Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Tereza Ramba, Marie Ludvíková, Zuzana Kronerová, Miroslav Krobot, František Prošek (více)Obsahy(1)
Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
Bohdan Sláma se nám rozhodl předvést, že se v českých vesničkách nemusí jenom pořádat česko-francouzské svatby nebo modernizovat kravín. Může tam také přijet pražský učitel (v bezchybném podání Pavla Lišky) a zkusit si dát konečně život dohromady. Stačí, když ho obklopíte uvěřitelnými postavami, které se nesnaží jen existovat na plátně a může vám z toho vylézt velice dobré drama, které o hlavu převyšuje zbytek současné české produkce. 8/10 ()
Oceňuji výraznou podobu reálií, výkon herecký je zde samozřejmě nejviditelnější u paní Bydžovské, která opět prokazuje, že je jednou ze současných nejlepších českých hereček před film.kamerou i na jevištích.!! Trochu mi v ději vadila jistá nestabilita, zvláště poslední půlhodinka je dosti nevyrovnaná a celkovosti snímku a pravého vyznění dost ubližuje, nicméně je to to nejlepší z poslední doby českého filmu.! ()
Rozporuplné... Na jedné straně pevně uchopené formální zpracování tvořené dlouhými záběry, které fungují jako jakési mikropříběhy či ostře časoprostorově ohraničené kompozice a které pak Sláma konfrontuje mezi sebou, dále velký cit pro detail (zvuk (!), lidské tváře, gestikulace) umocněný jeho zmetaforizováním (zčeřená hladina rybníka jako paralela učitelovy mysli atp.) a nakonec velmi dobré herecké výkony (zvláště Bydžovská). Na druhé straně ovšem slabá zápletka s téměř osvětovým posláním, pro Slámu asi bohužel příznačný sklon k poněkud schematizující typizaci a konec filmu, ve kterém se takříkajíc vlk nažere a koza zůstane celá... - - - Dávám *** a stále doufám, že má Sláma na víc. ()
Ano, přiznávám - 3,5* zaokrouhluji nahoru prostě proto, že je to český snímek, takže jsem benevolentnější - ať už jde o pár za uši tahajících dialogů či nějaký ten (ne)herecký/scénáristický úlet. Spojení kamery a hudby je u Venkovského učitele na současný český film občas až překvapivě silné a navíc mi zde definitivně došlo, že Bydžovská je možná nejlepší českou herečkou vůbec. ()
O Pavlu Liškovi si spousta diváků myslí, že většinou hraje naprostého idiota z jednoho prostého důvodu: sám je totiž přesně takový i ve skutečnosti. No, tihle lidé pravděpodobně ještě stále neviděli Polski film. Ve Venkovském učiteli pak Liška není tak docela magor, je jen prostě... no jiný. Férový snímek s tunou zvířátek, sexu a zlobivých dětí! Vypsané pořadí je zcela náhodné. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (16)
- K velmi dlouhým, někdy až čtyřminutovým záběrům, režisér Bohdan Sláma řekl: "Pro mě je to přirozený způsob snímání. Podle mě umožňuje nakumulovat emoční energii celý situace do maximální míry. I herci jsou nuceni v tom dlouhým čase kontinuálně vystavět emoci a mně to přijde vlastně přirozený. Není to nějaké touze ohromovat délkou záběru, je to o tom, že nemám rád střihy, obzvlášť na cinemascopu. Každý střih mě na širokoúhlém plátně vyruší, ani protipohledy tu až na pár výjimek nefungují." (NIRO)
- Jarní část filmu se natáčela od poloviny června do konce července 2007 v jižních Čechách (např. v okolí rybníku Pančár). Podzimní pak především v Praze a částečně i v Německu. Právě v Německu se mimo jiné natáčelo například i na jednom z největších vlakových nádraží v Evropě. (DaViD´82)
- Když dal Bohdan Sláma přečíst scénář Pavlu Liškovi (učitel), ten na něj zprvu reagoval rozpačitě. (Peat)
Reklama