletů. Ze Země se stalo jedno velké smetiště a uklízecí roboti, kteří ji měli dát znovu do pořádku, přestali dávno fungovat. Zůstal jen poslední z nich, VALL-I. Ten každý den ráno navlékne housenkové pásy, nabije si sluneční články a se svým kamarádem švábem se vydává do práce. Osamělost, sbírání všemožných lidských předmětů, a hlavně koukání na videokazetu s muzikálem Hello Dolly! ho postupně proměnily v citově uvažujícího tvora, který touží po lásce. VALL-I jednoho dne objeví mezi smetím výhonek rašící zelené rostliny. Tentýž den zažije i další nečekanou událost, setkává se s robotkou Evou, která byla vyslána z hvězdoletu Axiom zjistit, zda je planeta obyvatelná. VALL-I pozve Evu do svého příbytku a ukáže jí všechny své poklady, včetně zelené rostlinky. K jeho úžasu mu Eva rostlinu sebere a vypne se. Čeká pouze, až bude přepravena zpět na Axiom. Když pro ni dorazí raketa, zamilovaný VALL-I ji odmítá opustit. (TV Nova)

(více)

Videa (22)

Trailer 5

Recenze (1 551)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Príliš mravoučné (inokedy decentný Pixar do nás tú eko-agitku hádže lopatou) a pre bežného stredoeurópskeho smrteľníka príliš sci-fi (dospelí diváci okolo mňa naháňačky robotov statočne odzívali), i tempo sa miestami citeľne zadrháva, ale inak... pohoda. U mňa čistých 7/10, no sympaťákovi Wall-Emu to rád zaokrúhlim nahor. Musím však dodať, že Panda ma bavila viac. Omnoho viac. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Klíčová otázka: Je-li VALL-I filmem konzumním, orientovaným na vyžraného západního diváka (yuppíci po zhlédnutí vytúrujou neonový káry a sešikujou se před McDonaldem), jak muže mít tu drzost a kritizovat konzumní styl života vedoucí ke zdevastované planetě a k obezitě? Tahle ideologie se na první pohled zdá v pořádku. Jako by film cíleně útočil na své vlastní obecenstvo a snažil se ho poučit. Jenže pravda je někde jinde. Ve skutečnosti Pixaři vmanévrovávají diváka do předem utkaného symbiotického systému kalkulu a farizejství, kde filmař není o nic lepší než divák, a stejně to platí i obráceně, přičemž Bursíkovi se oba dva smějí leda tak pod knírek. ____ Celému filmu předchází pětiminutový a odlehčený kraťas z Pixarlandu o rozmíšce kouzelníka a králičího familiára. Jaký to má důvod? Za prvý je třeba odvrátit poučku, která tvrdí, že nezaujme-li film diváka do prvních deset minut, nezaujme ho vůbec. A za druhý kouzlení v tom kraťasu nemá co do věrohodnosti daleko k realitě, přestože se nacházíme v animaci, tedy ve fiktivním meta-světě ještě za filmem. VALL-I přebírá metody hraného filmu, aby se vyhnul nesrozumitelnosti. Animace tedy neznamená popření všech zákonů a zavádění evolučních postulátů. I proto se nedočkáme ve VALL-I jediné transfokace, jevu, který zpřítomňuje kameru a vytrhává diváka. Předměty a postavy zde tudíž zbíhají a vzdalují se od kamery a ona na ně trpělivě čeká, ne obráceně. Kamera ve VALL-I udivuje jistě mnohokrát sama sebe, když zjišťuje za pochodu, že slouží jako pozorovatel, ne jako zachycovatel, a hrdiny následuje jen zřídkakdy. VALL-I nemíní podvracet dohodnutou fikci, naopak sám sebe označuje za G-rated crowd-pleaser, chce zaujmout všechny, vydělat peníze a předně chce vyprávět velký, „anti-lyotardovský“ příběh a legitimizovat nejrůznější společenské činnosti a dát jim celkový smysl. Je proto neomluvitelný podvod na divákovi, když se robot VALL učí s hasícím přístrojem a hraje chaplinovský ping pong, jako by ty předměty viděl poprvé v životě... když by je měl dávno znát z garbage-pyramid, které desítky let hromadí. ____ VALL-I není dramatem děje, ale dramatem okamžiku. Scénu komponuje vždy od detailu k celku a zpátky k detailu. Pokud se přece jen pokouší o zásadní twisty a dramatický oblouky (viz kubánská revoluce ve ¾ filmu), nemůže najít klenební svorník a událostem schází jak motivace, tak nenucená spontánnost. Nedominuje zde text nad obrazem, jako u telenovel, protože Pixaři sebevědomě, a nakonec i oprávněně, předpokládají, že u VALL-I prádlo nikdo žehlit nebude. ____ Enviromentální čtení filmu donutilo přehodnotit filmovou TOPku nejen aktivistu Al Gorea, rodáka z Washingtonu, ale všimli si toho i odborníci přes fokalizaci (vypravěčská finesa zostřující hledisko té které postavy). Zatímco tedy Eve (Expert vegetační evaluace = neboli rostlinářský odborník) trpí klausovským prizmatem, tudíž se jí dostává výhradně fokalizace vnější a neznáme její myšlenky, na Vallovi participuje vypravěč mnohem častěji a poskytuje nám o něm řadu indiskrétních informací a vodítek. ____ Režisér a scénárista Andrew Stanton není zdaleka první, koho sledování běžných životních situací dovádí k soudům nad okolní společností, avšak do svých filmů to promítá s takovou průzračností, že nezbývá než s ním od první minuty (nikoliv však bezvýhradně) souhlasit. Jenže tady se vyskytl majoritní problém v nemožnosti odstředit myšlení od propagandistické rétoriky celého filmu, která se tváří děsně dekonstruktivně tím, jak rezignuje na jednotný smysl a zdůrazňuje pluralismus (už jen v tom smyslu, jak chce mermomocí infiltrovat kina po celém světě), ovšem de facto jen nepřesně parafrázuje Derridu ve smyslu kritického přezkoumání naší kulturní pansofie a výchozích pojmů (právě proto, že tyto pojmy visí nad propastí nepřezkoumané kultury, tudíž ani VALL nechápe, k čemu je Rubikova kostka a kam zařadit vidličku). ____ Je tedy nutno volat do Vatikánu, že je třeba uznat další zázrak? Není. Když na tyhle věci máte oko, vidíte, ze animák VALL-I není stoprocentně atraktivní, ani revoluční. Nakonec všemožnými citacemi a vsuvkami dává VALL-I najevo, že před klasikou se je třeba shýbat (Kubrickovi se jen uctivě přibližuje) a že autonomní klasikou vlastně ani být nechce. () (méně) (více)

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Mohl z toho být super kraťas. Pixar ale primitivní zápletku neskutečně natáhl a ještě vystlal ekologickou agitkou - a odtáhl jen přes tunu roztomilých grimas. WALL-E hezoučce a miloušce žvatlá, koulí oči a publikum zas jihne jak u prvních krůčků vlastního miminka. Škoda že Pixar pořád plýtvá vypravěčským talentem a bezkonkurenční technologii (animace splývá s hranými sci-fi), točením těchhlě prvoplánových dojáků, které z hlavy vyšumí hned po titulcích. A souhlas s C.C. Baxterem - podobě jako Auta je WALL-E neskutečně nadhodnocený a mnohem míň zábavný než Kung Fu Panda. K Birdovým pixarovkám nedoletí ani s tuctem hasících přístrojů. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

První polovina výborná, plná nápadů, inovací apod. Druhá půlka již jen na sebe se vrstvící klišé, kdy jsem si stále říkal, že tohle už jsem někde jinde viděl. No a konec... jen nechutná ekologická agitka. Čím mě ale WALL-E doslova ohromil, to je naprosto bezkonkurenční animace, až mě někdy mrazilo a na mysl se mi drala myšlenka, že tohle snad ani animovaný film není. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

K dokonalosti dovedený, technicky brilantní, s láskou a obdivuhodnou péčí připravený. Lze si ho prý nezamilovat, ale pouze proti přírodě. Opravdu nevím, k jakým kosmickým dálavám se Pixar pokouší doletět, ale jestliže bude pokračovat ve zvyšování standardu svých filmů stejným raketovým tempem jako doposud, předběhne i rozpínání vesmíru a ocitne se mimo sféry lidského chápání a poznání. Nejlepší animák v naší galaxii! ()

Galerie (41)

Zajímavosti (65)

  • Roboti medzi sebou komunikujú iba prostredníctvom zvukov a pohybov tela. (Mihail123)
  • Původně bylo počítáno s tím, že VALL-I bude mít na horních končetinách lokty. Ty však působily divně a posléze byly odstraněny. (Olík)
  • Je možné, že se lidé na palubách hvězdoletů BnL dopouštějí kanibalismu. Jak je ve filmu zmíněno, energii loď čerpá z jaderných reaktorů a vodu čerpá z ledu ve vesmíru, ale odkud bere jídlo? NASA při svých letech dává jídlo do zásoby (7denní let – jídlo na 9 dní), jenže lodě BnL by potřebovaly zásoby min. 140x vyšší, aby mohly strávit ve vesmíru více než 700 let. Lidé jsou navíc na lodi pouze konzumenty – nikde nejsou žádná zvířata a lidé ani nepoznávají květiny, to znamená, že se o jídlo stará autopilot s roboty, jídlo podávané na lodi je navíc nesmírně kalorické, aby lidé takto ztloustli (ve vesmíru kosti řídnou, ale nezmenšují se, na rozdíl od toho co dokládá ve filmu autopilot). Pečené lidské tělo může mít dle vědeckých výpočtů 80 000 kalorií (americká studie z 50. let 20. století), nejedná se zároveň o nějak zdravé kalorie, jde převážně o tuk a když si k této tučné masné dietě připočteme minimum pohybu, vyjde nám z toho pěkný obézní pasažér jako tomu je ve filmu. Ale jak přimět lidi, aby spokojeně jedli další lidi? Věda celkem jasně dokázala, že nejlépe se chuť zamaskuje zkapalněním... a jak se stravují všichni lidé na lodích BnL? Tekutými koktejly nahrazujících tuhou stravu. Alternativně je možné, že jsou těla zesnulých pasažérů využívána jako hnojivo, v kombinaci s materiálem z asteroidů. Vzhledem k tomu, že hvězdolety stále produkují enormní množství odpadu, který je následně vyhazován do vesmíru, jsou roboti pravděpodobně schopni těžit a zpracovávat materiály z asteroidů, které mohou být využity  pro výrobu nových dílů či spotřebního zboží. (Maulincio)

Související novinky

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

25.05.2011

Kdybyste z nějakého bizarního důvodu zkombinovali Já, legenda a Vall-I, dostali byste Oblivion. Ve vzdálené budoucnosti je Země zdevastovaná a lidstvo žije v oblacích. Na povrchu už pracují jen… (více)

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

06.04.2011

Manojovu kariéru může spasit jedině zázrak. Na jeho poslední filmy už se téměř nedá koukat, a když to náhodou někdo udělá, tak spíš pro tu srandu, jak moc špatné jsou. Poslední vládce větru na sebe… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama